شهرري ـ ايرنا ـ ماه محرم فرارسيد بازهم ميليون ها نفر براي سوگواري ايام ضربت و شهادت سيد و سالار شهيدان پا به عرصه گذاشتند تا ياد و خاطره سرور آزادگان جهان را با هدف حفظ و احياي ارزش هاي اسلامي و مذهبي گرامي بدارند.

فريادهاي يا حسين ادركني و صوت دلنشين قرآن در مجالس عزاداراي سرور و سالارشهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) چند شبي است كه دوباره سراسرميهن اسلامي را فرا گرفته و شيفتگان حضرت مراتب ارادت خود را با برگزاري برنامه هاي سوگواري ابراز مي دارند.
در اين باره جمعي از كارشناسان مذهبي در گفت و گو با ايرنا ضمن تاكيد بر حفظ شان و جايگاه انساني اهل بيت(ع) و توجه به هدف اصلي اقامه عزا در ايام محرم و صفر كه همان احياي ارزشهاي اسلامي و مذهبي است هدف اصلي امام حسين(ع) را احياي امر به معروف و نهي از منكر دانستند.
توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) در اين خصوص در گفت وگو با ايرنا افزود: هدف اصلي از اقامه عزا در ايام محرم علاوه بر گريستن بر مصائب و اظهار ارادت به اهل بيت(ع)، احياي امر به معروف و نهي از منكر است.
آيت الله محمد محمدي ري شهري افزود: هدف بلند احياي امر به معروف و نهي از منكر امري است كه خود حضرت سيدالشهدا(ع) مطرح كردند و هدف خود را از قيام اصلاح امت جد خويش ابراز داشتند.
وي هدف اصلي از برگزاري عزاداري در ماه محرم و صفر را افزايش شناخت و معرفت حسيني ذكر كرد و افزود: اگر معرفت نباشد، چه بسا انجام ندادن عزاداري از انجام آن بهتر باشد.
آيت الله ري شهري با بيان اينكه وظيفه خطبا و مداحان مجالس حسيني بسيار سنگين و مسووليت آور است گفت: مداحان بايد دقت كنند كه در مجالس خود آگاهي بخش و جهل زدا باشند و بدانند كه امام حسين(ع) جان عزيزش را براي بصيرت بخشي و نجات جامعه از جهل و گمراهي فدا كرد.
امام جمعه شهرري نيز در گفت و گو با ايرنا با تاكيد بر اينكه شور حسيني بايد همراه با شعور حسيني باشد افزود: در مجالس حسيني ابراز احساسات شيعي و عزاداري كافي نيست بلكه هدف غايي افزايش ايمان و بصيرت عزاداران و توجه به هدف اصلي قيام اباعبدالله(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي شاهچراغي افزود: مردم به عنوان مطالبه گر اصلي در مجالس وعظ و عزاداري حسيني بايد از مداحان و خطبا بخواهند تا از مطالب و اشعاري استفاده كنند كه باعث افزايش معرفت و بينش آنها باشد.
وي گفت: قيام سيدالشهدا(ع) مبتني بر ارزشهاي والايي همچون اصل امر به معروف و نهي از منكر بود كه بايد در نمايشگاه محرم حسيني به همه مشتاقان عرضه شود.
مدير حوزه هاي علميه استان تهران نيز به ايرنا گفت: قيام امام حسين(ع) به نام حاكميت اسلام و ارزشها انجام شد و هدف اصلي ايشان كه رسوا كردن دشمنان و ضد ارزشهاي حاكم شده بود بايد در عزاداري ها مدنظر باشد.
حجت الاسلام والمسلمين حبيب الله غفوري افزود: اصل برگزاري آيين هاي عزاي حسيني در واقع بزرگداشت نام پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) است و عزاداري اباعبدالله(ع) وسيله اي براي ابراز احساسات و عواطف پاك نسبت به ولايت و اسلام و مسيري است كه امام حسين(ع) طي كرد.
وي گفت: شركت در مجالس حسيني اعلام بصيرت دوستان و دشمني با ظالمين است و اين حضور بايد در اعمال، رفتار و اعتقادات عزاداران حسيني تاثير عيني گذارد و در رفتار فردي و اجتماعي آنان بروز و ظهور يابد.
غفوري گفت: هدف از عزاداري رسيدن به كمالاتي است كه اهل بيت(ع) به دنبال ترويج و احياي آن بودند و عزادار حسين(ع) بايد مبلغ معارف و ارزشهاي مدنظر سالار شهيدان(ع) باشد.
*تاثير عزاداري براي سيدالشهدا(ع) و تحول جدي در روح
عزادار حسين(ع) بايد نماد معرفت حسيني باشد و با حضور در مجلس عزاداري فقط به دنبال كسب كمالات الهي و ارزشهاي متعالي باشد و اخلاص را نصب العين خود قرار دهد.
آيت الله ري شهري با بيان اينكه انسان بايد نسبت به آداب خدمت به اهل بيت(ع) معرفت داشته باشد افزود: نخستين ادب عزاداري و هيات داري، اخلاص است، يعني كارها براي خدا باشد نه براي چشم و هم چشمي.
