بیروت – ایرنا – اعلام توافق آتش بس همزمان در دو محور الزبدانی و الفوعه و كفریا در سوریه كه تا روز شنبه آینده تمدید شده، مرافعه دستگاه های اطلاعاتی سعودی – تركی را دامن زده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر افزود كه گروه تروریستی تكفیری موسوم به« احرار الشام» با دستور و یا دست كم موافقت دستگاه اطلاعاتی تركیه معادله برقراری آتش بس همزمان در محور الزبدانی – مضایا در ریف دمشق و محور الفوعه – كفریا در ریف ادلب را ارائه كرد.
اما این معادله ، تناقض بین مواضع آنكارا و ریاض را در صحنه سوریه آشكارتر كرد و نشان داد كه هر یك از دو طرف تلاش می كنند تا برای تامین منافع خود بر این معادله تاثیر بگذارند.
ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در نبرد الزبدانی و مضایا در ریف دمشق هر لحظه حلقه محاصره تروریست های تكفیری را تنگ تر كرده و این منطقه در آستانه آزادسازی كامل قرار گرفت و حتی دو مرحله تلاش تروریست ها برای شكستن محاصره ناكام ماند.
السفیر نوشت كه از بعد راهبردی ، نبرد الزبدانی از قوی ترین سیلی هایی بوده است كه دستگاه اطلاعاتی تركیه در سوریه بعداز اشغال استان ادلب توسط جیش الفتح به جز دو شهرك الفوعه و كفریا دریافت كرده است.
شهر الزبدانی آخرین اردوگاه احرار الشام كه وابستگی آن به دستگاه اطلاعاتی تركیه دیگر نیاز به ارائه سند و دلیل ندارد، پیرامون دمشق پایتخت سوریه است.
سقوط این شهر راهبردی یك سیلی قوی به دستگاه اطلاعاتی تركیه است زیرا امكان تاثیرگذاری بر هرگونه حمله علیه دمشق را از آن سلب می كند.
اما دستگاه اطلاعاتی سعودی ها كه از گروه تروریستی تكفیری موسوم به جیش الاسلام به سركردگی زهران علوش حمایت می كند، باور دیگری دارد.
سقوط الزبدانی و شكست احرار الشام و دستگاه اطلاعاتی تركیه، به ریاض اجازه می دهد تا تنها بازیگر منطقه ای حامی تروریست های تكفیری باشد كه برگ های قوی در پیرامون پایتخت سوریه دارد.
احرار الشام بعداز آن كه ازهرگونه كمك دیگر گروه های تروریستی و در راس آنها جیش الاسلام كه حاضر نیستند وارد باتلاق الزبدانی شوند، ناامید شد به توصیه دستگاه اطلاعاتی تركیه و دست كم موافقت آن معادله الفوعه و كفریا در مقابل الزبدانی را مطرح كرد.
بعداز ارائه این معادله چند بار بین طرف های درگیر آتش بس موقت برقرار شد و آخرین آن چند روز گذشته اعلام و تا روز شنبه آینده هم تمدید شده است.
السفیر خاطرنشان كرد كه برخی طرف ها معتقدند ، سعودی ها علت نقض آتش بس های قبلی در چارچوب معادله الفوعه – الزبدانی هستند و در این رابطه انگشت اتهام به سوی گروه تروریستی تكفیری فیلق الشام نشانه رفت.
این گروه تروریستی تكفیری اعلام كرده كه برای كمك به نیروهای نظامی سعودی در جنگ آن علیه یمن آماده است هزار عنصر مسلح در اختیار سعودی ها قرار دهد.
این روزنامه لبنانی نوشت كه رد پای دستگاه اطلاعاتی سعودی در نقض توافق های آتش بس آشكار و انكار ناپذیر است.
این رد پا بعداز درز یك فیلم ویدئویی از سخنرانی زهران علوش كه به گروه احرار الشام حمله و آن را به عدم تلاش برای تهاجم به شهرك های الفوعه و كفریا و اطاعت محض آن از دستورات تركیه متهم كرده است، آشكارتر شد.
این فیلم ویدئویی در زمانی بسیار حساس و قبل از حمله احرار الشام به شهرك های الفوعه و كفریا كه به طور ناگهانی متوقف و به دستیابی به توافق آتش بس منجر شد، به بیرون درز كرد.
سركردگان احرار الشام ، دستگاه اطلاعاتی سعودی را عامل درز این فیلم ویدئویی معرفی كرده اند.
السفیر نتیجه گرفته است كه دستگاه اطلاعاتی تركیه حامی احرار الشام نتوانست با استفاده از دو آتش بس قبلی برای تغییر موازنه قدرت در الزبدانی و جلوگیری از سقوط این شهر استفاده كند و ناامید شد.
این روزنامه لبنانی افزود: دستگاه اطلاعاتی تركیه برای اینكه دست كم جاپایی در اطراف پایتخت سوریه داشته باشد مانع تلاش های احرار الشام برای آتش بس سوم نشد به ویژه اینكه همه تلاش ها برای شكستن محاصره عناصر این گروه تروریستی تكفیری در الزبدانی شست خورد.
السفیر اضافه كرد: دستگاه اطلاعاتی تركیه دریافت كه دیگر امكان ندارد در نبرد الزبدانی عقربه های ساعت را به عقب برگرداند و تنها راه پذیرش آتش بس سوم است هرچند برخی گروه های تروریستی تكفیری مانند الحزب الاسلامی التركستانی و كتیبه الاوزبك آن را رد كرده باشند.
خاورم ** 1324