منصور حسینی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاكید بر مغفول ماندن مباحث فرهنگی در حوزه بزرگ اصناف افزود: اصناف سرمایه اجتماعی عظیمی هستند كه بواسطه ارتباط مستقیم با مردم و همچنین آشنایی تجربی با مشكلات و معضلات جامعه، به همان اندازه كه در اقتصاد متوسط و خرد اثر گذارند، توانایی ارتقای ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز دارند.
وی با اشاره به حضور اصناف به عنوان اصلیترین بازیگران صحنه فرهنگی در بزرگترین تحولات اجتماعی قرن اخیر، خاطرنشان ساخت: به گواه تاریخ ایران، اصناف و بازار در حركت های بزرگ اجتماعی و فرهنگی نظیر انقلاب بزرگ مشروطه، تشكیل مجلس شورای ملی، قیام 15 خرداد، انقلاب شكوهمند اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و پشیبانی و حمایت از روحانیت و مرجعیت بی همتای شیعه، نقش قابل ملاحظه و بی بدیلی داشته اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران تصریح كرد: جامعه بزرگ اصناف و بازار ایران متشكل از 8400 اتحادیه و 360 اتاق اصناف توانسته در قالب سه میلیون واحد صنفی و با شش میلیون فرصت شغلی در بخش غیردولتی جمعیتی بیش از 24 میلیون نفر را بطور مستقیم در خانواده خود جای دهد.
حسینی افزود: هیچ فردی از اقشار و اصناف كشور نیست كه با این جامعه بزرگ مراوده و معامله روزانه نداشته باشد و در واقع ویترین اصلی و مهمترین و انتهایی ترین حلقه تعامل حاكمیت با مردم است.
وی تصریح كرد: نوع تعامل اصناف و بازار با مردم شاخصه مهمی از رضایت مردم از حاكمیت بوده و از سویی پشتیبانی اصناف از برنامه های حاكمیت، به تحقق هرچه بهتر برنامه های ملی منجر شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران با یادآوری تاكیدات مقام معظم رهبری درباره توجه به مقوله فرهنگ افزود: همین گستره فراگیر و جمعیت بزرگ اصناف موجب شد تا توجه به مقوله فرهنگ در سرلوحه برنامه های اتاق قرار گیرد و علاوه بر تاسیس معاونت فرهنگی در اتاق، «بنیاد فرهنگی اصناف ایران» نیز تاسیس شود.
حسینی برخی رئوس اهداف این بنیاد را شناساندن هویت و منزلت اصناف ایران به عنوان بزرگترین و مهمترین ركن بخش خصوصی ایران با ظرفیتهای عظیم معنوی و مادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران، گسترش مبادلات و تعاملات اصناف در حوزههای مختلف فرهنگی ـ هنری، غنیسازی محتوای برنامههای آموزشی و فرهنگی اصناف با هدف تقویت فرهنگ عمومی و تخصصی بر اساس اصول سبك زندگی ایرانی - اسلامی و برنامهریزی جهت تشویق جامعه اصناف ایران به فراگیری علوم و مهارت های مورد نیاز برای كسب و كار حلال و منطبق با ارزشهای اسلامی - ایرانی اعلام كرد.
وی افزود: تدوین اطلاعات مورد نیاز برای دانش آموزان در مورد حرف اصناف ایران و جهان، تبیین نقش نظام های صنفی در نظامهای آموزش عالی و ضرورت ایجاد سر فصل های آموزشی در كتابهای درسی، تقویت برنامههای تبادل فرهنگی و آموزشی، برگزاری اردوها و كارگاه های تخصصی با هدف افزایش دانش و بینش عمومی و تخصصی جامعه اصناف ایران نسبت به تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و جهان از دیگر برنامه های این بنیاد است.
معاون اتاق اصناف ایران، تشویق اصناف به ایفای وظایف دینی و ملی مسئولیت اجتماعی برای ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی اعضای صنوف مختلف در سراسر كشور، راه اندازی دبیرخانه دائمی جایزه ملی اصناف ایران، تهیه و تدوین تاریخ شفاهی اصناف ایران، امكان سنجی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق در بخش صنایع متوسط و خرد، تولید فیلم های كوتاه و انیمیشن در زمینه اخلاق حرفه ای و مهارت اجتماعی اصناف، تأسیس موزه تخصصی اصناف با هدف ثبت هویت اصناف در طول تاریخ و مرجعی برای تحقیق و پژوهش درباره تطورات و تحولات تاریخی در این حوزه را از جمله برنامه های در دست اجرا در بنیاد فرهنگی اصناف ذكر كرد.
حسینی، راه اندازی دبیرخانه و كارگروه مد و لباس در اصناف بمنظور فرهنگسازی و اشاعه الگوی ایرانی - اسلامی، ارتقای كیفیت محصولات داخلی و ایجاد بازار رقابت با واردات در حوزه پوشاك، تاسیس اتحادیه های صنوف فرهنگی، برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس كشور در بهمن ماه، تاسیس مؤسسه خیریه نور اصناف با هدف ساماندهی انجمنهای خیریه اصناف با رویكرد تشكلهای صنفی و اقدامات عامالمنفعه فرهنگی و اجتماعی، تاسیس سامانه جامع اطلاع رسانی آنلاین و همراه اتاق اصناف ایران را از دیگر برنامه های در دست اجرای این بنیاد برشمرد.
اقتصام ** 1551 ** 1071
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
ایرنا - تهران - معاون فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران گفت: از آنجا كه توجه به مقوله فرهنگ، برنامه اصلی و محوری اتاق اصناف ایران است، از این پس هر ماه از یك برنامه حوزه فرهنگی این تشكل رونمایی خواهد شد.