تهران - ايرنا - يك استاد حوزه نياز امروز جوانان، دانشجويان و حتي حوزه هاي علميه را آشنايي با معارف عميق حادثه كربلا دانست.

حجت الاسلام محمدعلي ليالي روز دوشنبه به خبرنگار معارف ايرنا گفت: امروز جوانان، فرهيختگان، دانشجويان و حوزه هاي علميه محتاج معارف عميق حادثه كربلا هستند و اگر بتوانيم معارف اصيل و ناب نهفته در حادثه كربلا را به زبان رسانه و زبان امروزي براي نسل جوان و دانشگاهي مطرح كنيم، خدمت بزرگي را به اسلام اصيل انجام داده ايم.
وي از خطبا، انديشمندان، مولفان، محققان و اصحاب رسانه و مطبوعات خواست تا به جنبه معارفي قيام امام حسين(ع) توجه كنند و اين معارف را براي جوانان بيان كنند و بگويند كه احياي سنت نبوي و سيره علوي از مهمترين اهداف آن حضرت در قيام عاشورا بوده است.
سردبير ماهنامه دانشجويي پرسمان افزود: در مجالس عزاداري سرور و سالار شهيدان بايد سنت نبوي و سيره علوي بيان شود و متن نهج البلاغه اميرمومنان(ع) و سخنان امام حسين(ع) از زمان حركت آن حضرت به سوي مكه تا حادثه كربلا تبيين شود و سيدالشهدا(ع) نيز در اين مسير تاكيد بر سخنراني و آگاهي دادن به مردم را داشتند و لذا در مجالس عزاي حسيني بايد معارف عميق اين قيام تشريح شود.
وي تاكيد كرد: در كنار توجه به بعد عاطفي و احساسي حماسه كربلا بايد توجه به بعد معارفي حادثه كربلا داشت. چون مجموعه اي از معارف عميق ناب برخاسته از قرآن و اهل بيت(ع) در آن وجود دارد و قيام سيدالشهدا(ع) مظهري از عقلانيت و حماسه و همچنين تلفيقي از عرفان، حماسه و شهادت براي چگونه زندگي كردن است.
ليالي همچنين گفت: امام حسين(ع) در موارد متعددي هدف و انگيزه قيام خود را مبارزه با خواري و ذلت مطرح كرده و فرمود كه خواري و حقارت از ما اهل بيت(ع) به دور است و در سخنان خود تعابير زيبايي همچون زندگي شرافتمندانه، زندگي عزتمندانه و همراه با افتخار و معرفت و تعالي دارند و لذا عنصر تعالي و تكامل و رنگ و بوي خدايي گرفتن در زندگي اهل بيت(ع) به ويژه زندگي امام حسين(ع) بسيار برجسته است.
اين استاد حوزه و دانشگاه درباره قيام سيدالشهدا(ع) گفت: يك نگاه جامعه شناختي به وضعيت حاكم در عصر سيدالشهدا(ع) و تحولات نخستين نيم قرن حيات جامعه اسلامي پيامبر(ص) نشان مي دهد كه جامعه آن روز گرفتار انحطاط شد، به گونه اي كه گرفتار هنجارها و ارزش هايي شد كه در واقع ضد هنجارها، ضد ارزش ها، پليدي ها و پستي هايي بود كه انحراف اصيل در معارف قرآن و اهل بيت(ع) ايجاد كرد.
وي افزود: امام حسين(ع) در وصيت نامه خود فرمود كه من براي ظلم و فساد قيام نكرده ام بلكه براي احياي امر به معروف و احياي سيره و سنت رسول خدا(ص) و پدرم قيام كرده ام و لذا از آنجا كه سيره نبوي و سنت علوي در جامعه آن روز به فراموشي سپرده شد، امام(ع) قيام كرد تا سيره پيامبر و حضرت علي(ع) را در جامعه احيا كند.
ليالي در ادامه گفت: بر اين اساس امام حسين(ع) كشته شدن براي احياي دين اسلام را برگزيد و فرمود «اگر دين جدم با كشته شدن من باقي مي ماند، اي شمشيرها مرا دريابيد» و سيدالشهدا(ع) جان خود را در اين راه فدا كرد تا اسلام ناب و اسلام پيامبر(ص) باقي بماند و معناي آن اين است كه بايد با اسلام اموي مبارزه كرد.
وي اسلام اموي را اسلامي دانست كه از شام برخاست و نماد و مظهر آن يزيد و معاويه است و امروز اين اسلام در قالب اسلام اشرافيت، اسلام تجمل، اسلام زر، اسلام زور و اسلام تزويز ظهور دارد و به تعبير امام خميني(ره) اسلام آمريكايي و اسلام انگليسي است.
اين پژوهشگر مذهبي تاكيد كرد: امروز ما بايد اسلام معاويه و كاخ سبز دمشق را در اسلام آمريكايي و اسلام انگليسي و لندني ببينيم.
ليالي در ادامه گفت: همانگونه كه حضرت امام(ره) در مقابل اسلام آمريكايي از اسلام پابرهنگان، اسلام محرومان و اسلام كوخ نشينان و در يك كلام اسلام ناب محمدي(ص) سخن مي گفت، بايد توجه داشته باشيم كه بيشترين ياران امام حسين(ع) و اميرمومنان(ع) را فقرا و محرومان تشكيل مي دادند و‌ اهل بيت(ع) همواره به محرومان و يتيمان توجه مي كردند.
وي در پايان گفت: معرفت عاشورا در اين است كه هنگام نذري دادن و خرج براي مجالس عزاي حسيني به محرومان و فقرا و به تعبير امام خميني(ره) به مستضعفان و كوخ نشينان توجه كنيم و مبادا عزادار حسيني سير بخوابد در حالي كه همسايه اش گرسنه بخوابد.
فراهنگ**1003**1569