تهران - ايرنا - رئيس پليس راهنمايي و رانندگي گفت: بيش از 6 درصد درآمد كشور، در تصادفات هزينه مي شود كه يكي از آنها، هزينه زيادي است كه بابت معلوليت سرنشينان خودروهاي تصادفي، به كشور تحميل مي شود.

به گزارش ايرنا از وزارت بهداشت، سردار تقي مهري درمراسم امضاي تفاهم نامه بين دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي درمحل اين دانشگاه افزود: براساس آمارها، تعداد كشته شدگان و مجروحان ناشي از تصادفات درسال گذشته 16 هزارو 872 كشته و 300 هزار مجروح بوده است.
وي اظهار داشت: اكنون تصادفات و آسيب هاي ناشي از آن، به عنوان يكي از مسايل جهاني مطرح است، به طوري كه سازمان بهداشت جهاني، دهه 2011 تا 2020 ميلادي را تحت عنوان «اقدام براي ايمني» نام گذاري كرده است.
وي افزود: سه عامل جاده ، خودرو و انسان در حوادث ترافيكي و ميزان آسيب هاي ناشي از آن موثرند اما اين نكته حائز اهميت است كه جاده و خودرو با استانداردهاي لازم، مي توانند به كاهش آسيب ها كمك كنند، ولي عامل انسان يك مولفه اصلي و اساسي است كه مجموعه اي از رفتارها را شكل مي دهد و متاسفانه با افزايش توليد خودرو، فرهنگ استفاده از آن گسترش نمي يابد.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجااظهارداشت: حدود 24درصد كشته ها توسط موتورسيكلت رخ مي دهد، حدود 20 درصد، عابرپياده نقش دارد و مابقي مربوط به خودروهاست.
رييس پليس راهورافزود: شايد بتوان با فعاليت هاي پژوهشي ، خسارات مالي و جاني ناشي از حوادث ترافيكي و تصادفات را كاهش دهيم.
وي گفت:البته هم اكنون نسبت به سال هاي گذشته، اين خسارات كاهش يافته ولي همچنان عدد بزرگي بابت اين موضوع داريم كه چون اكثر افراد درگير، قشر فعال جامعه هستند، آثار و تبعات آن ، تاثيرات منفي بسيار بر سلامت جامعه و رشد و پيشرفت كشور مي گذارد.
مهري افزود: اين موضوع يكي از دغدغه هاي مقام معظم رهبري و مقام معظم فرماندهي كل قوا است و همانطور كه در آخرين ملاقات با ايشان فرمودند، ما بايد تلاش كنيم تا حوادث به حداقل رسيده و خسارات جاني و مالي كاهش يابد واين مستلزم آن است كه حوادث ترافيكي، جزو اولويت هاي كاري ما قرار بگيرد و مديريت ، پيشگيري ، آموزش و تغيير رفتار رانندگان را مدنظر قرار دهيم.
وي گفت: ظرفيت حركت به سمت فعاليت هاي علمي و پژوهشي در نيروي انتظامي ايجاد شده است و اميدواريم دستاوردهاي اين فعاليت ها و اطلاعات ميداني و به روز كه پليس دراختيار دارد ، بتواند در كنترل سوانح ترافيكي كه يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي هر كشور محسوب مي شود ، بكار گرفته شود.
مهري با تاكيد بر اينكه هيچ مشكلي را نمي توان در كشور حل كرد، مگر برپايه مطالعات پژوهشي و علمي باشد، افزود: اين مهم ، نياز به برنامه دارد و يكي از اين برنامه ها، همكاري خوب پليس راهور با دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي است.
وي به ايجاد رويكرد جدي استفاده از پژوهش هاي كاربردي، صنعتي و انساني، از دهه 80 و ايجاد مراكز تحقيقات متفاوت كاربردي و بنيادي در همه معاونت هاي نيروي انتظامي اشاره كرد وگفت:هرچند پليس مجري قوانين و مقررات است، اما نحوه اجراي مقررات خيلي مهم است كه نيازمند كار علمي و راهنمايي اساتيد و كارشناسان مربوطه است تا آن قوانين و مقررات را متناسب با فرهنگ كشور، عملياتي كنيم.
مهري برانجام تحقيقات كاربردي تاكيد كرد وادامه داد:مسئولان مختلف، چه براي مناسب سازي معابرشهري و برون شهري وچه در توليد وسايل نقليه استاندارد ، از نظر قانوني مسئوليت هايي دارند و استانداردهايي را با شرايط كشور تعريف مي كنند تا سوانح را به حداقل رسانده و كشته ها را كاهش دهند.
وي براهميت تقويت مراقبت هاي بهداشتي ، پيش بيمارستاني و بيمارستاني بعد از تصادفات تاكيد كرد و گفت: يكي از رويكردهاي ما در كاهش مصدوميت ها ، بحث مراقبت هاي بهداشتي ، پيش بيمارستاني و بيمارستاني است تا ميزان مرگ سرنشينان كاهش يابد .
