تبريز - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز گفت: عزاداري ها در راستاي شناخت و معرفت حقيقي صورت گيرد و مداحان در اين مراسمات مردم را از حقايق اسلام و مظلوميت اهل بيت آگاه ‌سازند.

آيت الله محسن مجتهد شبستري، شامگاه پنجشنبه در آيين نكوداشت و تجليل از پيرغلامان و خادمين آستان حسيني در تبريز با بيان اينكه مراسم ها و مناسك عزاداري محرم الحرام بايد با توجه به جنبه معرفتي نهضت عاشورا همراه باشد، افزود: ضروري است هيات هاي حسيني مردم را متوجه اهداف اصلي نهضت سيدالشهدا كنند.
وي با بيان اينكه اشك ريختن بر مصايب اهل بيت عصمت و طهارت در منابع مختلف احاديث بسيار توصيه شده ، ادامه داد: بايد دانست كه صرف اشك ريختن ما را به هدف اصلي قيام امام حسين عليه السلام آشنا نمي كند.
امام جمعه تبريز با اشاره به اينكه شاعران و مداحان اهل بيت همواره جايگاهي ارزنده در تاريخ تشيع داشته اند، گفت: تاريخ اسلام سرشار از شاعراني است كه ذوق و قريحه خود را وقف اهل بيت، مصايب و فضايل آنها كرده اند و در پهنه آفاق نامشان ماندگار شده است.
وي اظهار كرد: كار شاعران و مداحان اهل بيت به مثابه جهاد في سبيل الله است و آنان نقشي ارزنده در غناي فرهنگ شيعي دارند.
شهردار تبريز نيز در اين آيين گفت: هر آنچه كه از معارف اهل بيت داريم و به آن افتخار مي كنيم، از نفس قدسي خادمان صديق آستان حسيني است و بخشي اعظم از معارف اسلامي را مديون پيرغلامان آستان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) هستيم.
صادق نجفي خاطرنشان كرد: اين شهر به يمن حضور خادمان صديق آستان حسيني به شهر دوست دار اهل بيت تبديل شده و مناسك عزاداري محرم اين شهر در سراسر ايران مثال زدني است.
وي با تاكيد بر ضرورت حفظ اين هويت آن را به عنوان گنجينه گران سنگ گذشتگان شهر ياد كرد و خواستار توجه به بزرگان اين عرصه شد.
معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تبريز نيز گفت: عزاداري حضرت ابا عبدالله بر پايه يك سنت ديني با سابقه است و عمري به درازاي تاريخ تشيع دارد.
حجت‌الاسلام احمد حميدي، ريشه اين عزاداري ها را حب ائمه اطهار عنوان كرد و افزود: حيات تاريخ تشيع به سبب همين مجالس عزاست و بدخواهان و كينه توزان در همه زمان ها براي مقابله و تعطيلي اين مجالس تلاش كرده اند.
وي اظهار كرد: سيره عملي اين مراسم هاي عزاداري، در گرو حفظ ارزش ها، شعائر و محبت به اهل بيت است و تاثيرگذاري آن در طول تاريخ تشيع خود را نشان داده است.
وي ادامه داد: بسياري افراد از رهگذر همين مراسم ها توانسته از چشمه زلال تشيع سيراب شوند و دل به درياي معارف اهل بيت بسپارند.
در اين آيين 14 نفر از پيرغلامان و خادمان اهل بيت شامل مداحان، چاي ريزها، علم گردان ها و كفشداران قدرداني و از 40 هيات منتخب كلانشهر تبريز نيز به پاس تلاشهايشان در خدمت به اهل بيت (ع) تجليل شدند.
6120/6183 1539