قم - ایرنا- عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه غدیر ستون عظمت اسلام و ركن مهم وحدت جامعه اسلامی است، گفت: غدیر به عنوان یك حادثه مهم تاریخی و سرنوشت ساز، هویت و روح اصلی دین را تشكیل داده و باعث وحدت، قدرت و عظمت اسلام شده است.

آیت الله محمد جواد فاضل لنكرانی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان كرد: باید از غدیر برای عظمت و وحدت جامعه اسلامی استفاده كنیم و استفاده از غدیر نیز دعوت همه مسلمانان برای تامل بیشتر است.
وی ادامه داد: غدیر ستون عظمت اسلام است و اگر همه مسلمانان به این امر پی ببرند باعث وحدت خواهد شد.
آیت الله فاضل لنكرانی خاطرنشان كرد: حضرت امام راحل در فرمایشات خود فرمودند' غدیر معنای آن همان حكومت خداوند، اسلام و دین بر بشریت است و آنچه در غدیر اتفاق افتاده تعیین جانشین پیامبر اسلام (ص) به امر خداوند برای سرپرستی، ولایت و رهبری بشریت بود.
وی با اشاره به آیه 67 سوره مائده خاطرنشان كرد: در این آیه خداوند متعال خطاب به پیامبر فرموده است: ای پیامبر ، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان ، اگر چنین نكنی امر رسالت او را ادا نكرده ای خدا تو را از مردم حفظ می كند ، كه خدا مردم كافر را هدایت نمی كند.
وی ادامه داد: در این آیه می بینیم كه خدوند رسول خودش را در سال آخر عمر با این همه فداكاری و ایثار ، خطاب می كند كه اگر مساله حكومت و ولایت حضرت علی (ع) بر بشریت را مطرح نكنی گویا رسالت خود را انجام ندادی.
آیت الله فاضل لنكرانی خاطرنشان كرد: قرآن كریم مساله غدیر و جانشینی پیامبر اسلام(ص) را در حدی مطرح می كند كه گویا، اگر نبود رسالت رسول خدا عقیم و ناتمام می ماند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: سوال این است آیا چیزی كه هویت اصلی دین را تشكیل داده، قطعا مایه وحدت مسلمانان است، باعث اختلاف است؟ اگر از خارج چیزی را داخل دین كنیم این باعث اختلاف خواهد شد ولی غدیر روح وهویت اسلام و عامل وحدت و انسجام است.
آیت الله فاضل لنكرانی خاطرنشان كرد: ما غدیر را باید درست بشناسیم، درست مطرح كنیم و طرح صحیح غدیر به این است كه به قرآن كریم مراجعه كنیم و مسلمانان جهان را به این كتاب آسمانی و سیره رسول خدا ارجاع دهیم.
وی ادامه داد: آیا رجوع به كلمات خداوند متعال، سیره رسول الله می تواند منشاء اختلاف باشد؟ متاسفانه دشمنان اسلام بویژه یهود از ابتدا، به خوبی فهمیدند عظمت و بقای اسلام درمساله ولایت است به همین دلیل دنبال ایجاد اختلاف میان مسلمانان افتادند.
آیت الله فاضل لنكرانی اظهار داشت: دشمنان می خواهند غدیر را مساله اختلاف بین مسلمانان قرار دهند و جامعه اسلامی بداند غدیر مایه وحدت و اقتدار مسلمانان خواهد شد و دشمنان چون عظمت، قدرت و شوكت اسلام را در ولایت دیدند از ابتدا دنبال مقابله با این امر برآمدند و دنبال القای این مطلب بودند كه به برخی مسلمانان القاء كنند غدیر وجهه دیگری دارد و وجهه تحریف شده و غیرواقعی را ارائه دهند.
آیت الله فاضل لنكرانی گفت: وحدت به معنای دست كشیدن از اعتقادات نیست، دست كشیدن از واقعیات نه تنها باعث وحدت نمی شود بلكه باعث تهی شدن دین خواهدشد و به اساس دین ضربه وارد می كند، بنابرین باید واقعیات دین حفظ شود. ك/3
7401/ 6133/1042