تهران- ايرنا- مسوول اجرايي كريدور خدمات صادرات محصولات دانش‌ بنيان گفت: 404 درخواست خدمت از 220 شركت دانش‌ بنيان در 6 ماهه نخست سال جاري به اين كريدور ارسال شده كه از اين تعداد تاكنون 117 شركت دانش‌بنيان حمايت شده اند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، حسن قاسمي مسوول اجرايي كريدور صادرات محصولات دانش‌بنيان در مورد فعاليت‌هاي اين كريدور اظهار كرد: از آغاز به كار كريدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنيان و پس از تصويب و ابلاغ 12 دستورالعمل و آيين‌نامه ارايه خدمات كريدور، فعاليت‌هاي ترويجي براي آشنايي شركت‌هاي دانش‌بنيان و بازرگانان با فعاليت‌هاي كريدور صادرات انجام شد.
وي تاكيد كرد: خدمات تسهيل كننده فرآيند صادرات كالا‌ها همچون آموزش و مشاوره شركت‌ها در حوزه صادرات از جمله نيازهاي اوليه شركت‌هاي دانش‌بنيان است كه در اين مجموعه به آن پاسخ داده مي‌شود.
قاسمي گفت: ارايه تمام خدمات از طريق شركت‌هاي خدماتي (كارگزاران كريدور) انجام شده و كريدور با شناسايي و ارزيابي شركت‌هاي خدماتي فعال در اين حوزه، خدماتي با كيفيت و اثربخش را در راستاي توسعه توان صادراتي شركت‌ها ارايه مي‌دهد.

** حمايت 70 درصدي از شركت‌هاي‌ دانش‌بنيان براي حضور در نمايشگاه‌ها
قاسمي با بيان اينكه ارايه خدمات تدوين برنامه صادراتي، تهيه اقلام تبليغاتي، تحقيقات بازار، طراحي صنعتي و دريافت مجوزها و تاييديه‌هاي بين‌المللي براي صادرات مانند (CE) و (ISO) از ديگر حمايت‌هاي اين مجموعه است، افزود: اين كريدور در راستاي حمايت‌هاي خود از توسعه صادرات شركت‌هاي دانش‌بنيان از حضور اين شركت‌ها در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي حمايت مي‌كند و 70 درصد از هزينه‌هاي غرفه‌سازي، اجاره فضاي نمايشگاهي و حمل و نقل بار نمايشگاهي را براي حضور شركت‌هاي داراي شرايط پرداخت مي‌ كند.
وي ادامه داد: بيشترين درخواست شركت‌ها به ترتيب در زمينه خدمات استاندارد و مجوز و پس از آن مشاوره، آموزش، حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، ثبت پتنت، طراحي سايت و هيات تجاري است.
قاسمي در مورد علاقمندي شركت‌هاي خارجي به محصولات ايراني گفت: حضور شركت‌هاي ايراني در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ميزان اين علاقمندي را مشخص مي‌كند اما به طور كلي دنيا ما را به عنوان عرضه كننده محصولات هاي‌تك نمي‌شناسد و دليل آن مي‌تواند مواردي همچون محدود بودن توانمندي توليد در بخش هاي‌تك، ضعف در برندسازي محصولات هاي‌تك، عدم حضور فعال در بازارهاي جهاني و غافل بودن شركت‌ها و سازمان‌هاي حامي از صادرات در اين بخش باشد.

** توانمندسازي در صادرات محصولات
وي خاطرنشان كرد: خدماتي كه كريدور صادرات ارايه مي‌دهد، در راستاي توانمندسازي شركت‌هاي داخلي و ارتقاي كيفيت محصولات است تا در ادامه با مشاركت پشتيبان‌هاي صادرات مانند شركت‌هاي بازرگاني و مديريت صادرات شاهد توسعه صادرات اين محصولات باشيم.
قاسمي با بيان اينكه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با درك اين نياز، حمايت‌هاي خوبي را از ارايه خدمات توسعه صادرات و ايجاد و تقويت پشتيبان‌هاي صادراتي درنظرگرفته است، افزود: در جلسه‌اي كه روز شنبه 18 مهرماه با حضور دكتر ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري برگزار شد، بسته جامعي از برنامه‌ حمايتي معاونت بين‌الملل و تبادل فناوري معاونت علمي در مورد توسعه صادرات در 6 سرفصل به وي ارايه شد.
وي اظهار كرد: توانمندسازي شركت‌ها از طريق خدمات كريدور، برگزاري پاويون‌هاي هاي‌تك، پشتيبان‌سازي و ايجاد واسطه‌هاي صادراتي، حمايت از برندينگ در حوزه دانش‌بنيان، كيفي سازي و برنامه ايجاد زيرساخت‌هاي آماري در حوزه صادرات محصولات دانش‌بنيان سرفصل‌هاي اين بسته بود.
علمي(1)**1023**1834