اصفهان- تلقیح واكسن تزریقی فلج اطفال ( پولیو) از روز چهارشنبه همزمان با سراسر كشور در استان اصفهان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، واكسیناسیون واكسن پولیو تزریقی (IPV) امروز چهارشنبه همزمان با شروع دهه ولایت و بطور نمادین در مركز جامع سلامت ابن سینا در كلان شهر اصفهان آغاز شد.
رئیس مركز بهداشت شماره یك اصفهان در این باره به ایرنا گفت: تلقیح واكسن تزریقی فلج اطفال از مهر امسال و برای نوزادان چهار ماه در سراسر كشور انجام می شود.
دكتر حمید ترك زاده افزود: این واكسن تزریقی به سایر واكسن های موجود در برنامه واكسیناسیون اضافه شده و هیچیك از واكسن های دیگر حذف نشده است.
وی تاكید كرد: واكسن تزریقی فلج اطفال با توجه به ضرورتهای موجود، تقویت ایمنی كودكان و نگرانی موجود از ویروس بیماری فلج اطفال در كشورهای همسایه بویژه افغانستان و پاكستان به برنامه واكسیناسیون نوزادان اضافه شد.
وی با بیان اینكه نوزادان از این پس واكسن خوراكی و تزریقی فلج اطفال را دریافت می كنند، گفت: واكسن تزریقی باعث تقویت ایمنی مخاطی ناشی از واكسن خوراكی و تسهیل كنترل طغیانهای آتی فلج اطفال می شود.
این پزشك با اشاره به اینكه تزریق این واكسن هیچ عوارض و نگرانی ندارد، افزود: این واكسن سطح ایمنی كودكان ما را در برابر بیماری فلج اطفال بالا می برد.
وی با بیان اینكه ایران در شرایط حذف بیماری فلج اطفال قرار دارد، تصریح كرد: برخی بیماریها مانند آبله در كشورمان ریشه كن شده و حتی دیگر واكسیناسیون آن صورت نمی گیرد.
ترك زاده، واكسیناسیون را از مهمترین اقدامات اولیه برای تامین سلامت كودكان و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای عفونی خطرناك دانست و اظهار كرد: واكسیناسیون همه كودكان و نوزادان در پایگاهها و خانه های بهداشت ایران بصورت رایگان انجام می شود.
فلج اطفال ( Poliomyelitis)، نوعی بیماری حاد ناشی از عفونت با ویروسِ پولیو است كه این ویروس فقط از انسان به انسان منتقل می‌شود.
دو نوع واكسن جهت پیشگیری از این بیماری وجود دارد كه شامل واكسن تزریقی (Inactivated polio vaccine) و واكسن خوراكی (live oral polio vaccine) است.
واكسیناسیون بر ضد فلج اطفال با استفاده از واكسن خوراكی بر اساس برنامه ایمن سازی همگانی كودكان مصوب كمیته كشوری ایمن سازی وزارت بهداشت ودرمان از سال ۱۳۷۳ در ایران آغاز شده است.
ت/3011/ 6508