كرمانشاه - ایرنا - استاندار كرمانشاه از طرحی برای ایجاد یك مسیر (كریدور) ویژه گردشگری مابین 2 اثر تاریخی بیستون و طاق بستان كرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا اسدالله رازانی روز سه شنبه در بازدید از آثار تاریخی بیستون و طاق بستان اظهار كرد: هر 2 اثر بیستون و طاق بستان دارای جاذبه های فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی می باشند و به همین دلیل ما یكی از پایه های توسعه ای استان را بر مبنای گردشگری قرار داده ایم.
به گفته استاندار كرمانشاه، وجود آثار متعدد تاریخی و دیدنی در این استان باعث شده تا كرمانشاه بعنوان یكی از استانهای هدف گردشگران باشد و باید از این فرصت استفاده بهینه كرد.
رازانی تاكید كرد كه برای جذب هرچه بیشتر اعتبارات ملی و نیز بهره گیری از امكانات بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان كرمانشاه، همه تلاش خود را بكار خواهد گرفت.
وی در هنگام بازدید از محوطه تاریخی بیستون با توصیف این مكان بعنوان یكی از بی نظیرترین جاذبه های گردشگری، بر لزوم توجه و رسیدگی بیشتر به این مجموعه و نیز شتاب بخشی در كار ساماندهی آن تاكید كرد.
مدیر پایگاه جهانی بیستون نیز در گزارش كوتاهی اظهار كرد: برای ساماندهی بیستون، طرحی 15 ساله تهیه شده است كه در سه مرحله به اجرا در خواهد آمد.
حسین راعی افزود: هم اكنون در بخش انتهایی مرحله نخست این طرح قرار داریم كه دارای 90 درصد پیشرفت می باشد.
همچنین مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان كرمانشاه در بازدید استاندار از طاق بستان اعلام كرد: برای ساماندهی این مجموعه 21 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
علی فعله گری اظهار كرد: یكی از اصلی ترین برنامه ها در طاق بستان، تملك 23 واحد كبابی و دنده كبابی است كه تاكنون به دلیل كمبود اعتبار انجام آن میسر نشده است.
فعله گری گفت: از این تعداد واحد كبابی اطراف محوطه تاریخی طاق بستان فقط چهار واحد دارای سند می باشند.
استان كرمانشاه دارای افزون بر چهار هزار اثر شناسایی شده تاریخی و طبیعی است كه در این بین، تنها كتیبه و محوطه تاریخی بیستون از سوی یونسكو به ثبت جهانی رسیده و با اینكه تلاش هایی برای ثبت جهانی طاق بستان بعنوان سهمیه ایران در سال 2015 انجام شد ولی نبود اعتبارات و روند كند ساماندهی باعث شد تا یونسكو اثر تاریخی شوش در استان خوزستان را جایگزین طاق بستان كرده و آن را به ثبت جهانی برساند.
فاصله بین مجموعه جهانی بیستون تا آثار تاریخی طاق بستان كرمانشاه حدود 30 كیلومتر است.
8066/7448