مشهد - ایرنا - استاندار خراسان رضوی با تاكید بر توسعه فعالیتهای اتاق مشترك بین ایران و افغانستان در هرات گفت: اتاق مشترك محور توسعه تعاملات بازرگانی بین این استان و كشور افغانستان بویژه ولایت هرات است.

علیرضا رشیدیان چهارشنبه شب در جلسه كارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: افغانستان به عنوان یكی از نقاط راهبردی در بخش تجارت خراسان رضوی و سهم 40 درصدی از صادرات سالانه استان، شریك بازرگانی جدی این منطقه به شمار می رود.
وی بیان كرد: تعاملات و ارتباطات این استان با افغانستان بویژه با ولایت هرات راهبردی است لذا توسعه صادرات، سرمایه گذاریها در بخش صنعت و عمران در آن كشور بسیار حایز اهمیت است.
وی اظهار كرد: هر چقدر فعالان اقتصادی و تجار خراسان رضوی بتوانند در پروژه های حوزه توسعه صنعتی و عمرانی ولایت هرات سرمایه گذاری و مشاركت بیشتری داشته باشند، گامهای بلندی را در تامین امنیت بلندمدت دو كشور برمی دارند.
وی گفت: اتاق مشترك ایران و افغانستان در هرات محور توسعه تعاملات بازرگانی بین خراسان رضوی و آن كشور است و همه دستگاه های دولتی از جمله كنسولگری، نمایندگی وزارت خارجه و ... در استان باید از مصوبات این كارگروه پیروی كرده و توسعه صادرات به افغانستان را به جد مورد پیگیری قرار دهند.
استاندار خراسان رضوی همچنین از ابراز تمایل مسئولان ولایت هرات و فراهم شدن بستر لازم برای همكاری با فعالان اقتصادی كشور ایتالیا در زمینه ساخت بخشی از راه آهن كه خراسان رضوی را به هرات متصل می كند، خبر داد.
رشیدیان در ادامه از مسئولان حوزه اقتصادی استان خواست برای توسعه صادرات به افغانستان و تسهیل مراودات اقتصادی با این كشور همایش مشتركی با محوریت خراسان رضوی با دعوت از استانداران و مسئولان اقتصادی استان های همجوار خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گلستان برگزار كنند.
وی همچنین یاد و خاطره مرحوم 'حسین قنبری' رئیس انجمن كارآفرینان خراسان رضوی كه هفته جاری بر اثر سانحه تصادف درگذشت، را تسلیت گفت و از وی به عنوان مرد همیشه پرتلاش در عرصه اشتغال و رفع مشكلات بخش تولید نام برد.
مدیر كل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گزارشی از سفر اخیر خود به ولایت هرات و مذاكرات با مسئولان آن منطقه را ارائه كرد.
علی رسولیان گفت: رفع موانع و چالشهای موجود در توسعه روابط خراسان رضوی با استان هرات كشور افغانستان در سومین نشست كمیسیون مشترك، در هرات با جدیت پیگیری و بررسی شد.
وی بیان كرد: كاهش هزینه های حمل و نقل، توسعه مبادلات، تامین امنیت رانندگان، تكمیل هرچه سریعتر خط آهن خواف - هرات و توسعه صادرات سوخت از جمله مباحث مورد توجه در این نشست بود.
وی اظهار كرد: افغانستان از جمله كشورهایی است كه خراسان رضوی مرز گسترده ای با آن دارد و از جمله اصلی ترین بازارهای صادراتی، تبادل هیاتها و ارائه خدمات فنی و مهندسی این استان است.
وی گفت: از سویی با توجه به اینكه مرز دوغارون و اسلام قلعه بزرگترین مركز ورودی كالا و ترانزیت برای افغانستان است، توسعه روابط برای هر دو طرف اهمیت دارد.
وی بیان كرد: در سفر به هرات طی برگزاری نشستی مشترك برای بررسی جزییات مسائل 'كمیته امنیتی و اقتصادی' تشكیل و همچنین نشستی با اعضای شورای ولایتی هرات و سران مرزنشینان، اعضای اتاق بازرگانی چالشها از جمله در حوزه حمل و نقل، صادرات و سوخت بررسی شد.
وی افزود: موضوع افزایش صادرات قانونی سوخت از طریق اتحادیه واردكنندگان سوخت هرات نیز پیگیری و مقرر شد توسعه یابد و هزینه های حمل و نقل و تعرفه های بالای سوخت كاهش یابد.
مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به علاقه مندی افغانها به توسعه مبادلات تجاری به ویژه در این حوزه و نیز سرمایه گذاری مشترك در حوزه صنعت، معدن و كشاورزی با محوریت بازارچه مرزی دوغارون و معادن سنگان خواف پیگیریها ادامه دارد.
وی همچنین از اقبال هر دو طرف بر كاهش عوارض متقابل تاكید و بیان كرد: كاهش هزینه های حمل و نقل و نیز قانونمندی هزینه هایی كه در مسیر مرز تا هرات از رانندگان ایرانی دریافت می شود نیز مورد بررسی قرار گرفت.
رسولیان موضوع امنیت رانندگان را از دیگر موضوعات مورد پیگیری ذكر و بیان كرد: در این حوزه مسوولان هرات و دولت افغانستان و نیز سران طوایف كنترل و نظارتها را تشدید كرده و قول مساعد دادند با جدیت موضوع را مدیریت كنند.
وی با اشاره به موضوع صادرات گاز و ساخت خط لوله به افغانستان نیز گفت: بخش خصوصی افغانستان برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی كرد لذا مقرر شد خط انتقال گاز از خراسان تا هرات با محوریت كمیسیون مشترك ایران و افغانستان در سطح ملی از سوی دو طرف پیگیری شود.
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی موضوع توریست درمانی را از دیگر موضوعات مورد بحث برشمرد و افزود: با توجه به اینكه بخش زیادی از مردم افغانستان برای درمان به سایر كشورها می روند، خراسان رضوی در این زمینه اعلام آمادگی كرد و قرار شد شركتهای ایرانی در این حوزه برای انتقال آنان فعال شوند و خدمات درمانی مناسب به ارائه گردد.
وی ادامه داد: در مورد بازارچه ها و كمك به مرزنشینان هم درخواست ما آن بود كه مساعدت بیشتری از سوی طرف افغان صورت گیرد و طبق دستورالعمل مشخصی این بازارچه ها فعالیت بیشتری كنند لذا مقرر شد از طریق كمیسیون مشترك موضوع پیگیری شود.
مدیر كل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره خواسته های مسئولان ولایت هرات ها از این استان گفت: راه اندازی سی آی پی در مرز برای رفاه تجار افغانی، تسهیل ورود اتباع افغان از مرز دوغارون، رفع بوروكراسی در زمینه ورود ماشین آلات بخش تولید افغانستان كه برای تعمیر به ایران فرستاده می شود از جمله این درخواست ها بود.
رسولیان تسهیل صادرات كالا از افغانستان و كاهش بوروكراسی ورود آنها به ایران، كاهش عوارض بالای واردات كنجد از افغانستان، حل مشكلات مربوط به صرافی های افغانستانی در خراسان رضوی را از دیگر خواسته های مسئولان هرات برشمرد.
وی گفت: مسئولان هرات خواستند هزینه های مراودات مرزی برای دو طرف ایران و افغانستان بویژه طرف افغانستانی كاهش یابد، همچنین ما از مسئولان هرات درخواست كردیم هزینه صدور ویزا برای تجار ایرانی را كاهش دهند و زمینه سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان برای سرمایه گذاران كشورمان فراهم گردد.
وی گفت: مسائل مزبور در جلسه ای با عنوان شورای ساماندهی و كمیته امنیت مرز كه در تهران برگزار می شود مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
رسولیان با اشاره به آغاز صادرات طلا از خراسان رضوی گفت: امروز دومین محموله صادراتی طلا به میزان 64 كیلوگرم از این استان به خارج از كشور صادر شد.
وی بیان كرد: هم اینك برای صادرات كالا مشكلات زیادی با مسئولان هواپیمایی امارات متحده عربی وجود دارد لذا درخواست می شود كمیته ویژه برای صادرات طلا از طریق راه آهن در استان تشكیل شود.
وی تشكیل یك اجماع عمومی از سوی دستگاه های دولتی برای تسهیل اعزام هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه ها در كشور افغانستان با محوریت اتاق مشترك بین ایران و افغانستان و جلوگیری از صادرات تخم مرغ های كهنه و مانده در سردخانه ها به عراق را خواستار شد.
7489/1211