تهران - ايرنا - رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و ايكوم(سازمان موزه ها) گفت: آنچه در مقوله حفاظت از موزه ها تا به امروز مورد توجه قرار گرفته حفاظت فيزيكي و قانوني اشياء بوده است درحالي كه فعل و انفعالات شيميايي نيز آسيب هاي زيادي را به اشيا وارد مي كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، سيد محمد بهشتي در نشست هم انديشي موزه داران و حفاظت گران موزه ها با عنوان گامي به سوي موزه هاي سبز در كشور افزود: به منظور ايجاد اقدامات حفاظتي تا به حال بيشتر حفاظت فيزيكي و قانوني اشيا مورد توجه قرار گرفته اند و از حفاظت شيميايي آنها غافل بوده ايم .
وي با اشاره به اينكه برخي از موزه ها حتي اين موضوع را در دستور كار خود قرار نداده اند، گفت: درمواردي شي بعد از گذشت چند سال از قرار گيري آن در موزه مورد بررسي قرار گرفته و مشاهده شده كه در اثر فعل و انفعالات شيميايي آسيب هاي زيادي ديده است .
وي با اشاره به شرايط اقليمي كشور ،موضوع حفاظت پيشگيرانه و ارزيابي شرايط محيطي موزه ها را امري مهم تلقي كرد و افزود: موزه هاي ايران به اعتبار تنوع اقليمي و حساسيتي كه اشياء آنها دارند بايد مورد توجه ويژه اي در اين خصوص قرار گيرند .
بهشتي عنوان كرد: با تجهيز موزه ها به اين دانش مي توان اين اطمينان خاطر را ايجاد كرد كه حفاظت فيزيكي وشيمايي در موزه ها اتفاق مي افتد .
رييس ايكوم نخستين وظيفه موزه ها را حفاظت دانست و اضافه كرد: اغلب وظايف موزه ها به دلايل مختلف نظير جنگ ، بحران ، عوامل طبيعي و غيره ممكن است تعطيل شود اما وظيفه حفاظتي هيچگاه و تحت هيچ شرايطي تعطيل نخواهد شد .
وي در ادامه با اشاره به طرحي كه از سوي هاديان پژوهشگر پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاريخي - فرهنگي با عنوان روش هاي حفاظت پيشگيرانه مطرح شده است تصريح كرد بازگويي اين تجربيات فتح بابي است براي بكار گيري روش هاي نوين براي نگهداري بهتر از اشيا موزه اي كه تصميم گرفتيم اين تجربيات را با برگزاري اين نشست در اختيار متخصصين اين حوزه قرار دهيم .
بهشتي در پايان اظهار اميدواري كرد كه اين جلسه نقطه آغازي براي شكل گيري برنامه هاي جديد به منظور حفاظت از موزه ها باشد.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، دراين نشست يك روزه مديران و كارشناسان موزه هاي سراسر كشور وعضو ايكوم حضور داشتند و به بحث و بررسي راههاي حفاظت پيشگيرانه در موزه ها پرداختند.
فراهنگ**3079**1569