گرگان - ايرنا - رييس جهادكشاورزي گلستان گفت: هزار و 100 ميليارد ريال اعتبار در سه سال اخير توسط سيستم بانكي به بخش كشاورزي استان در راستاي نوسازي و مكانيزاسيون اين حوزه ترزيق شده است.

به گزارش ايرنا مختار مهاجر روز سه شنبه در مراسم آغاز بكار نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، ادوات، تجهيزات، صنايع وابسته و نهاده هاي كشاورزي در گرگان اظهارداشت: جذب اين اعتبار (از طريق بانك كشاورزي) تاثير خوبي در نوسازي كشاورزي استان داشته و در و صورت نياز به اعتبارات شناور ديگر پيگيري خواهد شد.
وي همچنين كاهش سود تسهيلات پرداختي در حوزه كشاورزي را در نوسازي بخش كشاورزي استان موثر دانست و افزود: با اين تصميم و ابلاغ آن به استانها، سرمايه گذاري براي نوسازي بخش كشاورزي گلستان در آينده رونق خواهد گرفت.
رييس جهادكشاورزي گلستان گفت: اكنون استان در بخش مكانيزاسيون كشاورزي ازلحاظ تعداد رتبه 5 و از نظر سطح پوشش مقام اول يا دوم را دارد ولي نياز به تقويت بيشتر در بخش نوسازي و مكانيزاسيون كشاورزي استان در حوزه هاي كاشت، داشت و برداشت وجود دارد.
مهاجر افزود: بيشترين نياز براي تقويت نوسازي ومكانيزاسيون كشاورزي استان در حوزه كاشت و برداشت است.
وي برپايي نمايشگاه هاي تخصصي در حوزه كشاورزي را فرصت مناسب براي توسعه كشاورزي استان دانست و ابراز اميدواري كرد: بخش خصوصي از اين فرصت استفاده كرده و توليدات خود را هماهنگ با توسعه بخش كشاورزي استان كند.

* مشاهده 500 نوع آفت در عرصه كشاورزي
رييس سازمان جهادكشاورزي گلستان در ادامه گفت: اكنون بيش از 500 نوع آفت در عرصه كشاورزي استان ديده مي شود، اين در حالي است كه در سطح كشور 580 - 570 آفت در عرصه كشاورزي وجود دارد.
به گفته وي بيشترين آفات در بخش توليد غلات در استان مشاهده مي شود.
مهاجر با اشاره به اينكه در استان براي مبارزه با آفات از سموم شيميايي استفاده مي شود ، اضافه كرد: براي رفع برخي آفات بايد بتدريج مبارزه بيولوژيكي بكار گرفته شود.
به گفته وي در استان گلستان 650 هزار هكتار زمين كشاورزي وجود دارد كه به زير كشت بيش از 70 محصول مي رود.

* توانمندي گلستان براي عرضه ماشين هاي كشاورزي به كشورهاي آسياي ميانه
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: اين استان ظرفيت و توانمندي مناسبي براي عرضه ماشين هاي كشاورزي به كشورهاي آسيانه ميانه از جمله قزاقستان دارد.
حسينقلي قوانلو نيز از توليد كنندگان شركت كننده در نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، ادوات، تجهيزات، صنايع وابسته و نهاده هاي كشاورزي در گرگان دعوت كرد در نمايشگاه بين المللي اين استان در كشور تركمنستان توليدات خود را عرضه كنند.
يازدهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، ادوات، تجهيزات، صنايع وابسته و نهاده هاي كشاورزي با حضور توليد كنندگان 15 استان و هشت نمايندگي خارجي در كشور امروز ( سه شنبه) در آييني با حضور رييس مركز توسعه مكانيزاسيون جهادكشاورزي و شماري از مديران استاني و توليد كنندگان در گرگان آغاز بكار كرد.
اين نمايشگاه با 32 غرفه ماشين آلات، 23 غرفه تجهيزات آبياري تحت فشار و 15 غرفه نهاد هاي كشاورزي در فضاي 6 هزار متر مربع گشايش يافته است.
يازدهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات، ادوات، تجهيزات، صنايع وابسته و نهاده هاي كشاورزي در گرگان تا 17 مهر براي بازديد كشاورزان و دامداران گلستاني داير است.
استان گلستان واقع در شمال، از قطب هاي مهم كشاورزي كشور به شمار مي رود به طوري كه 68 درصد از جمعيت يك ميليون و 850 هزار نفري آن با كشاورزي درگير بوده و از اين طريق امرار معاش مي كنند.
6204/1648