اردبيل - ايرنا - مديركل بهزيستي استان اردبيل گفت: پيشگيري از معلوليت ها وظيفه همگاني بوده و خانواده ها ، سازمان هاي مردم نهاد و دولت موظف به پيشگيري از آن هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا،رويا احمديان روز چهارشنبه در آيين گراميداشت روز جهاني ناشنوايان در اردبيل افزود: رويكرد سازمان بهزيستي در مقابله با معلوليت ها پيشگيري بوده و در اين خصوص اقداماتي چون مشاوره هاي ژنتيك و غربالگري را انجام مي دهد.
وي با تاكيد بر انجام مشاوره هاي ژنتيك قبل از ازدواج خصوصا در ازدواج هاي فاميلي بيان كرد: مراكز مشاوره ژنتيكي در سطح استان راه اندازي شده كه پايگاه شهيد فياض بخش اردبيل از جمله آنهاست.
وي با اشاره به غربالگري هاي انجام گرفته توسط بهزيستي استان گفت: در سال گذشته 19 هزار كودك سه الي شش ساله مورد غربالگري شنوايي قرار گرفته اند.
احمديان ادامه داد : همچنين 50 هزار كودك سه الي شش ساله نيز مورد غربالگري بينايي قرار گرفته اند.
وي با بيان اينكه غربالگري هنوز ادامه داد، گفت: غربالگري بينايي و شنوايي در سالجاري نيز انجام و آمار آن بعد از پايان اطلاع رساني مي شود.
وي از ارائه خدمات توانبخشي ويژه به معلولان استان خبر داد و گفت: اين خدمات در مراكز دولتي و غيردولتي ارائه شده و در كاشت حلزون براي كم شنوايان كه از جمله لوازم توانبخشي است ، هيچ پشت نوبتي وجود ندارد.
احمديان از انتخاب استان اردبيل به عنوان پايلوت كشوري براي توزيع لوازم توانبخشي خبر داد و افزود: تا پايان امسال لوازم توانبخشي معلولان استان تامين مي شود.
وي به ارائه تسهيلات ويژه براي خانواده هاي داراي دو معلول و بيشتر اشاره كرد و گفت: آن دسته از خانواده هايي كه داراي دو فرزند معلول بوده و مسكن مناسبي ندارند ، 300 ميليون ريال كمك بلاعوض دريافت مي كنند.
وي توانمندي معلولان را يادآور شد و افزود: معلوليت محدوديت نيست و معلولاني هستند كه در حوزه هاي ورزشي ، علمي و اجتماعي درخشيده اند.
وي به حضور معلولان در مسابقات آسيايي چين اشاره كرد و اين امر را نشانه داشتن توانمندي و لياقت معلولان دانست.
در اين آيين از معلولان ناشنواي موفق در عرصه هاي علمي ، فرهنگي ، ورزشي و هنري تجليل شد.
3006/ 1257