به گزارش ایرنا، آمارهای گمركی نشان میدهد در شش ماهه اول امسال 53 هزار و 629 كیلوگرم انواع لوازم آرایش لب وارد كشور شده كه ارزش آن در مجموع 954 هزار و 124 دلار و معادل بیش از دو میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.
** واردات بیش از 9 میلیارد تومانی لوازم آرایش چشم
فهرست اقلام وارداتی گمرك در فصول بهار و تابستان نشان میدهد كه در این مدت 155 هزار و 163 كیلورم «لوازم آرایشی تحت عنوان فرآوردههای آرایش چشم» وارد ایران شده كه مجموع این نوع كالای آرایشی برای كشور بیش از سه میلیون دلار ارزش داشته است.
ارزش ریالی این میزان لوازم آرایشی وارداتی چشم بیش از 9 میلیارد تومان بوده است.
** واردات 14میلیارد تومان لاك
در شش ماهه اول سال جاری در مجموع 647 هزار و 378 كیلوگرم انواع «فرآوردههای آرایش ناخن دست و پا»به ارزش 5 میلیون و 451 هزار و 660 دلار وارد كشور شده است.
آمار واردات لوازم آرایشی ناخن به كشور در فصول بهار و تابستان نشان میدهد كه ارزش واردات این محصول نزدیك به 16 میلیارد تومان بوده است.
** واردات 615 تنی پودر آرایش
انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست دیگر محصول آرایشی بوده كه براساس آمار موجود معادل 78 هزار و 457 كیلوگرم و ارزش 725 هزار و 873 دلار یا حدود دو میلیارد و 100 میلیون تومان وارد كشور شده است.
در ادامه فهرست اقلام وارداتی گمرك طی شش ماهه اول سال جاری، فرآورده های زیبایی و آرایشی و مراقبت از پوست به میزان دو میلیون و 363 هزار و 437 كیلوگرم به ارزش بیش از 75 میلیارد تومان و یا بالغ بر 26 میلیون دلار وارد كشور شده است.
** واردات شامپو
همچنین در این مدت 4 میلیون و 485 هزار و 973 كیلوگرم شامپو به ارزش بیش از 35میلیارد تومان یا 12میلیون و 354 هزار و 781 دلار وارد كشور شده است.
فرآوردههای آرایش مو نیز تحت عنوانهای«فیكساتور مو» و «فرآوردههایی برای فر زدن دایمی و باز كردن فر مو» به كشور وارد شدهاند.
براساس این ارقام، در فصول بهار و تابستان مجموعا بیش از73 هزار و 629 كیلوگرم «فیكساتور مو»به ارزش 157 هزار و 578 دلار، حدود 457 میلیون تومان و چهار هزار و 59 كیلوگرم «فرآورده فر و بازكردن فر مو» به ارزش حدود 22 هزار دلار یا 61 میلیون تومان وارد كشور شده است.
در ادامه این فهرست سایر فرآورده ها بهداشتی و آرایشی مو غیر از شامپو نظیر محصولاتی برای فر زدن دائمی یا بار كردن مو و فیكساتور مو به مقدار دو میلیون و 123 هزار و 116 كیلوگرم به ارزش بیش از 31 میلیارد تومان یا 10 میلیون و 745 هزار و 894 دلار وارد كشور شده است.
لوازم آرایشی (البته در كتاب فرآورده آرایشی كه منظور مواد است، نامگذاری شده) در ردیف 3304 (مثل ماتیك، لاك ناخن، ریمل، ...)طبقه بندی می شود و دارای 26 درصد حقوق ورودی است و چون جزء گروه یك می باشد، با ارز متقاضی (آزاد) و سود بازرگانی دو برابر قابل ورود است، لذا حقوق ورودی آن 48 درصد است كه 9 درصد هم مالیات ارزش افزوده به آن اضافه می شود.
البته بازار لوازم آرایشی و بهداشتی با وجود كاهش میزان واردات به دلیل سوددهی بالا بسیار داغ است به نحوی كه برندهای مختلفی كه بعضا تقلبی هستند در بازار به چشم می خورند.
