اصفهان - ايرنا - رئيس بازرسي منطقه 6 كشور و مديركل بازرسي اصفهان، اصلاح امور، كلان نگري، واقع نگري و پيشگيري از تخلفات را از رويكردها و وظايف اين اداره كل اعلام و تاكيد كرد: جلوگيري و برخورد با تخلفات، هزينه هاي دولت و ملت را كاهش مي دهد.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين سيد رسول محمودآبادي روز شنبه در نشست مطبوعاتي اظهار كرد: براي تحقق اين رويكرد، اداره كل بازرسي استان اصفهان براي اجراي صحيح قوانين و جلوگيري از تخلف ضمن نظارت بر عملكرد دستگاهها، نهادها و ارگان ها به عنوان مشاوري امين به اين مجموعه ها كمك مي كند.
وي يكي از راهكارهاي جلوگيري از تخلفات اداري را فرهنگسازي در راستاي تقويت بازرسي ها خواند و افزود: در اين زمينه بايد حساسيت همگاني نسبت به عملكرد دستگاهها، ارگان ها و نهادها از جمله شهرداريها و شوراهاي شهر را افزايش دهيم.
مديركل اداره بازرسي استان اصفهان جذب بازرسان افتخاري در ادارات، ارگان ها و نهادها را يكي از شيوه هاي تقويت بازرسي ها بمنظور جلوگيري از تخلفات اداري بيان كرد و افزود: تاكنون حدود 300 بازرس افتخاري جهت همكاري با اداره كل بازرسي اصفهان در پايگاه اين اداره كل ثبت نام نموده اند و درحال پشت سرگذاشتن مرحله گزينش هستند.
وي با اشاره به اينكه هدف اين اداره كل جذب يكهزار بازرس افتخاري است، تصريح كرد: نام اين افراد محفوظ باقي مي ماند و اداره كل بازرسي استان از سرنخ هاي اعلام شده در گزارش آنها بمنظور مقابله با تخلفات اداري و جلوگيري از تحميل هزينه به دولت و نظام استفاده خواهد كرد.
وي با اشاره به چگونگي شكل گيري سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: اين سازمان پيش از انقلاب نيز با عنوان سازمان بازرسي دادگستري سپس با عنوان سازمان شاهنشاهي زير نظر دادگستري فعاليت داشت.
حجت الاسلام محمود آبادي گفت: يكماه پس از پيروزي انقلاب، سازمان ياد شده منحل و با عنوان سازمان بازرسي كشور زير نظر قوه قضاييه فعاليت خود را ادامه داد.
وي به جايگاه سازمان بازرسي كشور در قانون اساسي اشاره كرد و افزود: اصل 156و 157 قانون اساسي، قوه قضاييه را متولي نظارت بر حسن جريان امور مي داند و در اين راستا قانون اساسي، نظام را ملزم به تشكيل سازماني به همين منظور كرده است.
مديركل بازرسي استان اصفهان با اشاره به ايكنه سازمان بازرسي كل كشور دو هدف نظارت بر حسن جريان امور و نظارت بر اجراي صحيح قوانين را پيگيري مي كند، تصريح كرد: هر سازمان يا نهادي اعم از اجرايي و نظامي كه از بودجه عمومي استفاده مي كند يا از طريق دولت بر نحوه عملكرد آن نظارت مي شود، بازرسي كل كشور موظف به نظارت بر اجراي امور و عملكرد آن است.

** مديران و كارمندان سرمايه هاي ملي هستند
حجت الاسلام محمودآبادي در ادامه مديران و كارمندان را سرمايه هاي ملي كشور دانست و گفت: مديران و كارمندان از افراد پاكدست جامعه هستند اما به شدت در معرض خطراتي هستند كه مي تواند دامن پاك آنها را به تخلفات مالي و اخلاقي آلوده كند.
وي افزود: بنابر اين انتظار است كه دستگاههاي نظارتي درون سازماني و مديران اين دستگاهها نظارت عاليه بر عمكلرد زيرمجموعه هاي خود داشته باشند.
مديركل بازرسي استان اصفهان با اشاره به اينكه بازرسي ادارات با فعاليت خود دفاع از حقوق دولت و ملت و جلوگيري از تخلفات اداري در مجموعه هاي خود را برعهده دارند، تصريح كرد: چنانچه دستگاههاي نظارتي درون سازماني، وظايف خود را به خوبي و بهنگام انجام دهند، نيازي به نظارت دستگاههاي برون سازماني بر دستگاهها، نهادها و ارگان ها نيست.
وي ادامه داد: فساد هرجا ريشه دوانيده، خسراني براي حاكميت در پي داشته و موجب بدبيني مردم به حاكميت مي شود.

