مشهد- ایرنا- رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران در زمینه تجارت الكترونیكی در كشور رتبه 69 جهان را دارد.

محمد گركانی نژاد روز چهارشنبه در دومین همایش نماد اعتماد الكترونیكی در مشهد افزود: وضعیت ایران در تجارت الكترونیك در سطح جهان بد نیست اما با توجه به ظرفیتهای موجود این جایگاه برازنده كشور ما نمی باشد.
وی گفت: دنیا در بخش تجارت الكترونیكی پیشرفت قابل توجهی كرده بطوری كه درآمد شركتهای بزرگ دنیا از جمله آمازون، مایكروسافت و گوگل با تولید ناخالص داخلی برخی كشورها برابری می كند.
رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی افزود: تجارت الكترونیكی فرآیند بازاریابی، انتخاب و سفارش بازار درون فضای مجازی است كه به دو دسته بی.تو.سی یا خرده فروشی و بی.تو.بی یا عمده فروشی تقسیم می شود، بر اساس آمارها بی.تو.سی حجم بیشتری از تجارت الكترونیكی را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: تجارت الكترونیكی یكی از شاخصهای سازگار با محیط زیست است كه از بسیاری معضلات زیست محیطی جلوگیری می كند لذا اگر بتوان 50 درصد خرید روزمره مردم را به سمت تجارت الكترونیكی پیش برد مانند این است كه در نیمی از تهران به فاصله هر دو متر یك درخت كاشته شود.
گركانی نژاد گفت: در سالهای اخیر تجارت الكترونیكی از آمریكای شمالی به سمت آسیای شرقی در حركت است و اكنون قلب تپنده این نوع تجارت چین می باشد اما در این میان سهم خاورمیانه زیاد نیست.
وی افزود: شمار كاربران اینترنتی در ایران 55 میلیون نفر و ضریب نفوذ اینترنت 73 درصد است كه 50 درصد از این كاربران در سال یكبار خرید اینترنتی انجام می دهند.
رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی ادامه داد: دو روش پرداخت در تجارت الكترونیكی وجود دارد كه یك مدل آن مراجعه به سایت و پرداخت آنلاین می باشد و روش دوم سفارش اینترنتی و دریافت كالا از طریق پست و پرداخت نقدی آن است.
وی گفت: آنچه مبنای سنجش بخشی از تجارت الكترونیكی در كشور است پرداختهای آنلاین و در فضای مجازی و از بستر بانك مركزی می باشد كه قابل استناد است اما هیچ آمار مدونی درباره پرداختهای آفلاین یا آنچه با خرید اینترنتی و پرداخت نقدی به پستچی انجام می گیرد وجود ندارد.
گركانی نژاد افزود: پارسال 521 هزار میلیارد ریال معادل حدود 17 میلیارد دلار خرید اینترنتی از طریق فضای مجازی در ایران ثبت شده كه عمده آنها بی.تو.سی یا خرده فروشی بوده و هیچ آماری از بی.تو.بی یا عمده فروشی در دست نیست.
وی ادامه داد: در حالی كه در دنیا استفاده از كارت اعتباری به عنوان بخشی از تجارت الكترونیكی مرسوم شده، در ایران هنوز از این كارت برای خرید استفاده نمی شود و موجودی 99 درصد كارتها در مدت یك هفته به پول نقد تبدیل می شود.
رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی گفت: تعداد كارت اعتباری در هر كشور نشاندهنده سهم آن كشور در تجارت الكترونیكی است لذا باید موضوع استفاده از كارت اعتباری در ایران جدی گرفته شود زیرا ارتباط تنگاتنگی با تجارت الكترونیكی دارد.
وی افزود: با كاهش تورم باید استفاده از كارت اعتباری در كشور ترویج یابد زیرا استفاده از كارت اعتباری رابطه ای بین بانك، اعتباردهنده و خریدار است.
گركانی نژاد ادامه داد: ترویج استفاده از كارت اعتباری و خرید اینترنتی، سهم ایران را در تجارت الكترونیكی افزایش می دهد لذا باید با اتخاذ راهكارهایی به پیش بینی 590 هزار میلیارد ریالی درآمد این نوع تجارت در پایان سال جاری در كشور برسیم.
وی همچنین استارت آپها، جمع سپاری و شتاب دهندگان كسب و كار را سه عاملی دانست كه موتور محركه تجارت الكترونیكی به شمار می روند.
رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی در ادامه ترویج نماد اعتماد الكترونیكی را نیز برای توسعه تجارت الكترونیكی در كشور ضروری ذكر و بیان كرد: حاكمیت در هر كشوری برای فضای كسب و كار اینترنتی موظف است یك فرآیند اعتمادساز ایجاد كند و برای هر شركت در فضای مجازی طبق قانون تجارت الكترونیك نماد اعتماد الكترونیكی بوجود آورد.
وی گفت: قانون تجارت الكترونیك در ایران بسیار خوب است كه طبق آن باید فضای كسب و كار اینترنتی ساماندهی شود، كسی كه دارای نماد اعتماد الكترونیكی است دارای یك آدرس مشخص احراز شده می باشد كه قابلیت پیگیری دارد.
گركانی نژاد افزود: اهمیت نماد اعتماد الكترونیكی از آن جهت است كه اگر شما از سایتی خرید كنید كه نماد اعتماد داشته باشد می توانید طبق قانون تجارت الكترونیكی شكایت خود را از نحوه خرید یا كیفیت پایین كالا به صورت رسمی پیگیری كنید.
وی ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس فتا، از مجموع شكایاتی كه ماهانه به پلیس واصل می شود 700 شكایت مربوط به سایتهای دارای نماد اعتماد الكترونیكی است.
رییس مركز توسعه تجارت الكترونیكی گفت: نماد اعتماد در وهله نخست اعتماد دهندگی به خریدار است كه باید در مورد آن فرهنگ سازی كرد و زیرساخت لازم توسط حاكمیت ایجاد شود تا مردم به خرید اینترنتی اعتماد كنند.
مركز توسعه تجارت الكترونیكی به عنوان موسسه دولتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو مصوبه سال 1388 هیات ‌وزیران
به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون تجارت الكترونیكی، پیاده‌سازی و توسعه تجارت الكترونیكی در كشور تاسیس شد.
7489/1858