اغلب كشورهای در حال توسعه برای رونق بخشیدن به اوضاع اقتصادی، ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشكل كمبود منابع سرمایه گذاری رو به رو هستند ، اما جبران عقب ماندگی و دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند سرمایه گذاری برای بهره جویی از مزیت نسبی و توانایی های بالقوه اقتصادی است.
جلب سرمایه و سرمایه گذاری راهی برای تسریع حركت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال است و می تواند به عنوان اهرمی برای شتاب توسعه و رشد اقتصادی به كار گرفته شود . شتاب جریان ورود سرمایه گذاری خارجی منافع متقابلی را برای كشور های میزبان و سرمایه گذاران بین المللی فراهم می سازد.
مازندران به دلیل نداشتن زیرساخت های مناسب در بخش های مختلف از قبیل صنعت ، كشاورزی ، گردشگری ، محیط زیست ، راه و شهرسازی ، بهداشت و درمان و ... با مشكلات متعددی رو به رو است و كمبود اعتبارات بسیاری از پروژه ها را به تعطیلی كشانده و نارضایتی مردم استان را به همراه داشته است.
هر چند رهاورد سفر رئیس جمهوری به مازندران در بیست و سومین سفر كاروان تدبیر و امید تعریف 45 پروژه با پیش بینی 9 هزار و 991 میلیارد ریال اعتبار بود كه تا حدودی كام مازندرانی ها را شیرین كرد ، اما باید توجه داشت كه میزان عقب ماندگی ها در استان به حدی است كه این میزان اعتبار كفایت نمی كند.
البته دولت تدبیر و امید نیز با مشكلات اقتصادی فراوانی رو به رو است و امیدوار است تا با رفع تحریم ها و ورود پول های بلوكه شده به كشور حركت چرخه اقتصاد كشور را تند تر و جهش تولید و رشد و شكوفایی اقتصادی را فراهم كند ، اما باید مدیران استانی به این مسئله توجه داشته باشند كه هرچقدر وابستگی خود را به منابع دولتی كاهش دهند و به سمت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و بویژه خارجی بروند خیلی سریع تر و مطمئن تر می توانند كمبود ها و كاستی های موجود در استان را جبران نمایند.
هرچند در سال های اخیر جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در مازندران افزایش یافته ، اما ورود سرمایه گذاران خارجی برای تقویت زیر ساخت ها می تواند رشد پیشرفت و توسعه استان را در بخش های مختلف خصوص صنعت گردشگری و كشاورزی و ... شتاب بخشد.
یك كارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت : در شرایطی كه كشور از كمبود منابع مالی داخلی رنج می برد ، جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند در بهبود وضع اقتصادی موثر باشد.
عارف نفاستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جذب سرمایه گذار خارجی و ورود سرمایه و تكنولوژی به كشور موجب رشد اقتصادی ، افزایش اشتغال و كاهش بیكاری خواهد شد.
وی جذب سرمایه گذاری خارجی در مازندران جهت تقویت زیرساخت های استان را ضروری دانست و اظهار داشت : در شرایطی كه منابع مالی دولت كاهش یافته و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز تمایلی به سرمایه گذاری در مازندران ندارند ، مدیران اجرایی در استان باید نسبت به جذب سرمایه گذار خارجی و ورود سرمایه به طرح های عمرانی و زیرساختی اقدام نمایند.
نفاستی با اشاره به هدف گذاری كمّی صورت گرفته در پایان برنامه پنج ساله چهارم مبنی بر دستیابی به رشد 8 درصدی تاكید كرد : در بهترین شرایط شاید حدود 55 تا 60 درصد سرمایه مورد نیاز برای دستیابی یه این هدف را بتوان از منابع داخلی تامین كرد ، بنابراین باید بخش قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز را از خارج كشور تامین كنیم.