وي توجه به مديريت سوانح ترافيكي را بسيار ضروري دانست وافزود: انتقال سريع مصدومان ناشي از تصادفات براي درمان ، تجهيز آمبولانس ها ، نوسازي و بازسازي اين ناوگان ، داشتن تجهيزات مناسب امداد و نجات ، تامين آمبولانس هوايي مورد نياز و در نهايت ، آموزش براي كاربران ، از مسايل اساسي و موثر در كاهش آسيب هاي ناشي از سوانح ترافيكي و جاده اي است.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، ابراز اميدواري كرد، با همكاري دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي بتوان موفق ترين الگو را با توجه به شرايط كشور در زمينه امداد و نجات، درمان، آموزش و فرهنگ سازي جامعه ارائه داد و برنامه مدون و جامعي را در چشم انداز و افق بيست ساله كشور و در آستانه برنامه ششم توسعه كشور ، داشته باشيم.
وي افزود: ضمن آنكه بتوانيم از توانايي علمي اساتيد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي و يافته هاي جديد در تعالي رفتار كاركنان پليس راهور كه مجريان قانون هستند ، استفاده كنيم ، همانطور كه تاكنون از توانايي علمي اساتيد برجسته كشور به اين منظور ، بهره برده ايم.


** عامل انساني مهمترين علت حوادث جاده اي است
رييس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي دراين نشست ضمن تسليت به بازماندگان جان باختگان حادثه غم انگيز منا، از برقراري ارتباط علمي و اجرايي بين دانشگاه و پليس راهور جهت تقويت مديريت ترافيكي و كاهش مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيكي و جاده اي، ابراز خشنودي كرد.
دكتر حميدرضا خرم خورشيد ابراز اميدواري كرد: دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با 22 گروه آموزشي و هشت مركز تحقيقات كه يكي از آنها، مركز تحقيقات سلامت در حوادث و فوريت هاي پزشكي است ، بتواند به معضل حوادث ترافيكي و جاده اي كه بعد از بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطانها، سبب بيشترين مرگ و مير در جامعه مي شود، رسيدگي كند.
وي تصريح كرد: رسيدگي به مسايلي همچون حوادث ترافيكي و جاده اي كه در سطح ملي مطرح هستند، وظيفه تمامي ارگان ها بخصوص ارگان هاي ذيربط با موضوع است.
وي يكي از مهمترين عوامل اين حوادث را عوامل انساني دانست و افزود: با توجه به وجود سابقه فرهنگي و اجتماعي هر فرد، اين عامل از پيچيدگي بسيار برخوردار است كه دانشگاه علوم بهزيستي و مراكز تحقيقات آن ، مي توانند با مجموعه فعاليت هايشان در حوزه هايي همچون روانشناسي باليني، مددكاري ، رفاه اجتماعي و حوادث و فوريتهاي پزشكي ، جنبه هاي مختلف عوامل انساني را مورد بررسي قرار بدهند.
وي با اشاره به اينكه هيچ اقدامي نمي تواند نتيجه مطلوب داشته باشد مگر اينكه مطالعات دقيق روي آن انجام شده باشد، گفت: دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي اگر نياز مديريت ترافيكي كشور را بداند ، مي تواند با استفاده از توانايي علمي 400 دانشجوي دكترا و 800 دانشجوي فوق ليسانس خود ، عوامل انساني را موضوع تحقيق و مطالعه قرار داده و از نتايج آنها ، پليس راهنمايي و رانندگي كشور استفاده كند.
وي افزود: دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي همچنين مي تواند با پليس راهور، در زمينه آموزش مباحث مرتبط با حوادث ترافيكي در مقاطع تحصيلات تكميلي، اجراي طرح هاي مشترك پژوهشي ، برگزاري دوره هاي كوتاه مدت آموزشي و در نهايت تقويت مديريت ترافيكي و كاهش تلفات ناشي از حوادث ترافيكي و جاده اي ، همكاري داشته باشد.
اين تفاهم نامه با موضوع همكاري هاي مشترك در تمامي زمينه هاي ارتقاي ايمني و سلامت در حوزه ترافيك و با در نظر گرفتن تمامي امكانات طرفين اعم از علمي، فني، اطلاعات، تجربه و تخصص، به امضاي دكتر حميدرضا خرم خورشيد رييس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي و سرتيپ دوم پاسدار تقي مهري رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي رسيد.
اين تفاهم نامه، هشت مورد همكاري هاي مشترك تحقيقاتي و آموزشي را مشخص كرده است كه برگزاري ميزگردها و همايش هاي علمي و پژوهشي، اطلاع رساني دستاوردها و فعاليت هاي علمي و پژوهشي، طراحي و اجراي طرح هاي پژوهشي كاربردي مشترك، فراهم كردن امكان استفاده از كتابخانه براي محققان طرفين و انجام اقدامات لازم در خصوص تاليف يا ترجمه مشترك، از جمله موارد اين همكاري است.
اجتمام**7268**1590