ایلام - ایرنا - كلنگ ساخت هتل پنج ستاره در شهرستان مهران با حضور مسئولان كشوری و استانی در ایام اربعین به زمین زده شد و امسال در آستانه اربعین، روند پیشرفت این طرح در حد همان كلنگ زنی باقی مانده است.

به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران به عنوان بزرگترین پایانه مرزی كشور برای تردد زائران عتبات عالیات است كه روزانه هزاران زائر از عاشقان اهل بیت(ع) برای زیارت مكان های مقدس شهرهای مذهبی عراق از این مرز تردد می كنند.
این مرز به دلیل كوتاهی مسافت با مكان های زیارتی عراق، امنیت بالا و فراهم شدن امكانات از مبادی ورودی و خروجی مهم كشور به شمار می رود.
نزدیكی استان ایلام و شهرستان مهران به شهرهای مذهبی عراق، مرز بین المللی مهران را به یكی از مهمترین كانون های تردد زائران و همچنین صدور كالا به كشور عراق تبدیل كرده است.
به عبارتی می توان گفت مرز مهران با وجود ناملایمت ها و تهدیدهای امنیتی كه در برخی شهرهای عراق وجود دارد همچنان محلی امن و مناسب برای تردد زائران ایرانی و عراقی است.
بر اساس آمارهای رسمی در سال 93 بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر از مرز بین المللی مهران تردد كردند كه این خود توجه مسئولان كشوری و استانی را برای تكمیل و تجهیز زیرساخت های شهرستان مهران به تكاپو انداخت تا اقدام هایی در این ارتباط انجام دهند.
حضور میلیونی زائران عتبات عالیات به ویژه در ایام منتهی به اربعین پارسال، مسئولان را وادار كرد برای توسعه زیرساخت های ارتباطی و فراهم كردن امكانات اقامتی و اسكان زائران برنامه ریزی كنند.
به همین دلیل و با توجه به حماسه عظیم اربعین حسینی سال گذشته در مرز مهران، مسئولان كشوری درصدد تكمیل زیرساخت ها و مسیرهای مختلف منتهی به شهرستان مهران برای تردد آسان زائران برآمدند.
مسئولان سازمان حج و زیارت كشور نیز قول ساخت یك هتل و حسینیه در شهر مهران برای حل مشكلات اسكان زائران دادند.
البته با توجه به تردد روزانه بیش از شش هزار زائر عتبات عالیات و همچنین سفر كاروان های راهیان نور به استان و نبود هتل در ایلام احداث هتل در شهرستان مهران دارای توجیه اقتصادی بود.
اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال هم برای آغاز بكار این پروژه از سوی حج و زیارت پیش بینی و اعلام شد بخش خصوصی ساخت این هتل را انجام می دهد و 20 درصد كارها نیز توسط یك شركت زیر مجموعه حج و زیارت انجام می شود.
كلنگ ساخت هتل پنج ستاره در شهرستان مرزی مهران 23 دی ماه سال گذشته به زمین زده و مقرر شد عملیات اجرایی آن به سرعت آغاز شود.
علاوه بر ساخت این هتل، احداث یك حسینیه برای زائران عتبات عالیات در مرز بین المللی مهران نیز توسط مسئولان حج و زیارت وعده داده شد كه تازه اوایل هفته جاری عملیات اجرایی آن پس از هشت ماه وقفه آغاز شده است.
نزدیك به یك سال از كلنگ زنی هتل پنج ستاره مهران می گذرد و هنوز هیچ اقدام مثبتی برای عملیات اجرایی آن صورت نگرفته و طرح در حد همان كلنگ زنی مسكوت مانده است.
البته چند ماه بعد از كلنگ زنی مسئولان ذیربط اعلام كردند برای آغاز عملیات اجرایی هتل با مشكل زمین، انشعاب آب و برق مواجه هستند یعنی تا پیش از این برای این امور مهم تدبیری نیاندیشیده بودند!!
فرماندار مهران می گوید: فرمانداری از همان اوایل، مقدمات واگذاری زمین را برای ساخت این هتل فراهم كرد اما هیچ اقدامی از سوی حج و زیارت انجام نشد.
مراد ناصری افزود: فرمانداری مهران چندین مكان را برای احداث این پروژه در نظر گرفت كه سازمان حج و زیارت با آنها مخالف بود و در نهایت مكانی به دلخواه این سازمان برای احداث این هتل و حسینیه انتخاب شد و مقدمات واگذاری زمین انجام و مشكل زمین بر طرف شد.
ناصری تاكید كرد: با نامه نگاری های انجام شده با شركت های آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق استان ایلام مشكلات مربوط به این حوزه ها نیز مرتفع شده و پیمانكار مربوطه باید برای انجام فعالیت اجرایی به فرمانداری مهران مراجعه كند تا مشكلات برطرف شود.
رییس سازمان حج و زیارت استان ایلام نیز در این خصوص گفت: مشكلات مربوط به حوزه آب و برق برای احداث هتل هنوز مرتفع نشده و به محض مرتفع شدن مشكلات این حوزه ها پیمانكار مربوطه روز بعد عملیات اجرایی را شروع خواهد كرد.
غلامرضا ممیز با اشاره به وضعیت عملیات اجرایی احداث حسینیه در شهرستان مهران اظهار كرد: با توجه به برطرف شدن مشكلات آب و برق عملیات خاكبرداری پروژه آغاز شده است.
وی تاكید كرد: این حسینیه در زمینی با زیربنای 2 هزار و 500 مترمربع و در دو طبقه با ظرفیت پنج هزار نفر با بیش از 70 میلیارد ریال اعتبار از محل كمك های سازمان حج و زیارت مطابق با استانداردهای موجود با تمام تجهیزات و امكانات احداث خواهد شد.
مدیر سازمان حج و زیارت استان ایلام یادآور شد: پیمانكار اجرایی این پروژه شركت زرنگار برج ایلام است كه براساس قراردادی كه منعقد شده مقرر شده در شش ماه كار اجرایی آن را به پایان برساند و تا ایام اربعین امسال یكی از سالن های این حسینیه را نیز تكمیل كند.
ممیز ادامه داد: سازمان حج و زیارت هیچ گونه مشكل مالی برای احداث هتل و حسینیه در شهرستان مهران ندارد و به محض مرتفع شدن مشكلات آب و برق، پیمانكدار مربوطه عملیات اجرایی آن را آغاز می كند.
پیش بینی ها از تردد سه میلیون زائر عتبات عالیات از مرز بین المللی مهران در ایام اربعین حسینی امسال حكایت دارد بنابراین مسئولان باید به شهرستان مهران به عنوان دروازه ورود به عتبات عالیات نگاه ویژه ای داشته باشند و مشكلات زیر ساختی را بر طرف كنند تا همچون سال گذشته زوار دچار مشكل نشود.
2077/3032/9002