پكن - ایرنا- یك رسانه پرمخاطب چینی با ارائه تحلیلی از جدیدترین وقایع جاری در سوریه، عملیات هماهنگ نیروهای نظامی سوریه و روسیه را موجب به بن بست رسیدن تروریست ها و پیشرفت های قابل ملاحظه برای ارتش سوریه توصیف كرده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه تحلیلی - خبری خوئن چیو وانگ روز دوشنبه در گزارشی نوشت: حمله واحد روسیه و سوریه به مواضع گروههای تروریستی سبب شده تا برخی معادلات در منطقه خاورمیانه تغییر كرده و شرایط برای كشور سوریه در صحنه بین المللی به رغم مخالفت غرب، همراه با پیشرفت های قابل توجه باشد.
این گزارش می افزاید: عملیات مشترك دو كشور و تداوم بمباران مناطق تحت تسلط مخالفان بشار اسد از جانب نیروهای نظامی روسیه، موجب شده كه پیشروی ارتش سوریه به سمت شمال غرب ادامه یافته و شورشیان منطق ادلب عملا در شرایط بن بست قرار بگیرند.
«خوئن چیو وانگ» با اشاره به حمایت های مردمی سوریه نسبت به این همكاری ادامه می دهد: در این میان و در شرایطی كه نیروی نظامی روسیه، عملیات پشتیبانی هوایی از ارتش سوریه را در دستور كار قرار داده اند، طبق گزارش های رسیده از منطقه، سربازان سوری با همكاری نیروهای اعزامی حزب الله لبنان، ضمن تصرف چندین مقر مخالفان سوری تعداد قابل توجهی از شورشیان مسلح را نیز دستگیر كرده اند. این در حالیست كه این همكاری از سوی مردم سوریه نیز با واكنش خوبی همراه بوده است.
این رسانه چینی زبان در ادامه گزارش خود می نویسد: از رصد تحولات جاری در سوریه كه با حضور نظامی روسیه سمت و سویی جدید به خود گرفته می توان به روشنی دریافت كه ارتش سوریه در چندین جبهه نبرد، پیشرفت های خوب و ارزنده ای داشته است.
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: «در شرایطی كه بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط گروه های حقوق بشری سوریه، تداوم پیشروی نیروهای حزب الله و ارتش سوریه در دستور كار قرار گرفته، یكی از رهبران شورشیان سوری به رسانه ها گفته است كه ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفته ایم. چرا كه باید در آسمان با هواپیماهای روسیه و در زمین با ارتش سوریه كه با پشتیبانی سنگین توپخانه ای و پوشش تانك های ارتش این كشور برخوردار است، روبرو شویم.»
«خوئن چیو وانگ» با اشاره به مواضع مسكو مبنی بر بمباران 64 موضع تروریست ها توسط جنگنده های این كشور طی 24 ساعت گذشته، می افزاید: بمباران مناطق مورد نظر توسط جنگنده های روسیه، در واقع شرایط جدیدی را برای بشار اسد گشوده و اكنون با حمایت نیروهای روسی، ارتش سوریه به موفقیت های خوبی دست یافته است.
این رسانه یادآور می شود: هر چند كه برخی كشورهای اروپایی تاكید دارند كه روسیه به جای هدف قرار دادن مواضع تروریست های داعش، به بمباران استحكامات دیگر مخالفان دولت سوریه می پردازد، اما نكته مهم اینجاست كه در شرایط كنونی، مسكو با اهرم نظامی ضمن باز كردن چند قفل حساس برای دمشق، تا حدودی نقشی موثر را در حمایت جدی از بشار اسد ایفا كرده است.
آخرین اخبار از سوریه حكایت از پیشروی میدانی ارتش سوریه در تعدادی از استان های این كشور به ویژه در شمال غرب كشور دارد.
روز گذشته - یكشنبه - نیز وزارت دفاع روسیه اعلام كرد كه روسیه توانسته است 63 پایگاه تروریست ها در استان حما (مركز كشور)، لاذقیه (غرب)، ادلب (شمال غرب) و الرقه (شمال) از جمله چند مركز آموزش، مركز فرماندهی داعش و 7 انبار مهمات این گروه تروریستی را به طور كلی نابود كند.
در همین حال ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه یك بار دیگر تاكید كرد مسكو با وجود شروع حملات هوایی به مواضع تروریست های سوریه از پایان ماه میلادی گذشته (سپتامبر) هیچ برنامه ای برای مشاركت نیروهای مسلح كشورش در عملیات زمینی سوریه ندارد و تاكنون نیز هیچ نیرویی به این منظور به سوریه اعزام نكرده است.
پوتین تصریح كرد هدف روسیه از دخالت نظامی «حفظ ثبات جایگاه های قانونی و فراهم سازی شرایط برای اجرای راه حل سیاسی» با هدف پایان بخشی بحران آن كشور است.
آساق*231*1597