تهران - ایرنا - وزیر جهادكشاورزی با اشاره به روند روبه رشد تولید دارو و واكسن های دامی در كشور، پیش بینی كرد كه امسال صادرات محصولات دارویی دامپزشكی به 30 میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی عصر سه شنبه در آیین روز ملی دامپزشك كه در سالن همایش های پارك پردیسان سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شده بود، افزود: سال گذشته مجموع صادرات محصولات دارویی ما حدود 15 میلیون دلار بوده كه امسال این میزان تا دو برابر افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: دامپزشكان در كشور حساس ترین خدمات را انجام می دهند و یكی از عرصه های حفاظت و حراست، حفظ سلامت جامعه است.
وی دامپزشكان را لشكریان نامرئی بدون مرز ذكر و تصریح كرد: ارزیابی ها نشان می دهد در بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان كه در منطقه جویبار مازندران رخ داد منشا آلودگی مربوط به پرندگان مهاجر بوده كه اگر توسط دامپزشكان واكنش سریع انجام نمی شد، مشكلات زیادی را برای كشور ایجاد می كرد.
وی با بیان آنكه گرفتاری های اخیر در زمینه آنفلوانزای پرندگان و تب برفكی ناشی از كم تجربگی در زمینه ورود این بیماری ها به كشور بوده است، اضافه كرد: خوشبختانه گزارش ها و آمارها نشان می دهد كانون های بیماری شناسایی و تعداد آنها روند روبه كاهش دارد.
وی درخصوص صادرات نیز گفت: بروز بیماری هایی همچون آنفلوانزای پرندگان و تب برفكی می تواند موجب توقف صادرات شود به طوری كه چندی پیش با بروز این بیماری صادرات مرغ و تخم مرغ با مشكل مواجه شد.
وی با بیان آنكه در عرصه تولید دارو و واكسن پیشرفت های زیادی داشته ایم، افزود: در زمان های گذشته راه اندازی موسسه واكسن و سرم سازی رازی افتخاراتی را برای كشور و در منطقه خاورمیانه ایجاد كرد، هرچند اكنون نیز این موسسه در تولید واكسن و دارو پیشرو است و با حضور موثر و مجدانه متخصصان، فعالیت های آن روز به روز گسترش می یابد.
وی ابراز امیدواری كرد كه با حضور و پیگیری بخش خصوصی و سیاست هایی كه دولت در واگذاری امور دارد بتوانیم روز به روز در بازارهای جهانی حضور گسترده ای داشته باشیم.
وی درخصوص مسائل درمانی نیز گفت: رسیدگی به بیماری های بخش دام و طیور و رسیدگی های درمانی كه با آن مواجه بودیم در گذشته نه چندان دور از طریق بخش دولتی انجام می شده است.
حجتی یكی از دغدغه های وزارت جهادكشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را وجود بیمارهای مشترك بین انسان و دام برشمرد و افزود: اینها عرصه هایی است كه دامپزشكان به صورت گمنام در آنها فعالیت دارند تا محصولات دام، طیور و آبزی پروری بتواند جز محصولات صادراتی باشد.
وزیر جهادكشاورزی ادامه داد: ایران در زمینه موافقتنامه قرنطینه دامی با كشورهای مختلف در حال مذاكره است و با كشور روسیه نیز وارد تعاملات مثبت در زمینه صادرات شده كه البته این مساله هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.
وی اضافه كرد: برای صادرات به روسیه در بحث آبزی پروری تعدادی شركت را معرفی كرده ایم كه خوشبختانه مورد تایید كشور یادشده قرار گرفته است.
وی تاكید كرد: با كشور فرانسه در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم موافقتنامه ای با كشورهای اروپای غربی برای مراودات تجاری در حوزه دامپزشكی به امضا برسانیم كه این امر می تواند باعث سربلندی كشور و سلامت تولیدكنندگان و مصرف كنندگان باشد كه نتیجه آن تولید محصولات سالم است.
حجتی با بیان آنكه عملی شدن صادرات بیانگر وجود ایمنی و سلامت تولیدات داخلی است، گفت: همین امر می تواند بستر مناسبی را برای اشتغال و صادرات فراهم سازد.
رییس سازمان دامپزشكی كشور نیز گفت: حدود 90 سال از فعالیت رسمی سازمان دامپزشكی در عرصه خدمات و تحقیق می گذرد و فراز و فرودهای زیادی را در این زمینه طی كرده ایم.
مهدی خلج افزود: امروز باید آغاز مجددی باشد برای آنكه بدانیم كجاییم و باید به كجا برسیم تا بتوانیم شاهد ارتقای كیفیت در بخش های دولتی و خصوصی حوزه دامپزشكی باشیم.
وی با تاكید بر آنكه باید خدمات كیفی عرصه دامپزشكی را افزایش دهیم، گفت: اگر منافع ملی را در سرلوحه كارمان قرار دهیم منافع صنفی نیز متحول خواهد شد و با تعامل و انسجام و هماهنگی حول محور منافع ملی خواهیم توانست نقش تاریخی خود را ایفا كنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در این مراسم 11 سامانه ردیابی دام و فرآورده های خام دامی با كد 30008903 و سامانه دارو و واكسن دامپزشكی با حضور مسوولان وزارت جهاد كشاورزی و سازمان محیط زیست رونمایی شد.
اقتصام(3)9186/3061**1558