تهران -ايرنا - عضو هيأت علمي مؤسسه پژوهش هاي بازرگاني معتقد است : صاحبان صنايع هيات هاي خارجي علاقمند كسب امتيازات سابق در بازار ايران و يا ورود به بازارهاي جديد در كشورمان براي جاني دوباره بخشيدن به كسب منافع خويش هستند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از شبكه اطلاع رساني وزارت صنعت ، معدن وتجارت ، محمد رضا عابدين مقانكي گفت:بهره گيري از رفت و آمد هيأت هاي تجاري خارجي به كشورمان پس از توافق برجام ،نيازمند تدوين بسته جامع روابط تجاري و اقتصادي با متقاضيان حضور در ايران است.
وي افزود: مدتي است كشورهاي مختلف هيات هاي تجاري و اقتصادي خود را به ايران اعزام مي كنند تا امكان گسترش روابط با ايران را محك بزنند و فعالان اقتصادي اين كشورها كه تا پيش از شدت يافتن تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران در بخشي از بازار كشور فعال بودند، مايلند با انجام ارزيابي‌هاي مطالعاتي و سنجش اوضاع ايران، درخصوص بازكردن مجدد جاي پاي خويش فعاليت كنند.
وي اضافه كرد: تركيه، ژاپن، كره جنوبي، فرانسه، آلمان و بسياري كشورهاي ديگر از آسيا و اروپا با فراهم شدن امكان اوليه براي مبادله كالا و پول با ايران و آماده شدن بسترهاي تجارت و سرمايه‌گذاري در كشورمان ،تلاش مي كنند تا هرچه سريع تر امكان همكاري اقتصادي و تجاري را با ايران بگشايند.
عابدين مقانكي ضرورت آماده سازي بسترهاي مناسب براي بهره گيري از اين مناسبات را يادآور شد و گفت: توسعه روابط اقتصادي با هر كشور را در يك بسته جامع تجاري- سرمايه‌گذاري بايد مورد توجه قرار داد .
وي اضافه كرد : لازم است روابط را هم در قالب تجاري اعم از صادرات و واردات و هم در قالب سرمايه‌گذاري و انتقال فناوري به كشور تعريف كرد.
قرار است نخستين همايش بين المللي سياست هاي صنعتي وتجاري براي توسعه صادرات و اشتغال توسط موسسه مطالعات پژوهش هاي بازرگاني وزارت صنعت معدن و تجارت 18 و 19 مهرماه جاري در تهران برگزار شود .
در چهارماهه نخست سال جاري چين ، عراق ، امارات متحده عربي ، هند ، افغانستان ، تركيه ، تركمنستان ، پاكستان ، ايتاليا و مصر 10 كشور شاخص بودند كه 86 درصد از ارزش صادرات كشور را به ميزان 9 ميليارد و 267 ميليون دلار جذب كردند .
اقتصام (1) ** 1559 /1569