كرمان - ايرنا - دولت با تدوين سند امنيت بخشي غذايي در استان ها انگشت تدبير را به سمت سفره هاي مردم برده است.

دولت يازدهم تدابير بسياري را در حوزه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و غيره به كار گرفته كه يكي از اين تدابير، تهيه و تدوين سند امنيت غذايي كشور و استان هاست كه بعد از سال ها در اين دولت به سرانجام رسيد.
نماينده دولت تدبير و اميد در استان كرمان نيز با تدابير نوگرايانه، قطار پيشرفت اين استان را بر ريل تلاش و به سوي افق توسعه پيش مي برد.
تدوين اسناد و ايده پردازي هاي مرتبط با توسعه در بخش هاي مختلف از جمله اقدامات انجام شده طي دو سال اخير در استان كرمان بوده است.
سند امنيت بخشي غذايي در كرمان در حالي به مرحله اجرا در مي آيد كه برنامه عملياتي امنيت و ايمني آب، غذا و تغذيه شامل ارتقاي بهداشت محيط مراكز عرضه مواد غذايي، كاهش آلودگي ميكروبي و انگلي سبزي و صيفي جات، سلامت گوشت قرمز، سفيد و شيرخام، تهيه نان سالم و جبران كمبودهاي تغذيه در زمانبندي خاص خود به طور كامل مورد بازنگري قرار مي گيرد.
دولتمردان به منظور اجراي سند امنيت بخشي غذايي، بازه زماني پنج ساله را در نظر گرفته و در اين راستا، دستگاه هاي مختلف استان كرمان هماهنگ و به فراخور مسووليت هاي محوله به منظور تحقق اين سند حياتي، اموري را بر عهده گرفته اند.
سند گوشت قرمز، گوشت طيور و شير خام از اسناد هفت گانه تامين امنيت غذايي استان كرمان بعد از تصويب، توسط دامپزشكي استان در حال پيگيري است.
سند نان سالم نيز توسط اداره كل شركت غله و خدمات بازرگاني استان كرمان در حال پيگيري و قرار است به منظور سالم سازي نان مصرفي مردم، تمهيداتي از توليد گندم در مزرعه تا توليد نان در سفره انديشده شود.
استاندار كرمان در اين بخش بر رتبه بندي و درجه بندي نانوايي ها تاكيد دارد و معتقد است اين اقدام موجب ارتقاي سطح كيفيت نان مي شود.
عليرضا رزم حسيني، دستگاه هاي دولتي را موظف به بكارگيري تمامي امكانات در راستاي بهبود تغديه و ارتقاي بهداشت غذايي در استان مي داند.
تيم استانداري و مجموعه مديران استان كرمان كه همواره از رسانه به عنوان بازوي اطلاع رساني به بهترين نحو ممكن بهره برده اند در اين بخش نيز رسانه ها را در اولويت برنامه ريزي هاي خود قرار داده اند.
سند تامين امنيت غذايي استان كرمان به عنوان يكي از برنامه هاي محوري اين استان در سال هاي اخير با موضوع نان سالم و برنامه عملياتي امنيت و ايمني آب، غذا و تغذيه در نشست هاي مختلف و مكرر به طور كارشناسي شده مورد بررسي و تصويب قرار گرفته است.
دسترسي مردم به غذاي كافي، سالم و مطلوب كه يكي از دغدغه هاي دولت تدبير و اميد است، بيانگر اهميت و جايگاه امنيت غذايي است كه مي تواند بر در دسترس بودن غذا، داشتن توان اقتصادي مطلوب براي تامين غذا و تامين امكانات لازم در حيطه سلامت زيست محيطي و راه‌ هاي افزايش امنيت غذايي تكيه كند.
يكي از بخش هاي مورد نظر در اين سند، جبران كمبودهاي تغذيه اي است كه اين معضل در نقاط مختلف استان كرمان، سال هاي سال محسوس است.
كارشناسان اهل فن پزشكي كرمان معتقدند طبق آمارها درصد كوتاه قدي كودكان زير پنج سال در اين استان 13.6 درصد و متوسط كشوري آن 6.8 درصد است.
