قم- ایرنا- دبیركل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: در مجالس عزاداری باید با همه حركات و سكنات خود بتوانیم شكوه، عظمت، بزرگی امام، ولایت و رهبری و جایگاه پیشوایی معصومین(ع) را بیان كنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: عزاداری های ما باید برای زنده نگه داشتن ذكر اهل بیت(ع) و یادآوری واقعه خونین عاشورا و جنایاتی كه از سوی دشمنان اسلام نسبت به اهل بیت(ع) صورت گرفته، باشد و باید اهداف و رسالت امام حسین(ع) برای مردم بیان شود.
وی گفت: عزاداری ها باید اهداف و حقایق قیام عاشورا را برای مردم بیان كند تا جامعه امروز و علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از آن آموزش و الگو بگیرند و راه امام را دنبال كنند و گرنه امام حسین (ع) به مصیبت و گریه كردن نیاز ندارد.
اختری گفت: تنها گریه ای ثمر بخش است كه بتواند مظلومیت حضرت امام حسین (ع) در صحرای كربلا را آشكار و آن ستمگری ها، ظلم و جنایت هایی كه در آن دوران صورت گرفته را بیان كند.
وی ادامه داد: مدح، فضایل، بیان حقایق تاریخی به صورت مرثیه، قصیده و نوحه های سینه زنی باید در راستای اهداف قیام امام حسین(ع) و آشكار كردن عظمت و جایگاه ایشان باشد.
دبیر كل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاكید كرد: در سخنرانی و یا مداحی در قالب شعر، قصیده و بیان نسبت به مقام سید الشهدا (ع) كم عظمتی و بی حرمتی صورت گیرد، گناه است.
وی گفت: اگر ما به جای آنكه عظمت، عزت، شجاعت و غیرت را بیان كند امام حسین (ع) را كوچك و مانند مردم عادی جلوه دهد این آسیب است.
وی اظهار داشت: در تاریخ داریم حضرت زینب (س) از روز عاشورا تا بعداز آن گریه نكرده و در برابر دشمنانی مانند عبیدالله شجاعانه، قوی و مستدل ایستاده و آنها را به چالش كشیدند و آنها را در میان دوستان و طرفداران خود مفتضح كرد.
دبیر كل مجمع جهانی اهل بیت گفت: حركت امام حسین(ع) در عین حال كه حركتی حق طلبانه، حق جویانه، عقیدتی و دینی بوده یك حركت سیاسی نیز بود، چون دین از سیاست جدا نیست و حضرت توطئه و نقشه ای كه معاویه و یزید و دودمان آنان برای از بین بردن اسلام كشیده بودند همه نقش بر آب كرد.
وی افزود: قیام امام حسین (ع) یك قیام حق طلبانه و اعتقادی به مبانی اسلام برای مقابله با كفر، شرك، نفاق، ظلم و ستم بود و ایشان فرمودند: من قیام كردم برای آنكه در امت جدم اصلاح بوجود بیاورم و از فساد برهانم و با فساد مبارزه كنم و با بی بندباری ها و كج روی ها و ستم گری هایی كه در میان امت اسلام است، مقابله كنم و این حركت سیاسی بود.
اختری خاطرنشان كرد: از این جهت گیری های سیاسی در سخنرانی و عزاداری ها در برابر باطل، استكبار، استعمار، زورگویی ها، جنایت ها، اسرائیل و آمریكا و داعش و ... استفاده و آن دوران با زمان كنونی تطبیق داده شود.
وی ادامه داد: آنچه مراجع تقلید ما را به آن هشدار می دهند این كه مبادا سخنرانان و مداح ها از این ظرفیت برای استفاده های سیاسی استفاده كنند و بخواهند یك گروهی را بكوبند و دیگری را طرفداری كنند و یا برای جناح خاصی استفاده و یا با گروهی مقابله كنند.
اختری گفت: نباید این مجالس را برای كوبیدن یك طرف به نفع طرف دیگر استفاده كنیم و جهت گیری ها همه باید به سمت مقابله با استكبار و استعمار و سلطه گری باشد نه نیروهای خودی.
وی خاطرنشان كرد: در مجالس عزاداری امام حسین (ع) نباید افرادی و یا گروهی را علیه كسانی دیگر تحریك كنیم.
7401/ 6133/