استفاده بيش از حد و گسترده كودكان از تكنولوژي هاي جديد از جمله گوشي هاي موبايل ، تبلت ها و دستگاه هاي كامپيوتر كه هيچ گونه سنخيتي با سن آنان ندارد به گونه نگران كننده اي افزايش يافته است.

روز جهاني كودك و هفته ملي كودك در كشور ما تنها فرصتي براي تلنگر زدن نسبت به حقوق كودكان، نيازهاي آنان و خطراتي است كه در جامعه آنان را تهديد مي كند.
كودكان امروز ديگر به بازي هاي كودكانه اي مانند خاله بازي،بازي با عروسك ،بازي در كوچه و خيابان و كشتي هاي بچه گانه، بازي هاي فكري، بازي مار و پله، لي لي بازي و حتي بازهاي فكري و بعضا قصه هاي شبانه و لالايي قبل خواب روي خوش نشان نمي دهند.
امروز مهمترين اسباب بازي كودكان از سنين دو سال به بالا گوشي هاي موبايل پدر و مادر و تبلت هايي است كه والدين يا براي رهايي از تقاضاي بي توقف كودك براي گوشي همراهشان ،يا براي چشم و هم چشمي و يا به دليل تقاضاي كودك به دليل برخورداري ديگر همسن و سالانش خريداري مي كنند .
اين وضعيت به اينجا ختم نمي شود و حتي پدرها و مادرها براي آرام كردن كودكان به سرگرم كردن آنان با گوشي موبايل و تبلت تن مي دهند و اين همان كاري است كه نبايد رخ دهد.
بي توجهي به نيازهاي اساسي كودكان به دليل مشغله والدين، عدم رسيدگي به خواسته هاي به حق آنان، بي توجهي به تعليم ، تربيت و پرورش كودكان، بي مسئوليتي والدين نسبت به نحوه گذران اوقات فراغت كودكان و . . . همه و همه از رخدادهايي است كه هم اكنون در جامعه نسبت به كودكان روا داشته مي شود.
به عقيده كارشناسان و روانشناسان ذهن كودك در هر مرحله از نوزادي تا قبل از ورود به مدرسه به عنوان مهمترين دوره زندگي يك انسان در حال شكل گيري، يادگيري، جمع بندي ، پرورش و كسب تجربه از دنياي اطراف است.
در اين روند رشدگونه نه تنها بازي هاي كامپيوتري ، مجازي و اينترنتي به هيچ وجه نزديكي و سنخيتي با كودك ندارد بلكه اين پروسه را دچار اختلال و نقص شديد هم مي كند.
در جامعه امروز با توجه به پايين بودن آستانه تحمل والدين و تلاش در جهت آرام كردن كودك به هر قيمتي ،سرگرم كردن كودكان با گوشي هاي موبايل و بازي هاي كامپيوتري مصداق عيني بي توجهي و غفلت نسبت به كودك و نيازهاي طبيعي و به حق اوست كه اين روزها عموميت و گستردگي بسياري پيدا كرده است و آثار و عواقب آن در آينده هاي نه چندان دور روشن و عيان مي شود.
در كنار همه مضرات استفاده از بازي هاي كامپيوتري و گوشي هاي موبايل كه از آن جمله مي توان به آسيب هاي گردني،حركتي و سلامتي و حتي فكري براي كودك اشاره كرد،اين روند مي تواند به ممانعت از جامعه پذيري كودك و ميل به جمع در وي منجر شود و چه بسا ميل تنهايي را در كودك تقويت و وي را دچار مشكلات اجتماع پذيري كند .
در ميان اين هجمه تكنولوژي، سودجويان و صرفه جويان اقتصادي نيز با طراحي گوشي ها و آي پدهاي ويژه كودكان سعي دارند از آب گل آلود ماهي بگيرند حال آنكه والدين بايد بيش از پيش به اصل تربيت و سرگرمي كودك توجه كنند.
مديريت بازي هاي كودكان، هدايت كودك براي كودكي هاي تجربي و بازي هاي طبيعي و همخوان با سن او از مسائلي است كه بايد والدين بيش از هر چيز به آن توجه كنند و غفلت از آن را مساوي با بر باد رفتن آينده فكري، تحصيلي و اجتماعي كودكشان بدانند.
*خبرنگار ايرنا در مشهد