كارشناسان بر اين باوردند سوء تغذيه يك مشكل بين بخشي است لذا بخش هايي كه در زمينه پروژه هاي اشتغالزايي، درآمدزايي و كمك به افزايش درآمد مردم كار مي كنند نيز بايد درگير اين موضوع شوند زيرا سوء تغذيه به دليل كم توان بودن اقتصاد خانوار براي تامين غذاي مناسب و مطلوب به وجود مي آيد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان مي گويد: بر پايه محاسبه هاي بانك جهاني، هزينه كنترل سوء تغذيه ناشي از كمبود ريزمغذي ها در هر كشور يا جامعه كمتر از سه صدم درصد توليد ناخالص داخلي است در حالي كه اين شكل از سوء تغذيه موجب كاهشي برابر با پنج درصد در توليد ناخالص داخلي مي شود و بر اهميت تدوين سند غذايي سالم صحه مي گذارد.
از آنجا كه كاهش سوء تغذيه از جمله اهداف سند امنيت بخشي غذايي است مي توان از آموزش هاي مختلف در گروه هاي سني متفاوت در اين مسير بهره برد.
ارتقاي سطح معيشتي و اقتصادي مردم كه سكاندار دولت تدبير و اميد در كرمان بر اين عرصه كمر همت را با امضاي قراردادهاي مختلف سرمايه گذاري و جلب مشاركت هاي مردمي و سرمايه گذاران بسته است، به نوعي در راستاي بهبود اقتصاد مردم است كه در سلامت مردم و اجراي سند سلامت غذايي نقش دارد.
همانطور كه گفته شد بي شك مشكلات اقتصادي خانواده ها و توانايي نداشتن براي تهيه مواد غذايي مورد نياز يكي از مواردي است كه موجب ايجاد سوء تغذيه و كمبودهاي تغذيه اي مي شود به همين دليل ضمن اينكه بايد كارهاي اصولي و اساسي براي امنيت بخشيدن به آب و غذاي مردم انجام شود بايد به فكر رفاه و افزايش سطح درآمد مردم هم بود.
حال آنكه استان كرمان در زمينه هاي مختلف صنعت، معدن، كشاورزي و گردشگري از ظرفيت هاي بسيار غني برخوردار است و استفاده بهينه از اين ظرفيت ها مي تواند در افزايش رفاه مردم استان تاثيرگذار باشد.
در اين راستا استاندار كرمان بارها تاكيد كرده كه مي خواهد استاني پيشرفته با مردماني در حداكثر رفاه ممكن بسازد و البته برنامه هاي شاخص، نو و كارشناسي شده اي را نيز براي اين هدف خود ارايه كرده كه جاي تقدير دارد.
اكنون برنامه عملياتي امنيت و ايمني آب، غذا و تغذيه در كرمان در حالي عملياتي مي شود كه استاندار كرمان بخش هاي موازي و مكمل اين بخش را در عرصه اقتصادي به خوبي ديده و به آن پرداخته است.
اينكه اكنون موضوع مهم امنيت غذايي و ايمني غذا به صورت كاربردي در اسناد توسعه اي مد نظر قرار گرفته دليلي بر پيشرفت و توسعه يافته شدن كشورها و مناطق مختلف است كه البته سليقه و ذائقه و در كنار آن دانش تغذيه مي تواند در اين سند نقش بسزايي ايفا كند.
كرمان مانند ساير استان ها در بخش توليد محصولات ارگانيك كشاورزي نيز اقدامات زيادي انجام داده است.
استفاده از آفت كش هاي بيولوژيك و كنترل مصرف سم و كود در مزارع و باغ ها توسط كشاورزان از جمله اقدامات انجام شده اين استان در راستاي تامين سلامت غذايي مردم است.
سالم سازي مواد غذايي مي تواند به كنترل فشار خون بالا، ديابت و ساير امراض كه منجر به بيماري هاي هزينه بر مختلف در انسان مي شود كمك شاياني داشته باشد.
سند امنيت غذايي در 119 شاخص و چهار حيطه كشاورزي اقليمي، جمعيتي بهداشتي، اقتصادي اجتماعي و امنيتي غذايي تهيه شده است.
بهبود كيفيت نان، ساماندهي مصرف شير خام و فله، ممنوعيت مصرف روغن جامد و تهيه بانك اطلاعاتي از كارخانه هاي موجود از جمله دستاوردهاي استقرار سند ملي تغذيه و امنيت غذايي در كشور عنوان شده است.
گزارش از نجمه حسني
3029/3028