رم - ایرنا - حدود 60 درصد از مردم ایتالیا مخالف دخالت نظامی این كشور علیه داعش در عراق هستند.

به گزارش ایرنا، در پی مناقشه روزهای اخیر درباره فرضیه مداخله نظامی ایتالیا علیه مواضع داعش در خاك عراق، روزنامه «ایل جورناله» از مخالفت مردم این كشور خبر داد.
به نوشته این روزنامه، از هر 10 ایتالیایی 6 نفر مخالف مداخله نظامی كشورشان در عراق هستند و درصد كمی از مردم ایتالیا از بمباران مواضع داعش حمایت می كنند.
ایل جورناله افزود: ماموریت كنونی ایتالیا در عراق محدود به شناسایی اهداف و تصویربرداری با استفاده از هواپیماهای شكاری و پهپاد می شود، بدون اینكه مجوز مداخله نظامی صادر شده باشد. اما اكنون فرضیه مداخله نظامی ایتالیا علیه مواضع داعش در عراق شكل گرفته است.
برخی پیشنهادها درخصوص تغییر مقررات برای نظامیان ایتالیا در عراق ارایه شده تا رم بتواند هواپیماهای خود را مجهز به بمب كرده و مواضع داعش را بمباران كند.
روزنامه «كوریره دلاسرا» به تازگی خبری مبنی بر تصمیم ایتالیا بدون مجوز پارلمان برای بمباران داعش در عراق را منتشر كرد كه منجر به مشاجره فراوانی در این كشور شد و احزاب ایتالیایی مواضع خود را در این خصوص اعلام كردند.
این در حالی است كه روز گذشته برخی از نمایندگان دولت اعلام كردند كه نظریه حضور فعال تر ایتالیا در آسمان عراق كنار گذاشته شده است.
یكی از عواملی كه ممكن است سبب تغییر رویكرد دولت ایتالیا در این زمینه با وجود فشارهای آمریكا شده باشد، ترس از افكار عمومی بوده كه می تواند منجر به كاهش میزان محبوبیت دولت این كشور شود.
بر اساس این گزارش، حدود 60 درصد از ایتالیایی ها مخالف دخالت مسلحانه كشورشان علیه داعش در عراق هستند، اما بیش از 10 درصد از مردم این كشور به دلیل نداشتن شناخت كافی هیچ نظری در این مورد ندارند.
این در حالی كه حدود 30 درصد موافق مشاركت فعال تر در مبارزه علیه داعش هستند و این گروه تروریستی را دشمن مهیبی محسوب می كنند.
53 درصد از رای دهندگان حزب راستگرای «زنده باد ایتالیا» و 64 درصد از حامیان حزب «5 ستاره» مخالف مداخله نظامی هستند. حتی در میان رای دهندگان حزب حاكم «دمكرات ها» نیز 57 درصد مخالف و 35 درصد موافقند.
روزنامه «لارپوبلیكا» نیز در گزارشی با عنوان «اخبار پشت پرده – انصراف رم از مشاركت در حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق»، نوشت: دولت ایتالیا تصمیم گرفته است در عملیات نظامی بمباران مواضع داعش در عراق مشاركت نكند.
یك منبع آگاه در وزارت دفاع ایتالیا گفت كه اكنون 4 شكاری بمب افكن تورنادو ایتالیایی مانند گذشته به ماموریت خود در عراق با هدف ارایه اطلاعات تصویری (عكس و ویدئو) به ائتلاف، ادامه خواهند داد.
لارپوبلیكا نوشت: این تصمیم در روزهای اخیر از سوی «متئو رنتزی» نخست وزیر و «روبرتا پینوتی» وزیر دفاع ایتالیا به ویژه بعد از ارزیابی های سیاسی در پی نخستین واكنش های منفی گروه های سیاسی در دو مجلس نمایندگان و سنا و ارزیابی های فنی - نظامی به دنبال مشاوره با مقام های نظامی در خصوص فایده مشاركت جنگنده های ایتالیایی در عملیات مذكور، اتخاذ شده است.
