مشهد- ايرنا- نوه كلنل محمدتقي خان پسيان گفت: مرحوم پسيان بعد از مرگ پنج بار دفن شد كه سه بار آن با تشييع پيكرش از سوي مردم مشهد همراه بود.

فريده پسيان روز شنبه در مراسم بزرگداشتي در باغ نادري مشهد و بر مزارش افزود: وي به دليل آزاديخواهي مورد بغض حاكمان ستمشاهي وقت قرار گرفت و وي را به تجزيه تطلبي متهم مي ساختند.
وي گفت: از آنجا كه مادر پسيان خواسته بود پيكر پسرش به تبريز انتقال يابد وي را در تابوتي آهنين به صورت امانت در مشهد و در باغ نادري دفن نمودند.
نوه كلنل محمدتقي خان پسيان افزود: بار نخست قبر او را از باغ نادري به ايستگاه سراب تغيير دادند ولي در بازسازي ميدان سراب با برخورد به صندوق آهنين به گمان كشف گنج، در آن را باز نمودند و متوجه شدند كه تابوت كلنل است لذا براي بار دوم مردم مشهد وي را تشييع و در مكان كنوني دفن كردند.
وي گفت: براي بار دوم مزار وي را نبش قبر نموده و صندوق را در مكاني دفن كردند كه در زمان نخست وزيري مصدق با حفاري آن مكان جهت ساخت حمام سناباد به صندوق برخوردند كه دوباره مردم مشهد جنازه را در مراسمي پرشكوه تشييع نمودند و در مكان فعلي دفن شد.
او افزود: بار سوم به صورت شبانه صندوق حاوي جسد را در مكان نامعلومي دفن مي كنند كه اين بار نيز سيل در مشهد آن را جابجا و نمايان كرد و مشخص شد كه اين تابوت كلنل پسيان است و اين بار نيز با تشيع جنازه در مكان كنوني دفن مي شود.
كلنل محمدتقي خان پسيان در سال 1270 در تبريز به دنيا آمد. وي در پايان جنگ جهاني اول به آلمان رفت و فرمانده بخشي از نيروهاي آلمان شد كه عمليات موفقي عليه جبهه متفقين انجام داد. در همانجا بود كه وي با يادگيري خلباني نام خود را به عنوان نخستين خلبان ايراني ثبت نمود.
وي در سال 1298 به ايران بازگشت و به دستور سيدضياء الدين طباطبايي، احمد قوام السلطنه استاندار خراسان را دستگير كرد و به تهران فرستاد و خود به جاي او نشست.
پسيان در طول دوره استانداري خود اقدامات عام المنفعه بسياري از قبيل تاسيس بيمارستان، ساخت نخستين سيلوي گندم در ايران، لغو مالياتهاي ظالمانه و مبارزه با اعتياد، احتكار و بيكاري انجام داد.
با نخست وزيري قوام، وي حاضر به اطاعت از وي نشد و به حكومت در خراسان ادامه داد و در نهايت دهم مهر ماه سال 1300 در سن 30 سالگي در نبردي نابرابر با سپاه قوام در نزديكي آبادي جعفرآباد قوچان در راه مبارزه با ظلم و ستم جان خود را فدا كرد.
مرحوم پسيان در ديدار با رضاخان در كرمانشاه و قوام السلطنه در خراسان از آنها خواسته بود تا از مزدوري روسيه و انگليس دست بردارند.
7500/1858