خمين – ايرنا- سرپرست محيط زيست دليجان گفت: وضع موجود دفن زباله در شهر و روستاهاي اين منطقه منطبق با معيارهاي زيست محيطي نيست و به ساماندهي نياز دارد.

كامبيز خليلي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: تفكيك نشدن زباله ها از مبداء، انباشت زباله ها درنزديك شهر، فنس كشي نشدن محل انباشت زباله و پراكندگي زباله ها از مهمترين معضلات دفن زباله در اين شهرستان است.
وي ادامه داد: روزانه 25 تا 30 تن زباله شهري و بيمارستاني در شهر دليجان توليد مي شود كه در كيلومتر 3 محور دليجان – محلات به صورت وباز و غير استاندارد انباشته مي شود.
خليلي گفت: مجوز دفن پسماندهاي روستايي نيز در چهار مركز دهستان داده شده اما اين زباله ها در ترانشه به صورت روباز انباشته مي شوند.
وي با بيان اينكه با وجود ممنوعيت، برخي اوقات زباله ها را آتش مي زنند، گفت: آتش زدن زباله ها در روستاها و دود ناشي از آن فضاي روستا را فرامي گيرد و بوي بد آن كه بيشتر مواد شيميايي است، سلامتي ساكنان روستا به ويژه كودكان و سالمندان را به خطر مي اندازد و باعث برهم زدن تعادل زيست محيطي منطقه مي شود.
وي بيان كرد: بوي نامطبوع، نفوذ شيرابه زباله ها به آبهاي زير زميني و تجمع حشرات و حيوانات از ديگر معضلات دفن غير اصولي و بهداتشي زباله ها است.
وي گفت: فنس كشي محل دفن پسماندهاي شهري و روستايي، راه اندازي سيستم اتوكلاو در بيمارستان و دفن به صورت بهداشتي و رعايت معيارهاي زيست محيطي نياز اين شهرستان ضروري است.
دليجان با داشتن 110 واحد توليد كننده عايق هاي رطوبتي (ايزوگام و قير) و 14 واحد توليد كننده صنعتي و معدني به عنوان چهارمين شهر آلوده استان مركزي مطرح است.ك/3
7277/6012