تهران - ايرنا - مدير كل امور مرزي و پدافند غيرعامل وزارت كشور گفت: باتوجه به تغيير تهديدهاي نرم و سخت دشمن، رويكردهاي جديدي در حوزه پدافند غيرعامل متناسب با اين تهديدها براي كاهش آسيب پذيري اتخاذ مي شود.

مجيد آقابابايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، شعار امسال هفته پدافند غيرعامل را مصون سازي كشور با همدلي و هم زباني دولت و ملت عنوان كرد و اظهارداشت: تهيه طرح جامع پدافند غيرعامل استان ها از اولويت هاي وزارت كشور است كه در استانداري ها پيگيري مي شود.
وي با بيان اين كه استان ها را اولويت بندي كرده ايم، افزود: در 13 استان در حال تهيه و تدوين طرح جامع پدافند غيرعامل هستيم كه اين طرح ها پس از تصويب به وزارت كشور ارسال مي شود تا اين وزارتخانه نيز با همكاري سازمان پدافندغيرعامل كشور طرح ها را بررسي و به استان ها ابلاغ كند.
وي همچنين از تشكيل ستاد ويژه بزرگداشت پدافند غيرعامل در استان ها با مسووليت استانداران خبر داد و گفت: اين ستاد در هفته پدافندغيرعامل با ابلاغ وزير كشورتشكيل شده و در حال حاضر همه بخش هاي استاني در حوزه پدافند غيرعامل فعال هستند.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور با بيان اين كه فرهنگ سازي پدافند غيرعامل از اولويت هاي وزارت كشور است، گفت: هر روز كه تهديدات نرم و سخت دشمن تغيير مي كند ما نيز رويكردهاي جديدي در حوزه پدافند غيرعامل اتخاذ مي كنيم كه منجر به كاهش آسيب پذيري در تهديد و اقدام نظامي دشمن شود.
به گزارش ايرنا، هفته پدافند غيرعامل چهارم آبان ماه آغاز شده و تا 10 آبان ماه ادامه دارد.
آقابابايي در اين گفت و گو افزود: پدافند غيرعامل يك موضوع جديد نيست، ممكن است كلمات و عباراتي كه در اين حوزه به كار مي رود عبارات جديدي باشد اما اصالت اين موضوع به بلنداي زندگي انسان است.
وي ادامه داد: در حقيقت انسان از ابتداي خلقت تا به امروز در مواجهه با تهديدهاي پيش روي زندگي خود يك جدال دائمي و تمام نشدني داشته است.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور خاطرنشان كرد: تهديدها ابتدا از طبيعت بوده است كه بعدها به مرور زمان به تهديدات دست ساز تبديل مي شود بنابراين امروز موضوع تهديدات يك چارچوب و موضوعي است كه در قالب اقدامات غيرنظامي قرار گرفته ولي ذات موضوع از اقدامات نظامي دشمن منتج مي شود.
آقابابايي، پدافند غيرعامل را براساس تعريف استاندارد داراي پنج حوزه كاري دانست و افزود: افزايش بازدارندگي، كاهش آسيب پذيري، تداوم فعاليت هاي ضروري، ارتقاي پايداري ملي و تسهيل مديريت بحران در مقابل تهديدات و اقدامات نظامي دشمن در حوزه كاري پدافند غيرعامل است.
وي يادآور شد: پنج حوزه تعريفي پدافند غيرعامل در چارچوب حوزه كاري وزارت كشور مي گنجد؛ اين وزارتخانه به عنوان يكي از مهم ترين و اصلي ترين ساختار حاكميتي در كشور داراي عام ترين وظايف سياسي و امنيتي در مجموعه دولت است.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور تصريح كرد: هر ماموريت اساسي و حاكميتي در كشور بدون كمك و زمينه سازي وزارت كشور كمتر امكان توفيق و پياده سازي خواهد داشت چرا كه وزارت كشور تسهيل كننده بسيار موفقي در پياده كردن برنامه ها و سياست هاي دولت است.
آقابابايي ادامه داد: از مهم ترين مصاديق آن بحث حفظ نظم و امنيت داخلي است كه با پدافند غيرعامل مشابه و متداخل زيادي دارد. مسايل مربوط به اعمال حاكميت و راهبري سياست هاي دولت در جغرافيايي استان، شهرستان، بخش و دهستان و اعمال هماهنگي و نظارت بر عملكرد دستگاه هاي اجرايي در سطح استان ها از مواردي است كه پدافند غيرعامل در اولويت اين ها قرار دارد.
