اروميه ـ ايرنا ـ مديركل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم كار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: هفت هزار و 100 هنرستان در سطح كشور فعال است.

مصطفي آذركيش روز چهارشنبه در جريان سفر به آذربايجان غربي به عنوان نماينده وزير آموزش و پرورش جهت نظارت بر فرايند آغاز سال تحصيلي جديد در مصاحبه با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: از اين تعداد چهار هزار و 700 مورد هنرستان كار و دانش است.
وي با اشاره به اين كه توسعه فرهنگ كار و كارآفريني بر اساس سند تحول بنيادين در وزارت آموزش و پرورش در حال پيگيري است ، بيان كرد: بيش از 700 هزار هنرجو در هنرستان هاي كشور مشغول تحصيل هستند كه از اين تعداد حدود 400 هزار نفر در رشته هاي كار و دانش تحصيل مي كنند.
مديركل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم كار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه آموزش هاي مهارتي به ويژه در مناطق روستايي و محروم در دستور كار اين وزارتخانه قرار دارد به گونه اي كه هم اكنون بيش از 68 هزار نفر در هنرستان هاي روستايي مشغول تحصيل هستند كه اين آمار نسبت به سال تحصيلي 89-90 چهار برابر شده است.
وي افزود: حدود 40 درصد دانش آموزان پايه دوم و سوم متوسطه در هنرستان ها تحصيل مي كنند كه 23 درصد آنها در شاخه كار و دانش و 17 درصد در شاخه فني و حرفه اي مشغول به تحصيل هستند.
آذركيش اضافه كرد: تا سال 97 سهم كار و دانش به 28 درصد و سهم فني و حرفه اي به 28 درصد مي رسد.
مديركل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم كار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: 264 رشته مهارتي در شاخه كار و دانش و 43 رشته فني و حرفه اي در سطح هنرستان ها تعريف شده است.
وي اضافه كرد: رشته هاي جواهرسازي ، جوشكاري با گاز Co2 ، بورس ، طراحي دوخت ، بازرسي جوش و آسانسور از جمله رشته هايي هستند كه بازار كار مناسبي دارند و متناسب با تكنولوژي هاي جديد به روز مي شوند.
آذركيش همچنين گفت: هشت هزار و 800 هنرجو در هنرستان هاي استثنايي تحصيل در حال تحصيل بوده و 37 هزار هنرآموز نيز در كل هنرستان هاي كشور فعاليت مي كنند.
وي در پاسخ به خبرنگار ايرنا كه آيا دانش آموزان با معدل پايين جذب اين رشته ها مي شوند ، اظهار كرد: ضروريست تا فرهنگ آموزش هاي مهارتي در كشور تقويت شود.
آذركيش ادامه داد: ناآگاهي خانواده ها نسبت به رشته ها و نوع آموزش در اين هنرستان ها و آينده شغلي فرزندان در برخي از استان ها موجب تقويت اين نوع تفكر شده در حالي كه ما دانش آموزاني در هنرستان ها داريم كه ثبت اختراع جهاني نيز دارند.
وي اظهار كرد: تنها ملاك استعداد برتر هوش چند گانه است.
به گزارش ايرنا ، توسعه آموزش هاي مهارتي بر اساس سياست هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب در سند 1404 و برنامه پنجم توسعه ، يكي از سياست ها و اولويت هاي وزارت آموزش و پرورش است.
در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيز توسعه فرهنگ كار و كارآفريني مورد تاكيد بوده و هم اكنون از دوره پيش دبستاني تا پايان دوره متوسطه در دستور كار است.ك3
7125/1905