به گزارش ایرنا،«قمرآغا» روز جمعه در مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی ای بی پی هند با عنوان «ارتباط هند با ایران از نفوذ محور چین و پاكستان جلوگیری می كند» نوشت: هند و ایران جز دو تمدن قدیم هستند و روابط بین این دو كشور همیشه دوستانه بوده است.
در این مقاله آمده است: پیش از تشكیل پاكستان، كشورهای ایران و افغانستان همسایه هند بودند و این كشور در زمان حكومت انگلیس با این دو كشور ارتباط زمینی و ریلی داشته است.
قمرآغا نوشت:پاكستان به هند اجازه دسترسی زمینی به این كشورها را نمی دهد. اكنون هند بار دیگر سعی می كند با ایران و افغانستان از طریق دریا ارتباط برقرار كند. برای هند این اتصال مهم است چرا كه ایران یك كشور دوست بوده و موقعیت جغرافیایی آن بسیار راهبردی است. ایران دروازه ای برای آسیای میانه است.
پایگاه اطلاع رسانی ای بی پی هند نوشت: هند در حال سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان برای انتقال كالا به افغانستان و آسیای میانه است .
وی افزود:هند، ایران و افغانستان توافقی را امضا كرده اند كه براساس آن با كالاهای هندی عازم آسیای میانه و افغانستان بطور ترجیحی برخورد خواهد شد و در بندر چابهار تخفیف نیز داده می شود.
بر اساس این گزارش، هند برای احداث بندر چابهار مبلغ اولیه 85 میلیون دلار اختصاص داده است. ایران به هند اجازه خواهد داد كه این بندر را به مدت 10 سال اداره كند.
این نخستین سرمایه گذاری هند دربندری خارج از این كشور است. فاصله آن ازبندر موندرا دراین كشور 940 كیلومتر است كه این فاصله معمولا ظرف چهار روز طی می شود.
درادامه مقاله قمرآغا در پایگاه اطلاع رسانی ای بی پی به موافقت ایران برای اتصال افغانستان به چابهار آمده است: هند طرحی برای احداث خط ریلی 900 كیلومتری از استان بامیان در افغانستان تا بندر چابهار در ایران تهیه و جاده چابهار و میلك را نیز برای اتصال با افغانستان اصلاح می كند.
هند و ایران در زمان حكومت طالبان در افغانستان از ائتلاف شمال حمایت كردند. هند دارای منافع اقتصادی و امنیتی در افغانستان می باشد.
این نویسنده در ادامه مقاله خود در پایگاه اطلاع رسانی ای بی پی هند نوشت: بندر چابهار از طریق جاده و ریل با كریدور بین المللی شمال و جنوب متصل می شود و كالاهای از این مسیر به آسیای میانه، روسیه و اروپای شرقی منتقل خواهد كرد. این اتصال زمان انتقال كالا و هزینه ترابری را با یك سوم كاهش می دهد.
به عقیده قمرآغا نویسنده مقاله یادشده، یك مشاركت راهبردی بین هند، ایران، افغانستان و روسیه در حال شگل گیری بوده و هدف آن اتصال ترابری چند وسیله ای هند با روسیه است.
بر اساس این گزارش، ایران تامین كننده انرژی و مقصد عمده سرمایه گذاری های هند است. هند و ایران سرگرم اجرای طرحی برای كشیدن خط لوله گاز از بندر چابهار به هند هستند. تركمنستان و عمان نیز می توانند گاز خود را به هند از طریق این خط لوله منتقل كنند. در ایران در حوزه گاز فرصت های زیادی وجود دارد.
هند به دنبال دریافت حق توسعه میدان گازی فرزاد بی در ایران است و دهلی نو دومین وارد كننده نفت از كشورمان است.
دربخش دیگری از مقاله كارشناس مطرح هندی آمده است: هند در نظر دارد در چابهار كارخانه تولید كودكشاورزی را احداث كند مشروط بر اینكه قیمت گاز پائین باشد.
بعلاوه، تعدادی از شركت های دیگر خصوصی هند نیز علاقمندی خود را به سرمایه گذاری در حوزه های ذغال سنگ، گاز، راه آهن، كشتیرانی، كشاورزی و سایر بخش های اقتصاد ایران هستند.
هند علاقمند به سرمایه گذاری مبلغ دو تریلیون روپیه در ایران است.
بر اساس این گزارش، از زمانی كه حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران رسید ، در سیاست خارجی این كشور تغییرات عمده اعمال شد هدف نهایی ایران دستیابی به خودكفایی و ظهور بعنوان قدرت عمده ای در آسیای غربی و میانه است. این كشور سرگرم احداث پایگاه بزرگ صنعتی و یك مركز ترابری برای آسیای غربی و میانه است كه در نهایت به آسیای جنوبی متصل خواهد شد.
پایگاه اطلاع رسانی ای بی پی هند نوشت:ایران نمی خواهد به هیچ كشوری در زمینه اقتصادی و نظامی وابسته باشد و در صدد است این سیاست را از طریق برقراری روابط دوستانه با همه قدرت ها امكان پذیر كند.
به عقیده قمرآغا نویسنده مقاله در این پایگاه اطلاع رسانی هندی، هند درنظر دارد با برقراری روابط نزدیك با ایران از تشكیل محور چین و پاكستان با ایران علیه منافع این كشور جلوگیری كند.
بر اساس این گزارش، ایران نه تنها تامین كننده منابع انرژی است بلكه یك متحد راهبردی برای هند نیز است و دهلی نو نیز به رغم فشار كشورهای غربی در روابط خود با تهران همراه بوده است. این به نفع این دو كشور می باشد كه برای صلح و توسعه كار كنند و برای شكست نیروهای بی ثباتی در منطقه با یكدیگر همكاری داشته باشند.
*آساق*1600 **1010
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
دهلی نو- ایرنا- كارشناس برجسته آسیای غربی هند ،چابهار را دروازه ورود هند به آسیای میانه ،افغانستان و روسیه دانست و یادآورشد كه هند از طریق بندر چابهار می تواند كالاهایش را با هزینه كمتر و در زمان كوتاهتری بدون نیاز به پاكستان به این كشورها صادر كند.