مجری طرح طراحی و تولید خودروی هیبرید برقی - پیل سوختی روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از این خودرو دوستدار محیط زیست به خبرنگار علمی ایرنا گفت: طراحی و ساخت این خودرو از سه سال قبل در دانشكده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد، اما به دلیل مشكلاتی كه در تامین اعتبار به وجود آمد، مدت زمان اجرای آن قدری طولانی شد كه خوشبختانه اكنون به ثمر رسید.
دكتر 'سید محمدتقی بطحائی' درباره مشخصات فنی خودرو هیبریدی برقی - پیل سوختی توضیح داد: این خودرو از چند بخش اصلی شامل واحد پیل سوختی، مبدل DC به DC، باتری، مبدل DC به AC و واحد كنترل دور موتور، موتور الكتریكی و واحد مدیریت انرژی تشكیل شده است.
وی افزود: پیل سوختی یكی از منابع اصلی انرژی در این خودرو است كه این سیستم ممكن است در هر لحظه دلخواه، كل و یا بخشی از انرژی مصرفی موتور الكتریكی خودرو را تولید كند و مبدل DC به DC نیز برای تنظیم و تثبیت ولتاژ مستقیم خروجی پیل سوختی برای استفاده مجموعه به كار می رود.
استاد دانشكده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر خاطرنشان كرد: باتری به عنوان منبع مستقیم تامین توان موردنیاز الكتروموتور در خودرو استفاده می شود كه ترجیحا از نوع لیتیوم است و این باتری ها می توانند توسط شبكه سراسری، سیستم پیل سوختی و یا سلول های فتوولتائیك شارژ شوند.
وی درباره كابرد مبدل DC به AC و واحد كنترل دور موتور در خودروی هیبرید برقی - پیل سوختی گفت: این مبدل برای تبدیل ولتاژ مستقیم ورودی به ولتاژ متناوب و همچنین كنترل سرعت موتور الكتریكی استفاده می شود و در واقع، راه انداز موتور الكتریكی به شمار می آید كه این مجموعه با در نظر گرفتن فرامین راننده خودرو كه با توجه به میزان فشار پدال های گاز و ترمز مشخص می شود، ولتاژ و فركانس ورودی موتور الكتریكی را جهت رسیدن به سرعت مناسب و یا ترمز گیری مولدی معین می كند.
بطحائی ادامه داد: موتور الكتریكی كه عامل حركت مكانیكی است در سیستم های قدیمی از نوع DC انتخاب می شد ولی درحال حاضر رشد فناوری و بكارگیری میكروپروسسورهای قوی، ادوات الكترونیك قدرت و راه اندازهای پیشرفته در الكتروموتورهای نوع DC و AC سبب شده است كه الكتروموتورهای بدون جاروبك در نوع pmsm به دلیل تغذیه سینوسی و ساده تر بودن سیستم كنترلی و همچنین به خاطر راندمان بالا، چگالی توان بالا، هزینه های عملكردی پایین، گشتاور بالا در سرعت های پایین، برای كاربردهای خودرویی دارای قابلیت اعتماد بیشتر و مناسب ترین باشند كه در این طرح پژوهشی نیز با توجه به شرایط بازار داخلی، از موتورهای جریان متناوب استفاده شده است.
وی یادآور شد: دستگاه مدیریت انرژی كه محور اصلی این تلاش پژوهشی بوده است، جهت اتصال باتری و یا پیل سوختی به واحد درایو - اینورتر تصمیم گیری می كند و به طور دقیق تر، پس از استارت اتومبیل این واحد فرمان لازم برای روشن كردن تمام زیرمجموعه های سیستم از جمله پیل سوختی ارسال می كند.
به گفته مجری طرح، نمونه اولیه خودرو هیبرید برقی - پیل سوختی با یك پنجم نمونه واقعی كار می كند به طوری كه قدرت موتور آن 5 كیلووات است كه در نمونه اصلی به 50 كیلووات خواهد رسید.
تامین انرژی محركه خودرو از منابع سوخت های غیرفسیلی و انرژی های پاك به منظور كاهش آلودگی محیط زیست مهم ترین هدف طراحی و تولید این خودروی هیبرید است.
علمی**1055**2017
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به ساخت خودرو هیبریدی برقی - پیل سوختی شدند كه با استفاده از باتری و پیل سوختی با مخزن 10 لیتری هیدروژن قادر است مسیر 400 كیلومتری را بپیماید.