وی خاطر نشان كرد : متاسفانه برخی هنوز بر این باورند كه حضور سرمایه گذار خارجی در كشور موجب وابستگی و ایجاد سلطه در كشور می شود و این در حالی است كه مدیریت مناسب سرمایه های خارجی و برداشتنن برخی موانع می تواند به رشد و توسعه اقتصادی استان و كشور كمك كند.
كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنكتاد) در جدیدترین گزارش خود از سرمایه گذاری خارجی جهان اعلام كرد كه ایران در سال 2013 ، سه میلیارد و 50 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب كرد و از این لحاظ در میان 12 كشور خاورمیانه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است .
در این منطقه امارات با جذب 10.48 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و عربستان با جذب 9.29 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.
استاندار مازندران نیز ضمن با اهمیت دانستن نقش سرمایه گذاری خارجی در توسعه زیرساخت های استان ، گفت : از سرمایه گذاری خارجی در مازندران حمایت و امنیت آن را نیز تضمین می نمائیم .
ربیع فلاح در جمع سرمایه گذاران خارجی در مازندران تاكید كرد : امروز ایران به عنوان یكی از امن ترین كشورهای جهان می تواند پذیرای سرمایه گذاران خارجی باشد و هرگونه مانعی در راه سرمایه گذاری در چهارچوب قانون را در اسرع وقت بر طرف خواهد كرد .
وی اظهار داشت : قوانین مربوط به حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و بسیار شفاف و روشن است و سرمایه گذاران با اطمینان می توانند در حوزه های مختلف سرمایه گذاری كنند.
فلاح توسعه روابط و همكاری میان كشورهای جهان و بویژه همسایه را از اولویت سیاست های مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و تاكید كرد : باید هرچه سریعتر زمینه لازم برای جذب سرمایه گذاری خارجی در استان فراهم شود تا در آینده نزدیك شاهد توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی در مازندران باشیم.
با توجه به اینكه در بسیاری از شهرهای مازندران با پروژه های نیمه تمام زیادی مواجه هستیم كه از دولت گذشته به ارث رسیده و اعتبارات دولتی نیز قادر به تامین این هزینه ها نیست ، اهمیت جذب سرمایهگذاری خارجی در این دوره زمانی دو چندان شده است .
به عنوان نمونه تنها در شهرستان 150 هزار نفری تنكابن واقع در غرب مازندران 227 پروژه نیمه تمام وجود دارد كه برای بهره برداری از آنها در خوش بینانه ترین حالت به 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
شاید بخشی از این اعتبار در سفر دولت تدبیر و امید به استان مازندران تامین شده باشد اما آنچه مسلم است اینكه سرنوشت بسیاری دیگر از این پروژه ها همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
بر اساس آمارهای رسمی ، استان مازندران در مجموع دو هزار پروژه نیمه تمام ملی و استانی دارد كه برای تكمیل آن به بیش از 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیس انجمن سرمایه گذاری مشترك ایرانی و خارجی اتاق ایران نیز سرمایه گذاری در ایران را پر خطر اما سود آور توصیف كرد و اظهار داشت : كشور در شرایطی قرار دارد كه تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت، نیروی كار جوان و تحصیلكرده و قوانین خوب برای حمایت از سرمایه گذار خارجی را دارد.
سیدحسن سلیمی با بیان اینكه ورود سرمایه گذاران خارجی از نظر قانونی هیچ مشكلی ندارد ، افزود : قوانین ایران به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد هر میزانی كه می خواهند در بنگاه های كشور سرمایه گذاری كنند بنابراین محدودیت و معذوریتی از نظر قوانین و مقررات نداریم ولی نكته مهم ایجاد شرایطی است كه سرمایه گذاران خارجی متقاعد شوند در ایران حضور پیدا كنند.
وی ادامه داد : در قوانین سرمایه گذاری خارجی بندی وجود دارد كه به صراحت در آن تاكید شده كه به هیچ وجه املاك و دارایی هایی سرمایه گذاران خارجی مصادره و تملیك نخواهد شد و بنابراین سرمایه گذاران خارجی بدون دغدغه و نگرانی می توانند در ایران سرمایه گذاری كنند.
