به گزارش ایرنا، دكتر جواد راستی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: در این كنفرانس تلاش می شود تا به طور جامع و از ابعاد مختلف فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و كسب و كار به موضوع توسعه بازی های رایانه ای نگاه شود تا فرصت های حاصل از آن به مردم بویژه جوانان شناسانده شود.
وی با بیان اینكه ما سال های زیادی را برای این كار از دست دادیم و دیر اقدام كردیم، اظهار كرد: از دلایل عدم موفقیت در تولید بازی های رایانه ای در كشورمان می توان به وجود چند متولی برای این موضوع و عدم آگاهی مدیران ما از ظرفیت ها و فرصت های این مقوله، اشاره كرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: با برگزاری این كنفرانس در صددیم تا صدای این فرصت ها و ظرفیت ها را به گوش مسئولان و پژوهشگران برسانیم.
راستی، بازی رایانه ای را یك رسانه تعاملی خواند و افزود: ما تاكنون به این موضوع بیشتر به دید سرگرمی نگاه كرده ایم در حالیكه امروزه بازی های رایانه ای به عنوان مقوله ای هنری، صنعتی و رسانه ای با درآمدزایی بالا و اهداف استراتژیك شناخته می شود.
وی دو دیدگاه كلی درباره بازی های رایانه ای را « سیاه » با دیدگاه ضد اجتماعی و آسیب های جسمی و روحی و « سفید » با دید مثبت و ابزاری برای آموزش خلاقیت و عدم ترس از شكست عنوان و اضافه كرد: ما در این كنفرانس هر دو دیدگاه و مسائلی مانند تغییر الگوی زندگی، قدرت نرم و ترویج بازی های رایانه ای را مورد بررسی قرار می دهیم.
دبیر اجرایی كنفرانس بازی های رایانه ای، این موضوع را چند رشته ای و میان رشته ای خواند و گفت: با وجود شمار زیاد نیروی های تحصیلكرده در كشورمان هنوز به بازی های رایانه ای به دید یك صنعت یا مدل كسب و كار درست و فرصتی برای كارآفرینی و اشتغالزایی نگاه نشده است زیرا مدیریت تجاری صحیحی درباره آن نداریم.
وی خاطر نشان كرد: بازی های رایانه ای ابزار قدرتمندی برای تبلیغات و آموزش نیز بشمار می آیند كه باید از این ظرفیت به خوبی استفاده كرد.
راستی دو هدف اصلی از برگزاری این كنفرانس را آسیب شناسی مسائل مختلف در باره بازی های رایانه ای و ایجاد بستر مناسب برای تولید بازی های جدید عنوان و تصریح كرد: نهادهای مختلفی مانند نیروی انتظامی، دادگستری و شهرداری نیز برای حمایت از این كنفرانس اعلام آمادگی كرده اند.
وی به برگزاری چهار رویداد همزمان با كنفرانس اشاره و آنها را كارگاههای آموزشی، بازی سازی در برنامه هم نت با همكاری بنیاد نخبگان، نمایشگاه بازی های رایانه ای ملی و لیگ بازی رایانه ای ویژه دانشجویان اعلام كرد.
*** ضرورت نگاه چند بعدی به بازی رایانه ای
مدیر ارتباط دانشگاه با صنعت دانشگاه اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: بازی های رایانه ای را باید از ابعاد مختلف مانند فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، روان شناختی، اقتصادی و هنری بررسی كرد.
دكتر امیر حسین نوارچیان افزود: نگاه تك بعدی به بازی رایانه ای باعث می شود كه نتوانیم به خوبی از این فناوری بهره بگیریم.
وی اظهار امیدواری كرد كه نتایج كنفرانس ملی بازی های رایانه ای، خط مشی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازی های رایانه ای كشور در جهت توسعه این صنعت باشد.
دبیر علمی بخش فنی كنفرانس بازی های رایانه ای نیز در این نشست گفت: دانش آموختگان بسیار در كشور در رشته های مرتبط با مهندسی رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات داریم و می توانیم از این ظرفیت برای ایجاد بازار كار در زمینه بازی های رایانه ای استفاده كنیم.
دكتر احمد رضا نقش نیلچی افزود: یكی از مقاصد ما در این كنفرانس این است كه این جامعه دانش آموختگان را به سمت این صنعت آینده دار و سودآور جذب كنیم.
