زنجان - ايرنا - سرپرست سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري زنجان گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده از سال آينده فضاي سبز قسمت هاي مختلف شهر بر اساس ميزان بودجه تخصيصي از سوي شهرداري هاي مناطق توسعه پيدا مي كند.

مهدي عاقلي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به توسعه فضاي سبز بافت مركزي شهر زنجان اشاره كرد و افزود: كاشت درختان چنار در ميدان سبزه ميدان و حد فاصل ميدان ارتش به سمت ميدان انقلاب بر اساس كار كارشناسي و علمي انجام شده است.
وي اظهار كرد: سازگاري با اقليم منطقه، سايه اندازي، كم آفت بودن و آبرساني كم از مهمترين مولفه هاي مورد نظر براي كاشت درختان درسطح شهر زنجان است.
سرپرست سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري زنجان سرانه فضاي سبز در اين شهر را 10.8 مترمربع عنوان كرد و گفت: توسعه فضاي سبز بر اساس طرح تفضيلي و با توجه به بودجه تخصيصي عملياتي مي شود.
عاقلي در خصوص هرس درختان به فعاليت هاي انجام شده در زمستان پارسال اشاره و اضافه كرد: هرس اصلي انجام شده و فعاليت هاي امسال در حد فرم دهي و حذف شاخه هاي خشك است.
وي بر لزوم كاشت درختان سازگار با اقليم منطقه تاكيد و اظهار كرد: درختان چنار، هميشه سبز، توت، مجنون، اقاقيا و اقاقيا گل سازگاري بيشتري با اقليم اين منطقه دارند.
سرپرست سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري زنجان گفت: با توجه به كاشت متنوع درختان در ارقام مختلف در سال هاي گذشته از جمله افرا، زبان گنجشك، اقاقيا، نارون، بيد و غيره در سطح شهر، لازم است اين درختان از نظر رشد تاج و ريشه متناسب با محيط شهر و همجواري با ساختمان ها و ابنيه ها به شدت كنترل و هرس شوند.
عاقلي يادآورشد: جوان سازي، كنترل حجم تاج درخت، كنترل ارتفاع و حجم رشد ريشه، حذف شاخه هاي بيمار و سرشاخه هاي خشك ايجاد ديد ترافيكي مناسب براي رانندگان در تقاطع هاي اصلي و فرعي، حذف تنه جوش ها و پاجوش ها، فرم دهي و ايجاد تاج مناسب ايجاد رضايتمندي براي شهروندان و جلوگيري از هرس هاي خودسرانه از مزاياي اصلي هرس درختان محسوب مي شود.
7318/6085