اهواز - ایرنا - مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق استان خوزستان گفت: میزان تلفات شبكه توزیع برق در این استان 4.2درصد بیش از متوسط كشوری است.

رضا غضنفری روز یكشنبه در حاشیه نمایشگاه مدیریت بحران، محیط زیست و صنعت پاك در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: میزان تلفات شبكه در خوزستان 16.2درصد است كه البته نیمه نخست امسال پنج دهم درصد كاهش داشت.
وی متوسط تلفات شبكه توزیع برق خوزستان را 12درصد اعلام كرد و گفت: طبق طبق میثاق نامه امضا شده با توانیر میزان تلفات شبكه در خوزستان هم باید تا پایان سال به این رقم برسد.
غضنفری شرایط آب و هوایی منطقه، جنگ هشت ساله و تبعات ناشی از آن را عوامل عمده در بالا بودن میزان تلفات شبكه توزیع برق در خوزستان عنوان كرد و افزود: رسیدگی نكردن به شبكه و فرسودگی در محل اتصالات هم در بالا رفتن تلفات نقش قابل ملاحظه ای دارد.
وی اظهار كرد: بخشی از تلفات فنی و بخش عمده آن غیر فنی است و برای كاهش میزان تلفات باید مساله حاشیه نشینی برطرف و نحوه مدیریت شبكه اصلاح شود، مساله استفاده های بی مورد پمپاژ در حاشیه رودخانه ها هم كه به طور عمده غیرمجاز است باید مدیریت شود تا تلفات به كمترین میزان رسید و شبكه بهینه و پایدار داشته باشیم.
غضنفری گفت: پلیس برق در شهرستان های استان تشكیل شده كه با پدیده انشعاب های غیرمجاز به شكل حقوقی برخورد می كند و كابل های خودنگهدار جایگزین سیم در شبكه می شود تا از استفاده غیرمجاز از شبكه جلوگیری شود.

* 65درصد قطعی ها به دلیل انشعاب های غیر مجاز است
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق خوزستان همچنین گفت: 65درصد قطعی های برق در این استان به انشعاب های غیرمجاز برمی گردد كه هم اینك شش شهر استان در این جهت در وضعیت بحرانی قرار دارند.
وی آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و شادگان را از جمله این شهرها عنوان كرد و گفت: برای جایگزینی كابل های خودنگهدار عملیات تبدیل با 500میلیارد ریال آغاز شده است.
غضنفری اظهار كرد: جمع آوری 90هزار انشعاب غیرمجاز برق برای تبدیل آنها به انشعاب مجاز یك هزار و 250میلیارد ریال لازم دارد كه این كار در آبادان، خرمشهر و شادگان شروع شده است.
وی وضعیت عمومی مردم خوزستان از وضعیت برق رسانی را رضایت بخش ندانست و گفت: شرایط نسبی در استان وجود دارد اما با توانمندی های موجود می توان بهتر از این بود.
شركت توزیع برق خوزستان مسئولیت نگهداری شبكه های توزیع و برق رسانی به روستاها و شهرهای استان بجز كلانشهر اهواز را برعهده دارد.
6084/6065