تهران - ايرنا - يك شركت دانش بنيان ايراني تا بهمن ماه امسال، دستگاه 'شتاب دهنده خطي' توليدي خود را روانه بازار خواهد كرد و به اين ترتيب در رديف پنج شركت توليد كننده اين تجهيزات پزشكي در دنيا قرار خواهد گرفت.

رييس هيات مديره شركت بهيار صنعت سپاهان درباره فعاليت هاي دانش بنيان اين شركت و مشخصات دستگاه شتاب دهنده خطي توليدي آن به خبرنگار علمي ايرنا گفت: حدود 15 سال سابقه توليد تجهيزات پزشكي را داريم كه در همه محصولات خود، حداقل يك نوآوري داشته ايم كه براي اولين بار در كشور يا دنيا معرفي شده اند.
نويد نجات بخش افزود: از سال 88 كه تحريم ها شدت گرفت و با توجه به رويكردهاي كلي نظام و فرمايشات مقام معظم رهبري، به حوزه دانش بنيان وارد شديم و به همين منظور، بخش تحقيق و توسعه (R&D) شركت خود را گسترش داديم و امروز كه 80 نفر نيروي انساني داريم نزديك به 60 درصد آنها در بخش تحقيق و توسعه مشغول هستند
وي توليد دستگاه شتاب دهنده خطي را از نمونه تجهيزات پزشكي توليد شده در اين شركت دانش بنيان با استفاده از فناوري هاي پيشرفته معرفي كرد و گفت: اين دستگاه كه براي پرتو درماني بيماران سرطاني كاربرد دارد تا بهمن ماه امسال، مراحل آزمايش خود را پشت سر مي گذارد و به مرحله توليد مي رسد.
در بهمن ماه 1391 اولين خط توليد دستگاه شتاب دهنده خطي ايران تحت ليسانس يك شركت خارجي در جزيره قشم راه اندازي شد و اكنون اين شركت دانش بنيان مستقر در شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان به صورت مستقل و با استفاده 100 درصدي از دانش بومي موفق به توليد اين دستگاه مورد نياز بيماران سرطاني شده است.
نجات بخش خاطرنشان كرد: با توليد شتاب دهنده خطي در كشور، پنجمين شركت در دنيا خواهيم بود كه قادر به توليد اين دستگاه است و علاوه بر صرفه جويي ارزي بالا براي كشور، قادر به صادرات آن به ديگر كشورها خواهيم بود.
به گفته وي ساخت دستگاه هاي اوليه در اين شركت دانش بنيان، حداقل 30 درصد ارزان تر از نمونه هاي خارجي تمام مي شود و هنگامي كه به توليد انبوه برسد قيمت آن بين 50 و حتي 60 درصد ارزان تر خواهد بود.
اين فعال دانش بنيان تصريح كرد: زماني كه يك محصول فناورانه در داخل كشور توليد شود خدمات پس از توليد آن از جمله تعمير و نگهداري محصول، با سهولت و سرعت بيشتر و هزينه كمتري انجام خواهد شد و با توجه به اينكه درمان بيماران سرطاني حتي يك روز هم نبايد متوقف شود، اين موضوع در مورد دستگاه شتاب دهنده از حساسيت بيشتري برخوردار است.
دستگاه شتاب دهنده خطي از طريق تابش پرتو ايكس ( فوتون تراپي ) و الكترون ( الكترون تراپي) به تومورهاي سرطاني حمله مي كند و در نتيجه باعث كوچك شدن تدريجي تومورها و در نهايت نابودي آنها مي شود.
استفاده از شتاب دهنده خطي اكنون در اغلب كشورهاي دنيا جايگزين شيمي درماني شده است و علاوه بر نداشتن بسياري مضرات شيمي درماني به عنوان شيوه اي موثرتر در درمان بيماران سرطاني شناخته شده است.

**توليد اولين دستگاه راديولوژي ديجيتال ساخت كشور در بهمن ماه امسال
نجات بخش همچنين از توليد دستگاه راديولوژي ديجيتال در اين شركت دانش بنيان طي چندماه آينده خبر داد و گفت: اين دستگاه از جمله تجهيزات مورد نياز مراكز درماني كشور است براي اولين بار در ايران توليد خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: درحال حاضر برخي شركت هاي ايراني با استفاده از صنعت مونتاژ، دستگاه راديولوژي ديجيتال را توليد مي كنند ولي دستگاه توليدي ما كاملا با تكيه بر دانش بومي، طراحي و ساخته شده است.
اين فعال دانش بنيان در رابطه با عملكرد اين دستگاه توضيح داد: در دستگاه راديولوژي ديجيتال از فيلم استفاده نمي شود، دقت بالاتري دارد و ميزان اشعه كمتري به بيمار مي رسد.
وي سرعت و سهولت بيشتر در انتقال تصاوير پزشكي را از ديگر مزاياي دستگاه راديولوژي ديجيتال برشمرد.
نجات بخش، صرفه جويي ارزي حاصل از توليد اين دستگاه پزشكي را قابل توجه خواند و گفت: ساخت دستگاه راديولوژي ديجيتال در كشور، حداقل 30 تا 40 درصد نسبت به مشابه خارجي ارزان تر تمام مي شود ضمن اينكه ارزبري هم ندارد.
علمي**1055**1440