كاشان- ایرنا- رئیس اداره دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طرح تحول سلامت دهان و دندان با همكاری وزارت آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی سراسر كشور آغاز شده است و حدود هفت میلیون دانش آموز را زیرپوشش قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا حمید صمدزاده روز دوشنبه در آئین آغار اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان دانش آموزان كاشان در مدرسه واحدی اظهاركرد: برای هر دانش آموز ابتدایی در كشور، شناسنامه الكترونیك سلامت دهان و دندان صادر می شود.
وی افزود: همچنین معلمان و مراقبان مدارس در شهرهای مختلف كشور، تحت آموزش های بهداشتی سلامت دهان و دندان قرار می‌گیرند و این آموزش‌ها توسط آنها به دانش آموزان منتقل می‌شود و در روستاها نیز بهورزان و مراقبان سلامت وظیفه آموزش به دانش آموزان و خانواده‌ها را برعهده دارند.
صمدی ادامه داد: برنامه استفاده از وارنیش فلوراید جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان و معاینات در پایگاه‌های دانش آموزی مستقر در مدارس انجام و در این راستا به ازای هر 100 هزار دانش آموز،‌ یك پایگاه دانش آموزی در مدارس یا پایگاه‌های بهداشتی ایجاد ‌می شود.
وی یادآور شد: اعتبارات این طرح از محل اعتبار طرح تحول سلامت دهان و دندان،‌ طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت و بیمه‌های دندانپزشكی تامین می‌شود.
مدیر آموزش وپرورش كاشان نیز گفت: در اجرای این طرح سه یونیت دندان پزشكی ثابت و سه یونیت سیار در مدارس دوره ابتدایی این شهرستان در سال تحصیلی جاری خدمات رایگان به دانش آموزان ارائه خواهند كرد.
محمود خدمتی افزود: پایگاه های ثابت در مدارس حسین واحدی، شهدای كرك و شهید علائیان مستقر شده و واحدهای سیار نیز مدارس خارج از حوزه این سه پایگاه را پوشش می دهند، همچنین در مناطق روستایی این طرح در مراكز بهداشتی روستایی اجرا می شود.
وی ادامه داد: فلورایدتراپی با ژل وارنیش، فیشورسیلانت دندان های دائمی، ارائه خدمات دندانپزشكی ترمیمی، پركردن دندان و ثبت اطلاعات دانش آموزان در نرم افزار جامع از جمله برنامه هایی است كه در این طرح پیگیری خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كاشان نیز گفت: با ایجاد پایگاه بهداشت دهان و دندان در مدارس، 38 هزار دانش آموز دوره ابتدایی این شهرستان رایگان زیرپوشش طرح پیشگیری قرار گرفته و شش هزار و 800 نفر نیز از خدمات وارنیش فلوراید تراپی بهره مند می شوند.
سیدعلیرضا مروجی افزود: شهروندان برای حفظ سلامت باید به توصیه های پزشكی افراد مسئول و كارشناس توجه جدی داشته باشند و به شایعه ها توجه نكنند.
3009/ 1650