پكن - ایرنا - كارشناسان هوا فضای چین پیش از ظهر امروز - جمعه - موفق شدند نمونه جدیدی از موشك ماهواره بر «لانگ مارچ» را به فضا پرتاب كنند.

به گزارش ایرنا، این موشك كه از نوع «لانگ مارچ 11» عنوان شده و از توانایی ها بالایی به لحاظ كاربردی برخوردار است، چهار ماهواره كوچك را نیز با خود به فضا برد.
آكادمی علوم پروازهای فضای چین اعلام كرد كه از این موشك می توان به دفعات برای پرتاب میكرو ماهواره‌ها استفاده كرد.
این گزارش همچنین حاكیست، قرار است از چهار ماهواره كوچك فرستاده شده به فضا در انجام آزمایش های مختلف علمی استفاده شود.
خبرگزاری شین هوا به نقل از آكادمی علوم پروازهای فضای چین ساعت پرتاب این موشك را 9:41 دقیقه صبح امروز از مركز پرتاب ماهواره «جیو چو ان» در استان گانسو در شمال غرب چین اعلام كرد.
این گزارش همچنین حاكیست كه موشك پرتاب شده با سوخت جامد كار می كند و ساخت آن با همكاری مشترك آكادمی علوم پروازهای فضایی چین و شركت علم و صنعت هوا فضای این كشور صورت گرفته است.
كارشناسان فضایی چین 26 شهریور ماه جاری نیز راكت جدید ماهواره بر مدل «لانگ مارچ 6» را به فضا پرتاب كردند كه قادر به حمل 20 ماهواره در اندازه های كوچك بود.
چین در راستای گسترش فعالیت های فضایی خود، چهارم مرداد ماه سالجاری نیز دو ماهواره نسل جدید و موقعیت یاب خود با عنوان «بیدو» (beidou) و 10 روز بعد اولین ماهواره نظارتی خود را با پرتاب یك فروند موشك ماهواره بر در مدار زمین قرار داده بود.
گفته می شود این دویست و یازدهمین ماموریت خانواده پرتابگرهای «لانگ مارچ» است.
این كشور كه از عقب ماندن در زمینه فناوری های فضایی شكایت دارد، برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می كند و به همین خاطر سال گذشته دهها ماهواره را به فضا فرستاد.
چینی ها با پرتاب های پی در پی ماهواره به فضا به دنبال ثبت ركوردهای جدید در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه های علمی هستند.
آساق*1597