سلیمی بر ضرورت ثبات در بازار سرمایه تاكید كرد و بیان داشت : متأسفانه در سال های گذشته شاهد تغییرات و نوسانات فراوان و شدیدی در شرایط اقتصادی ، رویه ها و غیره بوده ایم و همین عدم ثبات و تغییر رویه های از نظرآیین نامه ها و سایر موارد ممكن است سرمایه گذاران را با تردیدها و مشكلاتی مواجه كند.
معاون وزیر اقتصاد نیز با اشاره به پیش بینی جذب 30 میلیارد دلاری سرمایه خارجی در جریان اجرای برنامه ششم توسعه و اجرای پنج برنامه جدید به منظور تسهیل و تسریع جذب سرمایههای خارجی در پسا تحریم ، گفت : سازمان سرمایه گذاری از حدود یك سال پیش برنامه ریزیهای گستردهای را به منظور كسب آمادگی برای پذیرش سرمایه گذاران خارجی و هدایت منابع مالی خارجی به زیرساختهای مورد نیاز توسعهای كشور و بخشهای اولویت دار دستگاه های اجرایی تخصصی آغاز كرده است.
محمد خزاعی افزود : بازنگری فرآیند اجرایی ، بهبود و اصلاح قوانین و مقررات ، رفع موانع و گلوگاه های جذب سرمایه گذاری خارجی ، تشكیل كارگروه های تخصصی رفع موانع سرمایه گذاری و تشریك مساعی با سایر دستگاه های ذیربط در جهت بهبود فضای كسب و كار از مهمترین برنامههای جذب سرمایه خارجی است.
وی اظهار داشت : بر اساس برآورد صاحب نظران اقتصادی داخلی و خارجی و به اذعان نهادهای اقتصادی بین المللی و موسسات ذیربط آن ، ایران از پرجاذبه ترین مناطق برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف اقتصادی بوده و پیش بینی می شود در قالب اجرای برنامه ششم توسعه بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم جذب شود.
خزاعی چگونگی تضمین سرمایه گذاریهای خارجی توسط دولت در دوران پساتحریم اشاره كرد و بیان داشت : براساس قوانین و مقررات جاری كشور، تضامین قانونی برای حضور سرمایه گذاران خارجی وجود داشته و در این خصوص نیز سازمان سرمایه گذاری آمادگی دارد مجوز قانونی مربوطه را برای تمامی سرمایه گذاران خارجی كه مستندات و مدارك مورد نیاز را ارائه كند، صادر نماید.
این اظهارات معاون وزیر اقتصادی و دارایی روز بیست و چهارم شهریور ماه گذشته در روزنامه ایران منتشر شده است.
اكنون كه در دوران پسا تحریم قرار داریم ، فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری خارجی در ایران فراهم شده و از آنجا كه در آبان ماه سال جاری نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در ایران به میزبانی منطقه آزاد كیش برگزار می شود ضروری است تا مدیران اجرایی در مازندران با دعوت از سرمایهگذاران خارجی و تهیه بروشورها و فیلمهای تبلیغاتی در این زمینه در جهت شناساندن ظرفیتها و امكانات شهرستان خود به سرمایه گذاران خارجی تلاش نمایند و تنها به اعتبارات دولتی دل نبندند.
گزارش: علیرضا پورعلم
/7513/ 1602/1654
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
نوشهر-ایرنا- مازندران به دلیل برخورداری از مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف و داشتن شرایط اقلیمی مناسب و موقعیت جغرافیایی راهبردی می تواند نسبت به جذب سرمایه گذاران خارجی برای توسعه زیرساخت های استان اقدام نماید اما تاكنون به دلایل مختلفی این امر تحقق نیافته است.