تهران-ايرنا- رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با بيان اينكه آواز و موسيقي يكي از جلوه هاي هنر اصيل ايراني است افزود: آواز اصالت هنر ايراني است و بايد اين اصالت حفظ شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمود صلاحي شامگاه چهارشنبه در آيين افتتاحيه مكتب خانه هاي آواز ايراني كه در مجموعه باغ موزه هنرهاي ايراني در حال برگزاري است افزود: آواز ادبيات گذشتگان را به نسل امروز و آينده انتقال مي دهد و اين هنر بايد در سطح جامعه گسترش پيدا كند.
وي با بيان اينكه اشعار شاعران ايراني همواره يك برجستگي خاصي دارد افزود: اشعار شاعران فارسي فرهنگ بشريت است و اين اشعار بدون شك با آواز ماندگار مي شود.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اينكه در حال حاضر كلاسهاي آموزش موسيقي در شانزده فرهنگسراي شهرداري تهران در حال برگزاري است ادامه داد: پس از 18سال كنسرت رضا صنعت گر در فرهنگسراي بهمن شهرداري تهران فردا شب برگزار مي شود و با توجه به اينكه اين هنرمند موسيقي قرار است به دليل بيماري تحت عمل جراحي قرار بگيرد، كليه درآمدهاي اين كنسرت به اين هنرمند خوش آواز كشورمان تعلق مي گيرد.

* آواز از چالش هاي جدي موسيقي است
حميدرضا نوربخش مدير عامل خانه موسيقي نيز در اين آيين گفت: آواز يكي از استوانه هاي هنر موسيقي ايران با چالش هايي روبه روست.
وي با بيان اينكه جان مايه و فرهنگ موسيقي ساز و آواز است افزود: در حال حاضر اين جان مايه را كمتر مي شنويم و در رسانه ملي نيز به فرهنگ موسيقي توجهي نداريم و به اين منظور مردم با هنر آواز فاصله گرفته اند.
نوربخش ادامه داد: در هنر موسيقي از آواز و موسيقي خيلي كم و مختصر استفاده مي كنيم و اين اتفاق ناگواري است كه هر روز بيشتر مي شود و ما در موسيقي بيشتر به ريتم توجه مي كنيم.
وي با بيان اينكه تشكيل مكتب خانه آواز قدمي است تا به طور جدي اين هنر را به علاقه مندانش آموزش دهيم افزود: نبايد اين فرهنگ غني و سنت ديرپا به دست فراموشي سپرده شود و در اين زمينه شهرداري تهران قرار است به علاقه مندان در زمينه آواز يارانه مالي دهد.

*هزينه كنسرت موسيقي در تهران از بسياري كشورها گران تر است
همچنين عبدالحسين مختاباد عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه هزينه هاي اجراي كنسرت موسيقي در سالن هاي تهران از اروپا و آمريكا گرانتر است افزود: اين هزينه هاي بالا سبب شده كه مردم كمتر صداي آواز و موسيقي را بشنوند و بايد در اين زمينه از موسيقي و هنرمندانش دفاع كنيم.
استاد آواز ايران ادامه داد: هنر فاخر موسيقي در حال حاضر در كشور ما و بسياري از كشورها در حال نزول است و بايد در اين زمينه كارهايي را انجام داد.
در اين آيين همچنين هنرمندان پيشكسوت موسيقي به اجراي برنامه پرداختند.
تهرام /7243/7247//1348