به گزارش خبرنگار ايرنا عليرضا پاك فطرت، روز چهارشنبه در جريان بازديد از مترو شيراز، در جمع خبرنگاران افزود: فاز نخست اين خط به طول 10و نيم كيلومتر سال 93 به بهره برداري رسيد و هم اينك شهروندان را از ميدان احسان تا ميدان نمازي و بالعكس جا به جا مي كند.
وي ادامه داد: مترو شيراز هم اينك از ساعت هفت صبح تا 17عصر به مدت 10ساعت در خدمت شهروندان است و واگن ها هر نيم ساعت در ايستگاه توقف مي كنند.
او اظهار كرد: ادامه عمليات اين خط در قالب فاز 2 نيز در سه نوبت كاري در دست انجام است كه درصورت بهره برداري، مسافران را از ميدان احسان تا ميدان الله (گلسرخ) و بالعكس جا به جا خواهد كرد.
شهردار شيراز، پيشرفت فيزيكي فاز 2 خط يك را بيش از 75 درصد اعلام كرد و گفت: تجهيزات مورد نياز اين فاز نيز تا بيش از 60 درصد خريداري شده و ساير تجهيزات نيز در دست تهيه است.
پاك فطرت افزود: از آنجا كه ممكن است دولت نتواند اعتبار مورد نياز و مصوب را به موقع براي اين پروژه تامين كند، پيش بيني ما مواجه با مشكلات مالي مي شود اما با توجه به تاكيد شوراي اسلامي شهر، شهرداري شيراز براي جبران اين كمبود و جلوگيري از كاهش سرعت اجراي پروژه، بخش قابل توجهي از بودجه خود را در بخش مترو هزينه خواهد كرد.
وي اضافه كرد: در مجموع، براي 2 سال پيش رو و براي تكميل فاز 2 خط يك، حدود هفت هزار ميليارد ريال اعتبار لازم است كه نيمي سال 94 و نيمي سال 95هزينه شود.
شهردار شيراز، در مورد روند اجراي خط 2مترو شيراز (ميانرود تا كلبه) هم گفت: اين خط نيز از حدود يك سال و نيم گذشته آغاز شده و تاكنون حدود 400 كيلومتر در عمق زمين حفاري شده است.
وي بيان داشت: همزمان با حفاري تونل ها، عمليات اجرايي سه ايستگاه اين خط نيز آغاز شده است.
قطار شهري شيراز كه عمليات اجرايي خط يك آن در سال 1381آغاز شد به طور كلي داراي شش خط و در مجموع به طول 90 كيلومتر است.
خط يك اين پروژه از جنوب شرق شهر (ميدان گلسرخ) و از طريق بولوار مدرس، ميدان ولي عصر(عج)، ميدان نمازي، ميدان قصردشت، كوچه گلخون، حاشيه بزرگراه چمران تا شمال غرب شيراز (ميدان احسان) امتداد دارد.
خط 2 نيز از ميانرود در جنوب شهر شيراز آغاز شده و پس از گذر از تقاطع بزرگراه امام خميني (ره) و بلوار عدالت و ميدان امام حسين (ع)، ميدان آزادي، ايستگاه حر، ميدان قائم، حافظيه، بلوار گلستان، ميدان دلگشا، به كلبه منتهي مي شود.
ايستگاه ميدان امام حسين ايستگاه مشترك بين خط يك و 2 خواهد بود.
خط سه نيز با 16كيلومتر طول، پل معالي آباد را از طريق بزرگراه دكتر حسابي، شهرك هاي شهيد بهشتي، حافظ، بزين، استقلال و گلستان به ايستگاه راه آهن شيراز- اصفهان و در ادامه به مركز شهر صدرا، متصل مي كند.
خط چهار قطار شهري شيراز نيز از ميدان احسان در شمال غرب شيراز آغاز و با عبور از بولوارهاي فرهنگ شهر، پاسداران و استقلال، به چهار راه گمرك و خيابان هاي مشير كهنه و نو و دروازه كازرون و در نهايت به بولوار مدرس منتهي مي شود.
خط پنج مترو شيراز نيز قرار است از محله سعدي و باغ دلگشا شروع و با گذر از بولوار پيرنيا و بلوارهاي زينبيه و دلاوران بسيج به جنوب شهر و شهرك كوشك ميدان متصل شود.
خط شش قطار شهري شيراز نيز از بولوار مدرس آغاز مي شود و با عبور از طول بولوار رحمت و بولوارهاي شهيد مطهري و زرگري، به ابتداي بولوار چمران خواهد رسيد.ك/2
6122 /6118
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
شيراز- ايرنا- شهردار شيراز گفت: فاز دوم خط يك مترو شيراز به طول 14و نيم كيلومتر، پايان سال 95 آماده بهره برداري خواهد شد.