اسلام آباد - كابل - پكن - ایرنا - كشورهای مختلف جهان پس از رخداد زلزله شدید روز گذشته - دوشنبه - افغانستان كه در چند كشور پیرامونی نیز احساس شد و خسارات زیادی بر جای گذاشت، آمادگی خود را برای ارائه كمك های امدادی اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، جمهوری اسلامی ایران، آمریكا و سازمان ملل متحد در اطلاعیه هایی، ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان و بازماندگان قربانیان این حادثه، برای امدادرسانی اعلام آمادگی كردند.
«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام مراتب تاسف عمیق جمهوری اسلامی ایران از وقوع زمین لرزه در كشورهای افغانستان٬ پاكستان و هند، با مردم و دولت های این كشورها ابراز همدردی كرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه كمك های فوری انسانی٬ درمانی و امدادی به مناطق آسیب دیده اعلام آمادگی و اظهار امیدواری كرد تلفات انسانی و خسارات مادی این سانحه طبیعی به كمترین میزان محدود شود.
سفارت آمریكا در پاكستان نیز در اطلاعیه ای، ضمن ابراز تاسف از وقوع زمین لرزه و جان باختن تعدادی از مردم پاكستان در این زمین لرزه، به سازمان امداد و نجات این كشور اعلام كرد در صورت نیاز، آمریكا آمادگی دارد تا در زمینه امدادرسانی به زلزله زدگان وارد عمل شود.
«بان كی مون» دبیر كل سازمان ملل متحد نیز در اطلاعیه ای ضمن ابراز تاسف عمیق از جان باختن تعداد زیادی از مردم پاكستان و افغانستان در زمین لرزه روز گذشته افغانستان اعلام كرد كه در صورت نیاز، این نهاد بین المللی آمادگی دارد برای ارسال كمك های انسان دوستانه به پاكستان و افغانستان اقدام كند.
«نارندار مودی» نخست وزیر هند نیز شب گذشته در تماس تلفنی با «محمد نواز شریف» همتای پاكستانی خود و «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان آمادگی دهلی نو را برای كمك به این كشورها اعلام كرد.

**نیازهای زلزله زدگان
خبرنگار ایرنا در كابل نیز گزارش داد كه رئیس جمهوری افغانستان از اعلام آمادگی هندوستان برای كمك به آسیب دیدگان زلزله در این كشور قدردانی كرد.
«اشرف غنی» در پیامی ویدئویی گفت: بررسی های اولیه از خسارت های زلزله نشان می دهد كه آسیب دیدگان به پوشاك و وسایل گرم نیاز دارند و نیازمند كمك های مادی نخواهند بود.
وی گفت كه تصویر واقعی از خسارات زلزله افغانستان، امروز به دست خواهد آمد و شورای امنیت این كشور روز سه شنبه نشست ویژه زلزله را برگزار می كند تا ابعاد آن و خسارات وارده به جان و مال مردم را بررسی و برای كمك به آنان، تصمیم های لازم را اتخاذ كند.
اشرف غنی گفت كه مركز این زلزله استان بدخشان بوده، اما دامنه آن بسیار وسیع بوده و به كشورهای هندوستان، ازبكستان و تاجیكستان رسیده است.
وی البته نامی از كشور پاكستان نبرد. استان بدخشان كه مركز زلزله در آن به وقوع پیوسته، همجوار پاكستان، تاجیكستان و چین است.
رئیس جمهوری افغانستان گفت كه خسارت های ناشی از زلزله در استان های «بدخشان»، «كنر»، «ننگرهار» و منطقه نورستان متمركز شده، اما سایر استان های این كشور از جمله كابل نیز دچار خسارت شده اند.

** چین نیز تحت تاثیر زلزله افغانستان قرار گرفت
خبرنگار ایرنا در پكن نیز در گزارشی از زمین لرزه شدید روز گذشته افغانستان گزارش داد كه این زلزله در استان مسلمان نشین «سین كیانگ» احساس شد.
سین كیانگ در شمال غرب چین واقع است و این زمین لرزه هیچگونه تلفات جانی نداشته است، اما ساكنان منطقه سراسیمه به خیابان ها ریختند.
بسیاری از ساكنان كاشغر، هوتان، آكسو و كیزیلسو كه از شهرهای مهم این استان مسلمان نشین هستند، اعلام كردند كه به هنگام وقوع زمین لرزه روز گذشته بسیار وحشت زده شده و منازل خود را ترك كرده اند.
ساعت حدود 14 و 30 دقیقه روز گذشته (دوشنبه) به وقت اسلام آباد، زمانی كه تنها چند ساعت از توقف بیش از 48 ساعت بارش مداوم باران سیل آسا و برف در مناطق وسیعی از پاكستان می گذشت، زمین ناگهان به خود لرزید و زمین لرزه ای هفت و نیم ریشتری كه 60 ثانیه سراسر دلهره، اضطراب و وحشت بود، پاكستان را لرزاند.
مركز لرزه نگاری آمریكا البته كانون این زلزله را منطقه ای بیابانی در شمال شرق افغانستان اعلام كرد و در اطلاعیه خود نوشت: این زلزله ای به بزرگی 7.5 درجه (هفت و نیم) در مقیاس امواج درونی زمین - ریشتر - در 82 كیلومتری جنوب شرقی «فیض آباد» در منطقه ای بیابانی در رشته كوه های «هندوكش» و در عمق 196 كیلومتری زمین رخ داد.
این زلزله در بخش های وسیعی از كشورهای هندوستان، پاكستان، تاجیكستان و چین نیز احساس شد.
«هندوكش» رشته كوهی در افغانستان است. این رشته كوه به دنباله رشته كوه های هیمالیا از نواحی پامیر داخل افغانستان می باشد كه از جنوب بدخشان گذشته در دره بامیان كه آغاز كوه دیگری به نام كوه بابا است، ختم می شود.
ارتفاع قله این كوه در افغانستان شش هزار و 650 متر بوده كه به نام «تیراج» معروف است و از سطح آب دریا هشت هزار و 300 متر ارتفاع دارد. نواحی مرتفع این كوه تقریبا همیشه پوشیده از برف است و دره های بسیاری در دامنه این كوه به وجود آمده است.
طول هندوكش در حدود ۶۰۰ كیلومتر است كه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می شود، هندوكش غربی نسبت به هندوكش شرقی كوچك تر است و دره معروف «پنجشیر» در دامنه جنوب شرقی آن قرار دارد.
این زمین لرزه در پاكستان تاكنون حدود 300 كشته به جا گذاشت و دهها قربانی نیز در افغانستان گرفته است.
با توجه به صعب العبور بودن بیشتر مناطق زلزله زده در پاكستان و افغانستان، هنوز آمارهای دقیقی از میزان تلفات و خسارات وارد شده اعلام نشده است و رسانه های مخلتف آمار و ارقام گوناگون اما تقریبا نزدیك به هم اعلام می كنند.
آساق*272**1723**1610**1597**1545