ساري-ايرنا- رئيس صندوق نوآوري و شكوفايي كشور گفت: هم اكنون 400 طرح دانش بنيان در كشور در نوبت دريافت تسهيلات از صندوق نوآوري و شكوفايي قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بهزادسلطاني عصر يكشنبه در نشستي با مديران و تشكل هاي اقتصادي اين استان در محل اتاق بازرگاني، صنايع معادن و كشاورزي مازندران در ساري ميزان تسهيلات مورد درخواست اين شركت ها براي طرح هاي دانش بنيان را حدود دو هزار و 600 ميليارد ريال اعلام كرد.
وي اظهارداشت: تاكنون اين صندوق موفق به پرداخت تسهيلات به 520 طرح دانش بنيان به ميزان دو هزارو 200 ميليارد ريال شده است.
وي تعداد شركت هاي دانش بنيان ثبتي در سطح كشور كه مجوزشان را از معاونت فناوري رئيس جمهوري دريافت كرده را حدود يك هزار و 625 شركت اعلام كرد.
به گفته وي يك هزار و 200 شركت دانش بنيان داراي مجوزثبتي در كشور براي دريافت تسهيلات ارزان قيمت از اين صندوق درخواست ارائه دادند كه درخواست 355 شركت به دليل طرح هاي غير اقتصادي و دانش بنيان نبودن طرحشان ، در مرحله اول از سوي اين صندوق رد شده است.
سلطاني سقف تسهيلات ارزان قيمت پرداختي براي طرح هاي دانش بنيان را از سوي صندوق نوآوري حدود سه ميليارد ريال عنوان داشت.
رييس صندوق نوآوري و شكوفايي كشور افزود: علاوه بر آن اين صندوق تسهيلات تا سقف 100 ميلياردريال با بازپرداخت پنج ساله براي سرمايه ثابت با درصد سود 14 و 22 درصد نيزپرداخت مي كند.
وي ميزان تسهيلات پرداختي براي سرمايه درگردش با بازپرداخت دو ساله را 20 ميليارد ريال با سود 14 و 22 درصدي اعلام كرد.
سلطاني مشاركت در طرح هاي دانش بنيان با توجيه اقتصادي از سوي اين صندوق نيز اشاره كرد و گفت: تاكنون به ميزان چهار هزار و 200 ميليارد ريال طرح مشاركتي به اين صندوق ارسال شده كه اين درخواست ها در دست بررسي است و در صورت اقتصادي بودن صندوق نوآوري با آنها مشاركت مي كند.
وي اظهارداشت: صندوق نوآوري كشور به دنبال ليزينگ طرح هاي دانش بنيان با همكاري يكي از بانك هاي عامل دولتي نيز خواهد رفت تا بتواند در اين حوزه نيز به طرح هاي دانش بنيان كمك كند.
** صندوق خالي نوآوري در دولت دهم
رييس صندوق نوآوري و شكوفايي كشور گفت: با وجود اينكه صندوق نوآوري در سال 89 طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان با سرمايه اوليه 30 هزار ميليارد ريالي در دولت گذشته تشكيل شده، ولي آن دولت هيچ بودجه به اين صندوق نداد.
وي اضافه كرد: اين در حاليست كه طبق قانون بايد تا سه سال از تشكيل اين صندوق از محل نيم درصد بودجه عمومي دولت به اين صندوق اعتبار اختصاص مي يافت كه سهم دولت قبلي افزون بر ده هزار ميليارد ريال بود.
به گفته وي در دولت يازدهم 10 هزار ميليارد ريال سرمايه اوليه اين صندوق تامين و اين صندوق حامي طرح هاي اقتصادي دانش بنيان در دولت روحاني كارش را به طور رسمي شروع كرد.
وي ابراز اميدواري كرد تا در حداقل يك مدت زمان 10 ساله با تخصيص نيم درصد اعتبار عمراني به صندوق نوآوري اين صندوق بتواند حمايت مالي خوبي از طرح هاي دانش بنيان با ارزش افزوده بالا داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع معادن و كشاورزي مازندران نيز گفت: اين استان در حوزه طرح هاي دانش بنيان از توانمندي خوبي برخوردار بوده و شركت هاي زيادي در اين حوزه فعاليت دارند.
عبدالله مهاجر اظهارداشت: در استان مازندران 44 شركت دانش بنيان به ثبت رسيده كه 2.6 درصد از شركت هاي دانش بنيان داراي مجوز ثبتي در اين خطه شمالي فعاليت دارند.
وي اضافه كرد:همچنين 30 طرح دانش بنيان از اين استان درخواست تسهيلات ازصندوق نوآوري را ارائه دادند كه تاكنون به درخواست 30 شركت با اعتبار 22 ميليارد ريال موافقت شده است.
رئيس صندوق نوآوري و شكوفايي كشور يكي از مهمانان سفر رئيس جمهوري و كاروان دولت تدبير و اميد به استان مازندران بوده كه به ساري سفر كرد.
رئيس جمهوري فردا به مازندران سفر مي كند.ك2
6982/6097