تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲

لندن - ایرنا- مقامات رسمی بهداشتی و كشاورزی انگلیس روز پنجشنبه از دیده شدن مجدد یك مورد جنون گاوی در مزرعه‌ای در منطقه ولز واقع در غرب این كشور پرده برداشتند.

به گزارش ایرنا، دولت محلی ولز در بیانیه‌ای ضمن تایید دیده ‌شدن یك مورد جنون گاوی ( بی اس ای ) در این منطقه گفته است: شناسایی این مورد نشانگر آن است كه سیستم كنترلی به كار گرفته‌شده برای مقابله با این بیماری خوب كار می كند.
دولت محلی ولز در این بیانیه گفته است كه به‌رغم دیدن شدن این مورد از جنون گاوی، هیچ خطرعمومی ناشی از این بیماری دیده نمی‌شود.
در این بیانیه عنوان شده است كه مقامات ولز در حال همكاری با سایر ارگان های ذیربط برای تحقیق در این مورد هستند.
این بیانیه افزود: درحالی‌كه این بیماری از حیوان به حیوان دیگر به‌صورت مستقیم منتقل نمی‌شود اما در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا، نتایج حاصل از دام مبتلا، ردگیری و پس از قرنطینه در صورت ضرورت از بین برده خواهند شد.
معاون وزیر كشاورزی و غذا دولت محلی ولز نیز روز پنجشنبه گفت كه گاوی كه براثر بیماری جنون گاوی فوت كرده در قرنطینه بوده و گوشت آن وارد چرخه مواد غذایی انگلیس نشده است.
این مقام ولزی در همین حال هیچ اشاره به محل دقیق مزرعه‌ای كه در آن این گاو فوت كرده ، نكرده است.
آخرین بار در سال 2014 میلادی یك مورد از جنون گاوی در منطقه ولز دیده شد هر چند در سال 2013 میلادی سه مورد دیگر از این بیماری در این منطقه مشاهده شده بود.
براساس گزارش‌های منتشرشده، برآورد می‌شود بیش از 180 هزار رأس گاو در مزارع انگلیس به‌نوعی از بیماری جنون گاوی تاثیر پذیرفته‌اند.
بیش از این به‌منظور جلوگیری از گسترش بیماری جنون گاوی شمار زیادی گاو در انگلیس از بین برده شده اند.
صادرات انگلیس در سال 1992 میلادی به دلیل دیده شدن 36 هزار مورد بیماری جنون گاوی، متوقف و شماری از افراد در انگلیس به دلیل نوع انسانی این بیماری فوت كردند.
بیماری جنون گاوی كه برای اولین بار در سال 1985 در انگلیس گزارش شد، یك بیماری كشنده و دژنراتیو عصبی مغزی قابل‌انتقال گاو هست. بیماری جنون گاوی بر روی دستگاه عصبی حیوان تاثیر می‌گذارد به‌طوری‌كه مغز و نخاع او را آلوده می‌كند. تشابهاتی میان جنون گاوی و بیماری 'كورو' در انسان هست.
چنانچه انسان‌ها از محصولات گاو مبتلا به جنون گاوی مصرف كنند، شكل انسانی بیماری جنون گاوی ــ بیماری كوروتزفلد ـ جاكوب یا CJD در آنها ایجاد می‌شود.
بیماری جنون گاوی در انسان به نام بیماری واریانت كروتسفلد جاكوب (vCJD) و یا بیماری واریانت جدید كروتسفلد جاكوب (nvCJD) شناخته شده و به گفته محققان، شواهد محكمی وجود دارد كه با خوردن گوشت گاو كه از گاوهای آلوده به دست آمده باشد، این بیماری گرفته می‌شود.
اروپام**4**1552