در واقع با توجه به ناكارآمدی حملات هوایی علیه مواضع داعش، از حیث فنی می توان گفت 4 فروند هواپیمای تورنادو بیشتر یا كمتر تاثیر چندانی در عملیات نداشته و دولت رنتزی دامن زدن به منازعه های جدید پارلمانی در این خصوص را اقدامی خودزنانه ارزیابی كرده است.
بر اساس این گزارش ، بی دلیل نیست كه روبرتا پینوتی در پایان نشست وزیران دفاع ناتو در بروكسل، در گفت و گویی با خبرنگاران تاكید كرد: ما با در نظر گرفتن مجموعه تعهداتی كه ایتالیا در مناطق مختلف جهان متقبل شده، در مورد مأموریت شكاری بمب افكن هایمان در عراق تصمیم گیری خواهیم كرد.
بر اساس این گزارش، در واقع زمانی كه روزنامه كوریره دلاسرا روز سه شنبه گذشته از مشاركت ایتالیا در عملیات بمباران مواضع داعش در عراق خبر داد، دولت پیشاپیش تصمیم خود را اتخاذ كرده بود و قصد داشت همان شب در برابر نشست مشترك كمیسیون های سیاست خارجی و دفاع دو مجلس سنا و نمایندگان، درخواست اخذ مجوز پارلمان در این ارتباط را مطرح كند. ولی خبر منتشره سبب ایجاد واكنش های شدید سیاسی از یك سو و سیل ارزیابی های كارشناسان نظامی كه از سوی دیگر بر ابهامات موجود در كارآیی عملیات تأكید می كردند، شد.
لارپوبلیكا افزود: حال این پرسش مطرح می شود كه اصولا دلیل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت چه بوده است.
بنا به گفته منابع مختلف سیاسی و نظامی ایتالیا، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم، فشارهای وارده از سوی نیروی هوایی این كشور جهت به رسمیت شناخته شدن نقشِ برابرش با سایر كشورهای عضو ائتلاف ضد داعش بوده است.
یكی از افسران عالی رتبه ایتالیایی در این باره تصریح كرد: ما شرایط ویژه ای داریم، به طوری كه با هواپیماهای خود عملا در عملیات هوایی عراق شركت داریم و در معرض همان خطرات قرار می گیریم، در حالی كه كارمان فقط به عكسبرداری محدود می شود و همین امر ما را از قلب ائتلاف و فرآیند تصمیم گیری آن خارج نگاه داشته است.
این روزنامه ایتالیایی نوشت: در واقع نیروی هوایی ارتش ایتالیا از زمانی كه دولت رنتزی در سال 2014 تصمیم به مشاركت در ائتلاف بین المللی ضد داعش گرفت، همواره خواهان آن بود تا به طور كامل در «عملیات فعال» ائتلاف علیه مواضع این گروه تروریستی حضور داشته باشد.
این مشاركت نصفه و نیمه كه ویژگی بسیاری از ماموریت های نظامی ایتالیا است، به راستی امری نابهنجار به شمار می رود، به طوری كه دیگر افسر بلند پایه ایتالیایی در این باره گفت: در نهایت آمریكایی ها اعمال فشار می كنند و ما طبق معمول تغییر عقیده می دهیم.
اما این بار فشار نیروی هوایی ایتالیا كارساز واقع شد و تغییر عقیده مقام های سیاسی این كشور را رقم زد.
یك منبع آگاه در این باره گفت: كاری كردیم تا آمریكایی ها این درخواست را مطرح كنند. طبیعی است كه ائتلاف همواره مایل است از نفرات و ابزار بیشتری برخوردار شود، از اینرو درخواست ها به طور مداوم مطرح می شود. اما این بار ما بودیم كه توجه آمریكایی ها را به لزوم انجام یك اقدام سیاسی معطوف كردیم.
بدین صورت این اقدام سیاسی نیز انجام شد، زیرا از قرار معلوم «باراك اوباما» رییس جمهوری آمریكا شخصا از متئو رنتزی خواست تا موانع موجود بر سر راه استفاده از جنگنده های تورنادو در عراق را از میان بردارد.
این در حالی است كه با تحولات اخیر، وضعیت دوباره به پله اول برگشته است.
اروپام**461 **9109**1010