كابل - دوشنبه - دهلی نو-اسلام آباد - ایرنا- تلفات زمین لرزه 7.5ریشتری كه بعد ازظهر روزدوشنبه درشمال شرق افغانستان رخ داد وپاكستان، هندوستان وتاجیكستان را نیزبشدت لرزاند ودر كشورهای هند، چین،ازبكستان وقرقیزستان هم احساس شد تاكنون به 378 كشته و صدها زخمی رسیده است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از كابل و اسلام آباد، آخرین تلفات زلزله درافغانستان 75 كشته و 267 زخمی و در پاكستان 300 كشته و بیش از 400 زخمی اعلام شده است.
این زمین لرزه در هند نیز سه كشته و دو مصدوم برجای گذاشت و منجر به وارد آمدن خساراتی به ساختمان ها در ایالت شمالی این كشور شد.
در نتیجه زمین لرزه روز گذشته در قلمرو تاجیكستان در منطقه بدخشان این كشور تعدادی از خانه ها تخریب شدند اما تلفات جانی در این كشور نداشته است.
زلزله دركشورهای فقیر و جنگزده افغانستان و پاكستان برآلام این مردم رنج كشیده افزوده است و هم اكنون به كمك های بین المللی نیاز دارند.
«محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان گفت كه خسارت های ناشی از زلزله در استان های «بدخشان»،«كنر»، «ننگرهار» و منطقه نورستان متمركز شده، اما سایر استان های این كشور از جمله كابل نیز دچار خساراتی شده اند.
اشرف غنی ضمن همدردی با آسیب‌دیدگان گفت كه نهادهای متولی در حال جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد خسارات ناشی از این حادثه هستند.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز با برگزاری نشست اضطراری ازكمیته مقابله با حوادث طبیعی افغانستان خواست تا تمامی وزارت خانه ها و نهادها، نسبت به كمك رسانی فوری به آسیب دیدگان اقدام كنند.
به گزارش منابع محلی احتمال افزایش تلفات درمناطق زلزله زده وجود دارد ومقامات در تلاش برای به دست آوردن معلومات از مناطق آسیب دیده هستند.
«ویس برمك» معاون امور رسیدگی به حوادث دولت افغانستان نیزگفت كه از جامعه بین المللی تقاضای كمك فوری به آسیب دیدگان كرده ایم و سفیر ایران در كابل نیز در تماس تلفنی وعده كمك فوری كرده است.
برمك افزود: دولت هندوستان وهلال احمر تركیه نیز آمادگی شان را برای امدادرسانی به آسیب دیدگان در ولایات مختلف افغانستان اعلام كرده اند.
صاحبنظران و كارشناسان افغانستان امور می گویند كه احتمال بالارفتن تلفات به شدت بالاست؛ زیرا به باور آنها وضعیت جغرافیایی افغانستان،كوهستانی وصعب العبوربودن كشور، قطع تماس های تلفنی، ضعف نهادهای رسیدگی به حوادث، ناهماهنگی های احتمالی، نبود یك مركز قدرتمند و با امكانات برای ثبت آمار و حوادث و مسایل دیگر، عواملی هستند كه این احتمال را تقویت می كنند.
مركز لرزه نگاری آمریكا البته كانون این زلزله را منطقه ای بیابانی در شمال شرق افغانستان اعلام كرد و در اطلاعیه خود نوشت: این زلزله ای به بزرگی 7.5 درجه (هفت و نیم) در مقیاس امواج درونی زمین - ریشتر - در 82 كیلومتری جنوب شرقی «فیض آباد» در منطقه ای بیابانی در رشته كوه های «هندوكش» و در عمق 196 كیلومتری زمین رخ داد.
آساق**1663**1590