اهواز- ايرنا- رئيس اتاق بازرگاني اهواز گفت: با توجه به رشد توليد سيمان در كشور عراق و اشباع شدن بازار اين كشور از حيث سيمان بايد به فكر بازار جديد براي صادرات سيمان خوزستان باشيم.

به گزارش ايرنا شهلا عموري يكشنبه در نشست ميز تخصصي صادرات سيمان در محل سالن جلسات اتاق بازرگاني اهواز اظهار كرد: با توجه به رشد توليد سيمان در عراق و بهره برداري بيش از 70 درصد كشور عراق از كارخانه هاي داخلي توليد سيمان بايد به فكر بازار جديد براي صادرات سيمان خوزستان باشيم.
وي با بيان اينكه اتاق بازرگاني اهواز گروه بازاريابي براي سيمان خوزستان تشكيل داد، ابراز اميدواري كرد: با تداوم اين حركت بتوانيم بازارهاي هدف خود در كشورهاي ديگر را پيدا كنيم و جايگزين مناسبي براي كشور عراق داشته باشيم.
عموري بيان كرد: كارخانه هاي توليد سيمان و نمايندگي آنها در استان خوزستان در امر صادرات رقابت منفي نداشته باشند.
رئيس اتاق بازرگاني اهواز در ادامه با اشاره به مشكلات و هزينه هاي حمل و نقل كالا در مرزهاي استان خوزستان گفت: اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان نيز مانع افزايش هزينه بي رويه حمل و نقل شود كه از اين طريق در كاهش هزينه هاي صادركنندگان اقدام شود.
وي همچنين خواستار تعيين يارانه اي براي حمل و نقل كالا توسط اداره كل صنعت، معدن و تجارت شد و افزود: بايد هر چه بيشتر به صادركننده در كاهش هزينه هاي صادرات كمك شود.
همچنين در اين جلسه مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان گفت: تصدي بخش حمل و نقل جاده اي بر عهده بخش خصوصي است و تنها نظارت بر عهده ما است.
مسعود مصدقي در خصوص هزينه هاي حمل و نقل كالا بيان كرد: اين هزينه ها به صورت توافقي بين راننده و صادركننده تعيين مي شود كه اين توافق بر اساس عرضه و تقاضا است.
وي افزود: اگر ظرفيت سيمان براي صادرات جوابگو نيست و يا صادرات ميسر نباشد قاعدتا به صادركننده ضرر وارد مي شود.
مصدقي برخي مشكلات در مرزها را نيز سبب افزايش مشكلات صادركنندگان دانست و گفت: مشكلاتي كه در مرز وجود دارد نيز به افزايش قيمت صادرات دامن مي زنند.
عراق مهمترين بازار هدف ايران جهت صادرات سيمان بوده است كه در سه ماهه نخست امسال درمجموع چهار ميليون و 341 هزار و 604 تن سيمان از مرزهاي كشور صادر شد كه درمقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش 14.58 درصدي داشته است.
در مدت اخير با نزديك شدن كشور عراق به مرز خودكفايي در توليد سيمان، افزايش تعرفه سيمان از سوي عراقي ها، رقابت ناسالم بين توليد كنندگان داخلي، نا امني هاي منطقه اي (گروهك تروريستي داعش) و توقف ساخت و ساز در عراق از مهم ترين دلايل كاهش صادرات سيمان از خوزستان به اين كشور شده است.
7148/6064