*** فرصت های بازی های رایانه ای بیشتر از چالش هاست
دبیر علمی بخش علوم انسانی كنفرانس بازی های رایانه ای نیز در این نشست گفت: فرصت های حاصل از بازی های رایانه ای بیشتر از چالش های مربوط به آن است و این بازی ها با وجود برخی سیاه نمایی ها می توانند كمك شایانی در حوزه های تعلیم و تربیت، توانبخشی، فرهنگ سازی و هویت سازی داشته باشند.
دكتر امیر قمرانی افزود: ما می توانیم بازی هایی تولید كنیم كه غرور ملی در نسل جوان و كودكان ما بوجود آورد تا از آسیب های اجتماعی مختلف جلوگیری شود.
نماینده شركت مخابرات استان اصفهان و اپراتور همراه اول نیز در این نشست گفت: تقویت نرم افزاری در دو سطح علمی و كارآفرینی برای كشور ما و استان اصفهان اهمیت زیاد دارد.
ناصر مشایخی افزود: لازم است با سرمایه گذاری بخش صنعت، ایده های مربوط به بازی های رایانه ای به كسب و كار تبدیل شود و صرف تولید مقاله های علمی در این زمینه كمكی نمی كند.
وی از جمله زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بازی های رایانه ای را شبكه اینترنت و گوشی های هوشمند تلفن همراه خواند و اظهار كرد: لازم است بخش خصوصی و صنایع به طور جدی در این زمینه وارد شوند.
نخستین كنفرانس ملی بازی های رایانه ای با هدف بررسی جایگاه ایران در صنعت بازی های رایانه ای، آسیب شناسی صنعت بازی های رایانه ای ملّی و بررسی جایگاه علوم انسانی و هنر در توسعه بازی های رایانه ای به مدت سه روز از 28 تا 30 بهمن امسال برگزار می شود.
از جمله محورهای این كنفرانس می توان به فناوری های مطرح و رویكردهای هوش مصنوعی در تولید و توسعه بازی های رایانه ای، تحلیل روانشناختی و جامعه شناختی بازی های رایانه ای، مدل سازی احساس و هیجان در بازی های رایانه ای، بازی های رایانه ای و قدرت نرم، شیوه های جذب مخاطب و بازاریابی در این حوزه اشاره كرد.
نقش صنعت بازی های رایانه ای در حوزه تجارت، اقتصاد و كارآفرینی، تحلیل زیبایی شناختی و تكنیكی بازی های رایانه ای، ملاحظات حقوقی، بازی های جدّی (Serious Games)، بازی نمایی (Gamification) و بررسی نقش بازی های رایانه ای و ارائه ایده های جدید در حوزه های مختلف از جمله خانواده، سلامت جسمی و روحی، فرهنگ، آموزش، گردشگری و درمان اختلالات جسمی از دیگر محورهای این كنفرانس است.
آخرین مهلت ارسال مقاله به كنفرانس ملی بازی های رایانه ای، 15 آذر امسال است.
بازی های رایانه ای بعنوان یكی از قوی ترین و مؤثرترین رسانه های مجازی با اقبال فزاینده ای در سالهای اخیر روبرو شده است.
گسترش ابزارهای هوشمند قابل حمل و نیز كاهش سن استفاده كنندگان از آنها سبب شده است كه بازی های رایانه ای بعنوان دریچه ای برای سازماندهی نگرش به دنیای پیرامون، جایگاه ویژه ای پیدا كنند.
امروزه در صنعت رسانه، استفاده از بازی ها نه تنها برای اهداف سرگرم كننده كه برای كاركردهای جدی تر مانند تبلیغات، آموزش و درمان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
در عین حال، استفاده از بازی های رایانه ای می تواند آسیب های جدی برای جامعه كاربران به دنبال داشته باشد.
آسیب شناسی بازی های رایانه ای امری ضروری است كه علاوه بر خانواده ها توجه مسئولان را نیز می طلبد؛ به همین دلیل، اتخاذ رویكردی علمی در بررسی بازی های رایانه ای از دیدگاه های مختلف می تواند دستاوردهای مهمی را به همراه داشته باشد.
ت/3011/ 6508
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
اصفهان- ایرنا- دبیر اجرایی نخستین كنفرانس ملی « بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها » گفت: این گردهمایی با تاكید بیشتر بر فزصت های بازی های رایانه ای در زمینه های مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی، بهمن امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.