شهركرد – ايرنا – معاون سياسي،امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال و بختياري گفت: احياء، مرمت، حفاظت و بهره‌برداري از برخي اماكن تاريخي مركز استان، به شهرداري شهركرد واگذار مي‌شود.

به گزارش ايرنا، خدابخش مرادي نافچي،دوشنبه شب،در انجمن ميراث فرهنگي چهارمحال و بختياري اظهار داشت: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، بايد نسبت به شناسايي اماكن تاريخي قابل واگذاري به شهرداري شهركرد در كوتاه‌ترين زمان ممكن اقدامات لازم را انجام دهد.
وي تأكيد كرد: سپردن اختيار احياء، مرمت، حفاظت و بهره‌برداري از برخي اماكن تاريخي مركز چهارمحال و بختياري، به شهرداري شهركرد، بايد براساس ضوابط و معيارهاي قانوني ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري صورت گيرد.
مرادي نافچي افزود: تدوين برنامه‌ي لازم براي مديريت فضاهاي حريم بناهاي تاريخي چهارمحال و بختياري بايد در دستور كار اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قرار داده شود.
وي تصريح كرد:چهارمحال و بختياري،توانايي‌ها و استعدادهاي فراواني در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي مربوط به اكوتوريسم، توريسم فرهنگي، توريسم تاريخي و توريسم مذهبي دارد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال و بختياري بيان داشت:فلسفه وجودي انجمن‎هاي ميراث فرهنگي، مشاركت بين بخشي، با هدف حفاظت از آثار تاريخي است.
وي اضافه كرد: اكنون افزون‌بر دو هزار تشكيل مردم نهاد در چهارمحال و بختياري فعالند كه از اين تعداد، 600 تشكل در بخش‌هاي مختلف حفاظت از منابع طبيعي، محيط زيست و غيره فعاليت دارند.
مرادي نافچي عنوان داشت:اين در حالي است كه هنوز، هيچ تشكل مردم نهادي در حوزه حفاظت از ميراث فرهنگي در چهارمحال و بختياري فعال نشده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري گفت:اين اداره كل،آمادگي سپردن اختيار مديريت احياء، مرمت، حفاظت و بهره‌برداري از برخي اماكن تاريخي قابل واگذاري به بخش خصوصي را دارد.
بهمن عسگري سوادجاني در اين نشست اظهار داشت:تاكنون مديريت احياء، مرمت، حفاظت و بهره‌برداري از قلعه‌هاي دزك و چالشتر، خانه‌هاي آزاده و حفيظي‌ها و همچنين اتاق آئينه شهركرد به بخش خصوصي انجام شده است.
وي گفت:خط تلفن سه رقمي حفاظت از ميراث فرهنگي، به صورت پايلوت در اين استان راه‌اندازي و فعال مي‌شود و اين خط تلفن به منظور دريافت آسان‌تر تخلفات از سوي مردم و دوست‌داران ميراث فرهنگي راه‌اندازي مي‌شود.
شهردار شهركرد نيز گفت:نسبت به مديريت شهرداران اين شهر در گذشته در خصوص خانه هاي تاريخي انتقاداتي وارد است.
نورالله غلاميان دهكردي افزود:در گذشته، بخشي از خانه‌هاي تاريخي شهركرد تخريب شد و هيچگونه اقدامي از سوي مديريت شهري در آن سال‌ها صورت نگرفته است.
وي تاكيد كرد:در سال‌هاي قبل، تخريب خانه‌هاي قديمي شهركرد، باعث از بين رفتن ميراث فرهنگي به جاي مانده از نياكان و گذشتگان مردم اين شهر شد.
غلاميان دهكردي افزود: شهرداري شهركرد، آمادگي دارد تا در صورت وجود خانه‌هاي قديمي در اين شهر، آن را تملك، احيا، مرمت، حفاظت و بهره‌برداري كند.
وي تصريح كرد:اكنون مطالعات احياي بافت فرهنگي،تاريخي و اقتصادي شهركرد، در حال انجام است.
به گزارش ايرنا،در اين نشست تعداد خانه هاي تاريخي مركز چهارمحال و بختياري اعلام نشد،اما پيش از اين در ماه گذشته ،قديمي ترين خانه شهركرد به عنوان سنتي سرا چالشتر بازگشايي شد.
2097/7362