تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

شيراز - ايرنا- در بهار دانش و زماني كه بيش از 800 هزار دانش آموز استان فارس با حضور در مدرسه سال تحصيلي جديد را آغاز مي كنند، هستند دانش آموزاني در اين ديار كه بين شش تا 17 سال دارند كه يا رنگ مدرسه را نمي بينند يا به دلايلي مجبور مي شوند مدرسه را ترك كنند.

موضوع بازگشت اين گروه از كودكان و نوجوانان بازمانده از تحصيل به سركلاس درس به دغدغه اين روزهاي مسوولان استان فارس تبديل شده است.
به طور مشخص استاندار فارس روز چهارشنبه اول مهر در آيين بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي 95 – 94 به اداره كل آموزش و پرورش استان فارس ماموريت داد تا بازماندگان از تحصيل را شناسايي و با گستراندن چتري حمايتي روانه كلاس هاي درس كند.
با توجه به تكليف تعيين شده در برنامه توسعه كشور مبني بر جلوگيري از افزوده شدن افراد بيسواد جديد به جمعيت بيسوادان جامعه، بازگشت كودكان بازمانده از تحصيل به سركلاس هاي درس اهميتي دوچندان يافته است.
به گفته كارشناسان، با علم اندوزي و روشن شدن دريچه فكر و انديشه در اين كودكان مي توان آنها را از بسياري از آسيب ها و ناهنجاري ها مصون كرد.
به گفته معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش تلاش هاي براي انسداد مبادي بيسوادي در سال تحصيلي گذشته سبب شد كه 35 هزار كودك بازمانده از تحصيل به كلاس هاي درس بازگردند.
محمد ديمه ور با بيان اينكه درسال تحصيلي گذشته سياست انسداد مبادي بي سوادي با جديت دنبال شد اظهار كرد: سال گذشته موفق شديم موانع و مشكلات پيش روي ادامه تحصيل 35هزار كودك بازمانده از تحصيل را برطرف كرده و آنها را به مدرسه برگردانيم.
وي افزود: اين برنامه در سال هاي گذشته هم اجرا مي شد، ولي از سال گذشته با جديت پيگيري مي شود. اكنون وزير كشور هم در اين باره حساس شده است و نامه مشتركي ميان دو وزير رد و بدل شده است.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه بر اين اساس استانداران موظف شده اند گزارش هاي سه ماهه اقدامات خود را در اين زمينه به وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و كشور ارائه كنند گفت: وزير آموزش و پرورش هم هر شش ماه يكبار گزارشي را در هيئت دولت در اين باره ارائه خواهد كرد.
ديمه ور گفت: موضوع كودكان ترك تحصيل، كودكان كار و خيابان بسيار جدي است. كودكان فاقد شناسنامه هم از مواردي است كه باعث مشكلاتي براي آموزش و پرورش شده است كه آن را سال 93 در شوراي عالي رفاه مطرح كرديم و معاون اول رئيس جمهوري به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ماموريت داد تا با كمك ثبت احوال اوراق هويتي براي اين كودكان صادر شود.
** نبود آمار مشخص درباره بازماندگان از تحصيل در فارس
مديركل آموزش و پرورش فارس در اظهارنظري در اين باره گفته است: تعداد زيادي بازمانده ازتحصيل دراين شهرستان وجود دارد اما تعداد دقيق آن را نمي دانيم اما مي توان گفت كه تعداد آن قابل توجه است اما به نظر كمتر از اين رقم مي رسد.
حميدرضا آذري افزود: علت اين وضعيت نداشتن تعادل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي در جامعه ماست چرا كه جامعه از مسايلي مانند طلاق، بيكاري و ... دچار آسيب هايي شده است و به طور طبيعي، برخي فرزندان طلاق از چتر حمايتي و تامين اقتصادي براي تحصيل برخوردارنيستند و ممكن است ديگر خانواده هاي فروپاشيده آنها درباره مدرسه رفتن آنان دغدغه اي نداشته باشند.
مديركل آموزش و پرورش فارس اظهار كرد: رشد فزاينده آسيب هاي اجتماعي در استان فارس خاصه در كلانشهر شيراز روند دانش اموزان بازمانده از تحصيل را از سال گذشته تاكنون دوچندان كرده است .
آذري گفت: فشار اقتصادي و افزايش هزينه‌ها در بروز اين پديده ناميمون رتبه نخست را دارد.
وي از افزايش طلاق و متلاشي شدن بنيان خانواده، مهاجرت، خشكسالي و بيكاري از ديگر زمينه هاي اين آسيب ها ياد كرد.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش فارس هم شمار بازماندگان تحصيل در شهرستان شيراز را كمتر از آمار مطرح شده در رسانه ها يعني حدود چهار تا پنج هزار نفر اعلام كرد.
ناصر قجري افزود: به طور قطع آمار بازماندگان از تحصيل رقمي كمتر است چرا كه ممكن است در اين آمار به اشتباه كودكاني كه در نيمه دوم سال به دنيا آمده اند و در سن ورود به مدرسه نيستند نيز حساب شده باشد.
** ماموريت استاندار به آموزش و پرورش
استاندار فارس اول مهرماه امسال در آيين بازگشايي مدارس از مسوولان اداره كل آموزش و پرورش فارس خواست تا زمينه حضور دانش آموزان بازمانده از تحصيل سركلاس هاي درس را فراهم كنند و در اين زمينه قول مساعدت و همكاري براي تحقق اين هدف داد.
سيدمحمدعلي افشاني افزود: امروز برخي دانش آموزان واجب التعليم شرايط تحصيل ندارند و شايد بتوان گفت كه خانواده هاي آنها مانع رفتنشان به مدرسه هستند.
استاندار فارس اظهار كرد: ضروري است كه مسوولان آموزش و پرورش اين گروه از دانش آموزان را شناسايي كنند و در صورتي كه نياز باشد استانداري نيز همكاري و مساعدت مي كند تا همه دانش آموزان سركلاس درس حاضر شوند و از نعمت سواد بهره مند شوند.
افشاني با بيان اين كه مسائل آموزش و پرورش مختص تنها يك وزارتخانه نيست گفت: اين وزارتخانه نمي تواند به تنهايي پاسخگوي نيازهاي تعليم و تربيت باشد بلكه معلمان، دانش آموزان، اوليا و مربيان و همه افراد جامعه به ويژه مسوولان بايد تلاش كنند تا فرصت آموزش براي همه كساني كه نياز به تعليم و تربيت دارند فراهم شود.
هم اينك نگاه ها به آموزش و پرورش استان دوخته شده است تا در روزها و هفته هاي آتي نتايج تلاش ها براي بازگشت بازماندگان از تحصيل را ارايه كند كه البته با توجه به آثار و پيامدهاي وجود پديده بازماندگان از تحصيل براي جامعه، تحقق هدف ياري ديگر دستگاه هاي مسوول را نيز مي طلبد. ك/4
2027 / 1876