براساس آمارهای اعلامی، ایران پس از عربستان دومین كشور مصرفكننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین مصرفكننده جهان باشد. این بازار مصرف بزرگ توجه تولیدكنندگان این لوازم را به ایران جلب كرده و در عین حال معضل قاچاق را نیز افزایش داده زیرا به نظر میرسد نسبت واردات ثبت شده مواد آرایشی و بهداشتی به كل واردات رقمی بسیار متفاوت است.
اینكه ایران دومین مصرفكننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین كشور در جهان است زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار میشود كه بدانیم زنان ایرانی به نسبت زنان خاورمیانه سهم 2.1 میلیارد دلار از بازار 7.2 میلیارد دلاری فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه را در اختیار دارند و به عبارتی خریدار یك سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند.
مسوولان این بخش معتقدند بین 80 تا 90 درصد لوازم و كالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران میشوند و آن دسته از این لوازم كه دارای ماركهای معروف اروپایی یا آمریكایی هستند تقریبا تماما قلابی بوده و به طرز ماهرانهای در چین، تایلند و تركیه جعل و روانه بازار ایران میشوند.
به این ترتیب بخش وسیعی از واردات این لوازم در كشور قاچاق است كه مشخص نیست از چه سطح كیفی برخوردار است به طوری كه عدهای از پزشكان معتقدند برخی از این مواد تاثیر بسیار بدی روی پوست و ایجاد بیماریهای پوستی دارند.
رئیس انجمن واردكنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات در خصوص واردات آرایشی و بهداشتی در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا، گفت: واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی سالانه حدود یك میلیارد دلار است.
محمدرضا بوترابی افزود: حدود 70 درصد واردات آرایشی و عطریات از طریق غیررسمی است و برهمین اساس تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یك میلیارد دلاری است كه بهصورت قانونی انجام میشود.
وی ادامه داد: لوازم آرایشی و عطریات به دلیل اینكه كالاهای كوچك و با قیمتی هستند، ذاتا مستعد قاچاق و تقلب هستند. یك كارتن این اقلام می تواند سود سرشاری را نصیب قاچاقچیان یا تولیدكنندگان غیررسمی كند.
رئیس انجمن واردكنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات، تصریح كرد: حداقل حدود 15 میلیون نفر مصرف كننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.
به گفته بوترابی، اینكه در سر هر چهار راه، دستفروشی هست كه اقلام مختلف آرایشی و عطریات را پهن میكند و به نازلترین قیمت عرضه میكند، نشان میدهد كه تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یك میلیارد دلاری است كه بهصورت قانونی انجام میشود.
وی اظهار داشت: قوانین دست و پاگیر اداری سبب می شود كالاهای واردكنندگان قانونی در دست اندازهای مختلف قرار گیرد. این درحالی است كه هر روز كه كالای یك تاجر در گمرك متوقف میماند معادل یك درصد ارزش آن كالا ضرر و زیان به شركت واردكننده وارد میشود. این درحالی است كه قاچاقچی با كمترین ریسك جنس خود را سفارش میدهد و در تهران تحویل میگیرد.
وی با بیان اینكه، وضعیت قاچاق این فرآوردهها به قدری اسفبار است كه نماینده قانونی یك كالا باید برای قیمتگذاری كالای خود از كالاهای قاچاق كسب تكلیف كند، اظهار داشت: كارشناسان پزشكی معتقدند تركیبات سرب و آرسنیك كه در داخل كرم های آرایشی، رژ لب و غیره به كار رفته است باید به ترتیب زیر 2ppm و 10pmm باشد. در این صورت مصرف این مواد آرایشی هیچ عارضه ای به دنبال ندارد اما آیا دغدغه سودجویی قاچاقچیان به آنها این اجازه را می دهد كه نسبت به این موارد ملاحظات لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به برچسب اصالت نیز گفت: این برچسب نیز نتوانسته مانع قاچاق این اقلام شود.
اقتصام(5)9141**1558
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
تهران - ایرنا - در حالی كه میزان واردات انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته 17 میلیون و 855 هزار و 218 كیلوگرم به ارزش 118 میلیون و 81 هزار و 99 دلار بود این رقم در شش ماهه اول سال جاری به حدود 9 میلیون و 985 هزار و 677 كیلوگرم و ارزش 59 میلیون و 808 هزار و 490 دلار رسیده است.