تهران- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فسیل های تعدادی از حیوانات كه در سال های 54 و 55 برای شناسایی و بررسی به آمریكا ارسال شده بودند، به ایران برگردانده می شوند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر فرهاد دبیری روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران با بیان اینكه استرداد این فسیل ها در دست اجرا است، اظهار كرد: این فسیل ها مربوط به حیواناتی مانند ببر، زرافه و كرگدن هستند كه در سال های 53 و 54 در مراغه كشف شده بودند.
وی با اشاره به اینكه در سال 64 از دیوان داوری لاهه نسبت به استرداد این فسیل ها درخواست شده بود، افزود: این دادگاه رای خود را مبنی بر استرداد این فسیل ها از آمریكا داده است و نمایندگان آمریكا نیز پذیرفته اند اقدامات لازم را برای برگرداندن آنها به ایران انجام دهند.
دبیری از اعزام دو نماینده به آمریكا برای استرداد این فسیل ها خبر داد و گفت: استرداد آنها پس از اقدامات لازم همچون بسته بندی مناسب به كشور انجام خواهد گرفت.

** ‌اجرای طرح سرشماری جمعیت حیات وحش كشور
دبیری از اجرای طرح سرشماری سراسری جمعیت حیات وحش در كشور خبر داد و گفت: این طرح به منظور دست یابی به آمار دقیق جمعیت وحوش در كشور اجرا شده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان كرد: در اجرای این طرح از سازمان های مردم نهاد، برخی شكارچیان مورد اعتماد و سایر دستگاه ها استفاده خواهد شد تا شرایط لازم برای اجرای دقیق و كامل این طرح در كشور فراهم شود.
وی تاكید كرد: بخشنامه مربوط به این موضوع چند روز پیش به تمام ادارات كل سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده تا بتوانیم به آمارهای نسبتا دقیقی در این زمینه دست یابیم.

** سهیم شدن مردم در مدیریت مناطق حفاظت شده
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم بهره گیری از توان مردم و سازمان های مردم نهاد در مدیریت مناطق حفاظت شده تاكید كرد و گفت: از توان مردم و سازمان های مردم نهاد به ویژه جوامع محلی در مدیریت مناطق تحت حفاظت استفاده خواهد شد.
دبیری افزود: این طرح از پارك های ملی شروع نخواهد شد بلكه از مناطق حفاظت شده و پناهگاهی حیات وحش كه از درجه اهمیت پایین تری برخوردار هستند، آغاز می شود.
وی با بیان اینكه در حال حاضر هیچ منطقه خاصی برای مشاركت اعلام نشده است، اظهار كرد: این موضوع به صورت عمومی اعلام خواهد شد تا از توان سازمان های مردم نهاد به خصوص جوامع محلی در این زمینه استفاده شود و آنها در مدیریت این مناطق سهمی داشته باشند.
دبیری با اشاره به اینكه در حال فراهم كردن سازوكار لازم برای اجرای دقیق این طرح هستیم، گفت: متقاضیان باید در چارچوب ضوابط، قوانین و مقررات طرح كه تا پایان سال جاری اعلام خواهد شد، اقدام كنند.

** وجود بیش از یك میلیون و 600 هزار اسلحه غیرمجاز در كشور
وی تعداد اسلحه های مجاز در كشور را بیش از یك میلیون و 600 هزار قبضه اعلام كرد و گفت: در حالت خوشبینانه به همین تعداد اسلحه شكاری غیرمجاز در كشور وجود دارد.
دبیری بیان كرد: این اسلحه ها معمولا از مرزهای تركیه و عراق وارد كشور می شوند و به طور دقیق قابل سرشماری نیستند.
وی تاكید كرد: اگر دارندگان حدود 10 درصد از این تعداد اسلحه، اقدام به شكار حیوانات و پرندگان كنند، امكان شكار غیرمجاز فراوانی به وجود می آید كه جمعیت حیات وحش در كشور را كاهش می دهد.
علمی(3)**1201**1085**1834