وي افزود: حضور پرشور عزاداران حسيني در مجلس امام حسين(ع) و جمعيت زياد و گرم بودن مجالس پسنديده است، اما هدف نيست و نبايد با هر وسيله نامناسبي در پي تحقق آن باشيم بلكه اصل اين است كه اين مجالس با هدف افزايش معرفت باشد.
آيت الله ري شهري گفت: خدمت در مساجد و هيات هاي مذهبي بايد باعث رشد سجاياي اخلاقي عزادار شود مثلا غفلت عزادار از نماز اول وقت و ساير تكاليف شرعي با اصل عزاداري حسين(ع) منافات دارد.
حجت الاسلام شاهچراغي نيز گفت: مجلس عزاي امام حسين(ع) بايد وسيله تقرب به خدا باشد و يكي از اصلي راه هاي تقرب به خدا اين است كه عزاداري بااخلاص و فارغ از رياكاري و تظاهر باشد.
وي گفت: لازم است كه برگزار كنندگان و سخنرانان مجالس حسيني پندها و نصايح ارزشمند ديني را در اين مجالس بيان كرده و اين مجالس را منور به ذكر خدا و اهل بيت(ع) كنند.
حجت الاسلام غفوري نيز با بيان اينكه حضور و ظهور در مجالس عزاي حسيني بايد خالص براي خدا و همراه با تضرع به درگاه او باشد افزود: عزاداري بايد اعلام وفاداري به اباعبدالله(ع) باشد و تلاش شود تا بخشي از كمالاتي كه در اهل بيت(ع) بود در انسان محقق شود.
وي گفت: عزاداران حسيني بايد در پايان ماه محرم و صفر دچار تحولي جدي در روح و حالات خود شده باشند و اين معنويت را هميشه حفظ كنند.
*مذهب شيعه مستدل و عقلاني است
عزاداري حسيني بايد همانند قيام حضرت وزين و موجب فخر و مباهات شيعه باشد و شايسته است كه در اين مسير از رفتارهاي سبك سرانه كه زمينه ساز بهره برداري تبليغي دشمنان تشيع براي توهين و تحقير اين مذهب مي شود احتراز جست و بهانه براي سمپاشي را از دشمنان مذهب گرفت.
آيت الله ري شهري در اين زمينه گفت: مداحاني به مجالس دعوت شوند كه روضه ها و اشعار صحيح را بخواند و نبايد براي گرياندن مردم از روضه ها و اشعار ذلت بار استفاده كرد زيرا اهل بيت(ع) عزيز بودند و هيچگاه ابدا احساس ذلت نكرده اند.
وي با بيان اينكه بودن در خدمت اهداف بلند عزاداري سيد شهيدان عالم(ع) افتخار بزرگي است افزود: نبايد صرفا براي جذب كردن مردم از هر وسيله اي استفاده كرد، بلكه بايد هدف ترويج مكتب باشد.
حجت الاسلام شاهچراغي نيز با بيان اينكه مسئوليت برگزاري مراسم وزين و فاخر در شان امام حسين(ع) و يارانش بر عهده خطبا، مداحان و امناي مساجد و هيات ها است افزود: برخي ذكر مصيبت ها و روضه ها در شان اهل بيت(ع) نيست و نبايد براي اشك بيشتر به برخي اظهارات سخيف رو آورد.
وي گفت: خار معرفي كردن اهل بيت(ع) پيامبر(ص) در برابر دشمنان كار خوبي نيست و بهترين كار اين است كه روضه خوانان مقتل خواني كنند.
شاهچراغي گفت: نبايد اظهاراتي كرد كه باور آن براي مردم سخت باشد و تلاش كرد با اتكا به اشعار آييني خوب كه كم هم نيست مصائب اهل بيت(ع) را بيان كرد.
حجت الاسلام غفوري در اين باب گفت: همگان مي دانند كه شان اهل بيت(ع) از بالاترين شوونات است و حفظ آن نيز بر همگان واجب است و نبايد اظهارات مجالس عزاداري موجب شكسته شدن اين شان شود.
وي گفت: حفظ شان اهل بيت(ع) در دست شيعيان آنها است پس بايد تلاش كرد تا بر خلاف شان والاي آنان ذكري نگوييم چرا كه با اهداف عاليه عزاداري منافات دارد.
حجت الاسلام غفوري با بيان اينكه اصل عزاداري ها مبتني بر تكريم اهل بيت(ع) است و وهن آنان گناهي نابخشودني است كه قلب مقدس آنان را جريحه دار مي كند افزود: فرماندهي عزاداري موهن در شان اهل بيت(ع) با دشمنان قسم خورده دين اسلام و مذهب شيعه است كه از اين مجالس احساس خطر مي كنند.
وي گفت: قمه زني و برخي سبك سري ها در مجالس عزا نقشه دشمنان در مراكز غربي از جمله لندن است و براي آن نيز پول هنگفتي خرج مي كنند تا مذهب شيعه را غيرعقلاني جلوه دهند.
گزارش از : محمد بيدارمنش مسئول دفترنمايندگي ايرنا شهرري

6139/1831