وي صيانت از سرمايه هاي مادي و معنوي را يكي از موضوعات در دستور كار حوزه پدافند غيرعامل عنوان كرد و گفت: اين موضوع در همه بخش ها متبلور و نمايان است.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور خاطر نشان كرد: تضمين تداوم در ادامه خدمات اساسي يكي از مهم ترين محورهاي كاري وزارت كشور است كه در شرايط تهديد و بحراني اين وزارتخانه مي تواند بحث تداوم در ارايه خدمات اساسي را تضمين كند و به پيش ببرد.
آقابابايي اظهارداشت: در سطح استان ها براي اين كه اين موضوعات و مصاديق اجرايي شود با توجه به اين كه استانداران نماينده عالي دولت هستند شوراي پدافند غيرعامل در استان ها با محوريت استانداران و با حضور مديران همه دستگاه هاي مرتبط در حوزه پدافندغيرعامل تشكيل شده است.
وي ادامه داد: با توجه به موضوعاتي كه در شوراي پدافندغيرعامل تصميم گيري مي شود و الزاماتي كه در اين حوزه وجود دارد اداره كل پدافند غيرعامل تحت نظر استاندار در استان ها شكل يافته و در حال حاضر در ساختار استانداري ها اداره كل پدافند غيرعامل وجود دارد.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور خاطرنشان كرد: در وزارت كشور نيز در قالب اداره كل امور مرزي و پدافند غيرعامل موضوعات مربوط به استان ها پيگيري مي شود.
آقابابايي اظهارداشت: وزير كشور يكي از اعضاي اصلي كميته دائمي پدافند غيرعامل كه مسووليت آن بر عهده رييس ستاد كل نيروهاي مسلح قرار دارد است كه موضوعات و سياست هاي كلان حوزه پدافند غيرعامل را تفهميم و ابلاغ مي كند و برنامه ها و اين سياست هاي در سطح استان ها توسط استانداران عملياتي مي شود.
وي يكي از مهم ترين محورهاي وزارت كشور در حوزه پدافند غيرعامل را گسترش فرهنگ سازي و آموزش پدافند غيرعامل عنوان كرد و افزود: در حقيقت فرهنگ سازي مفاهيم اساسي، توسعه ادبيات علمي و ترويج مفاهيم راهبردي و نظريه هاي بومي پدافند غيرعامل و همچنين ايجاد تحرك در سطح استان ها براي انجام پروژه هاي مربوط به پدافندغيرعامل محوريت كار وزارت كشور است كه مي توانئد نقش بسيار سازنده اي داشته باشد.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور گفت: در حقيقت علم و دانش بومي كه در پدافند غيربومي حاصل شده وقتي به مرحله اجرا برسد در سطح استان ها متجلي مي شود.
آقابابايي افزود: اين يك قالب و قاعده كلي است كه تا زماني كه استان ها تحرك كافي نداشته باشند، نمي توانيم بحث پدافند غيرعامل را به آن شكل و شمايل مورد نظر رهبر معظم انقلاب است را به مرحله اجرا برسانيم.
وي ادامه داد: بنابراين در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب در حوزه پدافند غيرعامل كه جملات و كلمات بسيار دقيق و كارشناسي شده و كاملا هدفمندي را در سياست هاي كلي پدافندغيرعامل بيان كرده اند نياز است وزارت كشور به جد وارد موضوع شود.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور خاطرنشان كرد: براساس تدابيري كه رهبر معظم انقلاب در حوزه پدافند غيرعامل داشتند همه استان ها فعال بوده و به بحث استحكام ساخت داخلي قدرت و ساخت دروني اقتدار ملي كه معظم له فرمودند توجه وافي و كافي دارند.
آقابابايي با يادآوري اين كه رهبر معظم انقلاب فرمودند بايد تدابير كارساز درباره پدافند غيرعامل را عملي كنيد و اين موضوع براي مسوولان بايد شناخته شده باشد، افزود: فرمايشات معظم له الگوي رفتاري ما در حوزه پدافند غيرعامل است كه براساس شاخص هاي ايشان اين چارچوب ها را پيش مي ببريم.
وي تصريح كرد: با همكاري سازمان پدافند غيرعامل يك نقشه راهي براساس پدافند غيرعامل برمبناي تدابير و فرمايشات رهبري در كشور وجود دارد كه اين ها كار را به راحتي پيش مي برد.
مدير كل امور مرزي و پدافند غير عامل وزارت كشور همچنين گفت: همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند پدافندغيرعامل نيازمند يك درك مشترك است كه به نظر مي رسد اين درك مشترك در حوزه پدافند غيرعامل در كشور ايجاد شده است.
سيام. 9254** 1336