تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

كرمان - ایرنا - فرماندار ریگان گفت: افزایش غلظت ریزگردها در این شهرستان از صبح امروز تاكنون بیش از 70 نفر را راهی مراكز بهداشتی و درمانی كرد كه حال پنج نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

امین باقری روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ریزگردها كه چند ماه است در آسمان ریگان جولان می دهد؛ امروز با افزایش غلظت آن برای مردم این شهرستان مشكلات تنفسی ایجاد كرده است.
وی خاطرنشان كرد: این پدیده علاوه بر مشكلات تنفسی، كاهش دید افقی را در شهرستان ریگان در پی داشته است.
باقری گفت: با توجه به غلظت ریزگردها، ستاد مدیریت بحران در محل فرمانداری ریگان تشكیل شد و تمام مراكز بهداشتی و درمانی در این شهرستان در حالت آماده باش هستند.
فرماندار ریگان افزود: قرار بود ایستگاه پایش ریزگردها در این شهرستان احداث شود كه تاكنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی بیان كرد: شهرستان ریگان از كانون های بحرانی استان كرمان در زمینه ریزگردهاست و لازم است مسئولان زودتر برای كنترل و مهار آن اقدام كنند.
فرماندار ریگان گفت: خشكسالی های چند سال اخیر، از بین رفتن پوشش گیاهی و خشك شدن دریاچه فصلی تك فرهاد از جمله علل ظهور ریزگردها در شهرستان كویری ریگان است.
وی خواستار تخصیص اعتبارهای ملی برای كنترل و مهار ریزگردها در شهرستان ریگان شد.
شهرستان تازه تاسیس ریگان هنوز بیمارستان ندارد و با توجه به اینكه حال تعدادی از بیماران وخیم گزارش شده است به وسیله چند دستگاه آمبولانس به بیمارستان بم اعزام شدند.
ریزگردها در سال های اخیر به علل مختلف از جمله خشكسالی، كاهش رطوبت خاك، سست شدن بافت خاك و فقر پوشش گیاهی در استان كرمان افزایش یافته است.
این پدیده در حوزه جنوب و شرق استان كرمان تحت تاثیر بادهای 120 روزه نیز می باشد.
10 شهرستان این استان تحت تاثیر ریزگردها هستند.
معصومه ابتكار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سفر روز پنجشنبه شانزدهم مهر ماه به كرمان در نشستی با مسئولان، موضوع احیای تالاب جازموریان و مقابله با ریزگردها در این استان را بررسی كرد.
وی در این نشست از تدوین سند مقابله با ریزگردها در استان كرمان به عنوان یك گام رو به جلو نام برد.
ریگان یكی از چهار شهرستان شرقی استان و در 285 كیلومتری كرمان است.
7442/3028/ 1650