*** بازرسي استان اصفهان در سال جاري 47 برنامه دارد
رئيس بازرسي منطقه 6 كشور و مديركل بازرسي استان اصفهان با اشاره به اينكه اين منطقه فعاليت هاي بازرسي استان هاي چهارمحال و بختياري، يزد، مركزي، كرمان و اصفهان را زير نظر دارد، اظهار كرد: براي سال جاري اين منطقه 185 برنامه مصوب شده است كه از اين تعداد 47 برنامه توسط بازرسي استان اصفهان اجرا خواهد شد.
حجت الاسلام محمودآبادي به عملكرد شش ماه گذشته منطقه شش بازرسي كشور اشاره كرد و افزود: در اين مدت 344 گزارش به اين منطقه ارسال شد كه از اين تعداد 214 گزارش اصلاحي، 38 گزارش كيفري و 151 تخلف اداري بوده است.
وي ادامه داد: همچنين 1035 شكايت به اداره كل بازرسي استان ارسال شد كه از اين تعداد 713 مورد براي پيگيري و بررسي به ادارات استان ارجاع شده است.
مديركل بازرسي استان اصفهان اظهار كرد: از مجموعه گزارش هاي دريافت شده پس از بررسي توسط اين اداره كل 21 مورد به كيفرخواست، 70 مورد به تخلف اداري و 112 مورد به پيشنهاد اصلاحي منجر شده است.
وي با اشاره به اينكه در شش ماه نخست امسال 791 مورد مناقصه و مزايده در استان اصفهان برگزار شد، گفت: در 425 مورد مناقصه و مزايده اموال دستگاهها، نهادها و ارگان ها، كارشناسان بازرسي استان حضور يافتند و از اين تعداد، چهار مورد باطل‌ و براي 82 مورد نيز درخواست تجديد صادر شده است.
حجت الاسلام محمودآبادي ارزش ريالي مزايده ها و مناقصه هاي انجام شده را يكهزار و 298 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: از اين ميزان يكهزار ميليارد تومان مناقصه بوده است.
وي ميزان مبلغ پوشش داده شده توسط اداره كل بازرسي استان اصفهان در مناقصه ها و مزاينده ها را 623 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: 187 ميليارد تومان ارزش مالي مزايده ها و مناقصه ها در استان اصفهان ابطال شده است.

*** به شهرداري اصفهان تذكر جدي داده ايم
بازرس كل استان اصفهان در ادامه با اشاره به اينكه شكايت از شهرداريها در صدر گزارشهاي واصله به اين اداره كل است، تصريح كرد: يكي از عواملي كه نارضايتي مردم و بدبيني آنها به كاركنان شريف شهرداريها را در پي داشته است، وجود دلال ها در شهرداريها بويژه شهرداري اصفهان است.
وي افزود: ما از شهرداري اصفهان خواسته ايم برخورد قاطع و صريح با دلال هايي كه در بدنه شهرداري هستند انجام دهند و در اين راستا با جمالي نژاد شهردار اصفهان مذاكره شده است.

*** برخورد با زمين خواران از برنامه هاي جدي بازرسي
وي با اشاره به تاكيدات و توصيه هاي رهبر معظم انقلاب براي حفظ اموال ملي و دولت، گفت: در اين راستا برخورد قاطع با زمين خواران در برنامه سازمان بازرسي كشور بويژه بازرسي استان اصفهان است.
حجت الاسلام محمودآبادي بدون اشاره به تعداد پرونده هايي كه در اين زمينه در دست بررسي است، تاكيد كرد: مبارزه با زمين خواري در برنامه هاي بازرسان ما قرار دارد.

*** برخي از هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري نسبت به وظايف خود عمل نكرده اند
مديركل بازرسي استان اصفهان در ادامه با اشاره به اينكه براي رسيدگي به تخلفات اداري، تعاملات خوبي بين دادستان اصفهان و اداره كل بازرسي بوجود آمده است، تصريح كرد: در گذشته برخي از هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري در انجام وظايف خود كوتاهي كرده اند و در برخي موارد ابلاغ راي يك پرونده را به مدت يكسال مسكوت نگه داشته اند.
وي افزود: در اين راستا تعاملات خوبي با دادستان انجام شد و شعبات اختصاصي صدور راي تقويت شده است.
حجت الاسلام محمودآبادي در بخشي از سخنان خود دستگاهها، نهادها و ارگان هاي استان را به دوري از تجمل گرايي و توجه به تكريم ارباب رجوع فراخواند.
2093/ 6508