مهاباد- ايرنا- معاون فني جهاد كشاورزي مهاباد گفت: امسال بيش از 14 هزار تن ذرت علوفه اي و دانه اي از مزارع اين شهرستان برداشت شده است.

طلحه كريمي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كشاورزان مهابادي امسال 100 هكتار را به كشت ذرت علوفه اي و 870 هكتار را نيز به كشت ذرت دانه اي اختصاص دادند كه بالغ بر 14 هزار تن محصول از اين ميزان اراضي برداشت شد.
وي اظهار كرد: از اين ميزان شش هزار تن به صورت ذرت علوفه اي و هشت هزار تن نيز به صورت ذرت دانه اي از مزارع اين شهرستان برداشت شده است.
كريمي همچنين گفت: ميزان اراضي زير كشت اين محصول در سالجاري در مقايسه با پارسال بيش از 600 هكتار كاهش يافته كه مهمترين علت آن نيز نياز آبي فراوان اين محصول است.
وي ميانگين برداشت ذرت دانه اي را 8.5 تن در هكتار و ذرت علوفه اي را 60 تن در هكتار اعلام كرد.
وي اظهار كرد: اين ميزان در مقايسه با سال گذشته در توليد ذرت علوفه اي پنج تن در هكتار افزايش يافته است.
معاون فني جهاد كشاورزي مهاباد اضافه كرد: سال گذشته نيز بيش از يكهزار و 600 هكتار از مزارع اين شهرستان به كشت ذرت علوفه اي و دانه اي اختصاص يافته بود كه در مجموع بيش از 20 هزار تن محصول برداشت شد.
كريمي بيان كرد: ذرت علوفه اي و دانه اي يكي از محصولات مهم براي افزايش توليدات زراعي در اين شهرستان بوده كه در بخش دام و طيور مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: اين محصول در شهرستان مهاباد تنها به صورت آبي كشت مي شود و وجود كارخانجات خوراك دام و طيور در اين منطقه و سودآوري خوب از جمله عوامل انگيزه بيشتر كشاورزان براي كشت آن است.
وي گفت: توليد ذرت اين مهاباد علاوه بر تامين نياز اين شهرستان به ديگر شهرستان هاي همجوار نيز فرستاده مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، ذرت از جمله محصولات كشاورزي است كه در بهار كاشته مي شود و با توجه به اينكه در صنعت دامداري و طيور مصرف مي شود جزو محصولات با اهميت براي اين صنعت به شمار مي رود.
نياز به چندين نوبت آبياري در بهار و تابستان و كاهش منابع آبي در اين منطقه از رغبت كشاورزان براي كاشت اين محصول كاسته است.
شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده و داراي بيش از 80 هزار هكتار اراضي مستعد كشاورزي و باغي است.ك3
1905/3020/6185/